وزیر علوم: وفاق ملی را در دانشگاه‌ها باید محقق کنیم

حسین سیمایی روز پنج شنبه - ۸ شهریورماه- در آئین معارفه خود به عنوان وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری که با حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: شخص رئیس جمهور فارغ از دو قطبی‌های مرسوم هستند و در سه ساحت باور، گفتار و رفتار نشان دادند که این قالب های تصنعی را شکسته اند.

وی افزود: عیب و اشکال دو قطبی‌سازی این است که این نکته را القا می‌کنند که راه دیگری وجود ندارد یعنی یا اصلاح طلب یا اصولگرا، یا دین دار یا دین ستیز، درحالی که دکتر پزشکیان راه سومی را گشودند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: البته نه به این معنا که ما وفاق را مساوی با عدم اختلاف نظر می دانیم، زیرا به طور طبیعی اختلاف نظر امری عادی است.

وی با تاکید بر اینکه، آنچه که مانع پیشرفت کشور است، نزاع است افزود: در قرآن کریم نیامده است که اختلاف نداشته باشید بلکه فرموده نزاع نداشته باشید، و گرنه اختلاف نظر حتما وجود دارد و انسان‌ها در یک قالب نمی گنجنند.

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه، اختلاف نظر مقدمه گفت و گو، رشد و کمال است، افزود: بر همین اساس نیز دکتر پزشکیان نیز اعلام کرده اند که دولت چهاردهم، دولت نزاع و دعوا نیست.

وی همچنین گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر پاگرفتن کرسی‌های آزاداندیشی تاکید می‌کنند که متاسفانه تاکنون این مهم اتفاق نیفتاده، به نظرم ایشان به دنبال آموزه های دینی و علمی هستند.

سیمایی صراف با بیان اینکه، هم اکنون نوبت ماست که وفاق ملی را در دانشگاه دنبال و محقق کنیم، از همه اهالی علم و دانش خواست که به شعار دولت اعتماد کنند زیرا این نه شعار بلکه اعتقاد رئیس جمهور است.

سیمایی صراف با اشاره به اینکه، هم اکنون توسط رئیس جمهور به همه اعضای دولت این ماموریت داده شده که بدنبال اجرایی کردن وفاق باشند افزود:ما متعهد می شویم که انشالله با کمک استادان، دانشجویان و همه اهالی علم و دانش شعار وفاق ملی را در حوزه کاری خودمان دنبال کنیم.

وی در توضیح بیشتری افزود: اینک نوبت دانشگاه است که ارتقاء پیدا کند و علاوه بر آموزش و پژوهش و فناوری، مسوولیت اجتماعی خود را بشناسد و نسبت به مسائل جامعه بی تفاوت نباشد و مسئله محور و نیاز محور باشد.

وزیرعلوم گفت:البته برای تحقق این آرزوها واقعا معتقدم که علاوه بر تجهیز دانشگاه و آزمایشگاه و کتابخانه و کارگاه، در وهله نخست باید کرامت انسان ها از جمله استاد و دانشجو به رسمیت شناخته شود.

وی افزود:اگر این کرامت را بپذیریم با وجود همه کمبودها و حتی شرایط سخت موجود، نشاط، شور و انسجام بازخواهد گشت و پیوند جامعه، دانشگاه و نظام به فضل خداوند متعال وثیق تر خواهد شد.

منبع:ایرنا

کدخبر: 1034986 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟