آغاز بازگشت ‌زائران ایرانی از کربلا / خیابان‌ های کربلا قفل شد

به گزارش رکنا، از ساعاتی قبل برخی از زائران اربعین که به حرم امام حسین علیه‌السلام رسیده‌اند، پس از زیارت ارباب و خواندن زیارت اربعین، کربلا را ترک کردند.در اطراف حرم گروهی درحال توزیع زیارتنامه اربعین هستند و زائران هم پس از رسیدن به بین‌الحرمین زیارت اربعین را قرائت کرده و با چشمان بارانی دست ادب بر سینه گذاشته و خداحافظی می‌کنند.

یکی از زائران که در حال راز و نیاز با معشوق بود، دست‌هایش را به سوی آسمان دراز کرد و رو به گنبد حرم ارباب ندای لبیک یا حسین سر داد. پس از آن هم در شلوغی بین‌الحرمین به سوی حرم سیدالشهدا علیه‌السلام سجده کرد.

وقتی از او دلیل حضورش را پرسیدم، جواب داد که آمده‌ام که آقا مرا بخرد.« همسرم به سرطان مبتلا شده، سفارش کرده بیایم و سلامتی‌اش را از ارباب بگیرم.»هر کدام از زائران با اشتیاق و امیدی پا در این مسیر گذاشته‌اند. بسیاری از زائران با چشمانی پر از بغض و اندوه با این سرزمین خداحافظی می‌کنند.

یکی از زائران حمید‌ که از مشهد آمده می‌گوید که ساعاتی قبل به کربلا رسیدیم حالا هم داریم به سمت مرز می‌رویم تا سایر زائران هم زیارت بروند.برخی هم در بین‌الحرمین عکس یادگاری انداخته تا در خاطرات خود حضور در این حماسه را ثبت کرده و فرزندان خود را نیز تشویق کنند.

بر اساس اعلام ستاد اربعین حدود ۳.۵ میلیون ایرانی به زیارت اربعین مشرف شده‌اند که همچنان حدود نیمی از زائران در عراق هستند. با نزدیک شدن به اربعین و حضور پرشور زائران در کربلا احتمال کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در این شهر افزایش می‌یابد.اکنون نیز با آغاز موج بازگشت زائران، خیابان‌های منتهی به حرم‌ها مسدود و امکان تردد وسایل حمل و نقل عمومی در آنجا نیست.

 در برخی از خیابان‌ها هم که ماشین‌ها در حال تردد هستند، ترافیک شده است؛ به طوری که مسیرهای ۲۰ دقیقه‌ای را یک ساعته می‌روند و حرکت زائران پیاده سریع‌تر از ماشین‌ها شده است.

البته کرایه ماشین‌ها هم افزایش یافته است؛ تا جایی که حتی برخی از ون‌ها برای رفتن به سمت عمودهای ورودی کربلا که در ایام عادی شاید ۳ دینار (۱۲۰ هزار تومان) هم نبود، بیش از ۳۰ دینار (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) می‌گیرند. همین امر باعث شده زائران مسیر زیادی را پیاده طی کنند تا به گاراژ برسند.

این در حالی است ماشین‌های عتبه در باب السدره حرم حسینی هر روز با نرخ مصوب به سمت مرزها حرکت می‌کند. البته زائران باید روز قبل بلیت تهیه کنند. قیمت آن برای مرز مهران حدود ۱۲ هزار دینار (حدود ۵۰۰ هزارتومان) است.البته در این بین راننده‌هایی هم هستند که به عشق امام حسین علیه‌السلام کرایه کمتری می‌گیرند و می‌گویند که «اگر راضی هستی، برایم دعا کن.»

فردا (یکشنبه ) روز اربعین است. از حالا کربلا هر روز شلوغ‌تر از روز قبل می‌شود. این در حالی است که برخی هم در حال بازگشت هستند و گروهی از عراقی‌ها نیز به رسم هر ساله پس از دیدن گنبد حرم از راه دور سلام داده و بازمی‌گردند.

منبع: فارس

کدخبر: 1032979 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟