نمایندگان در موافقت و مخالفت صلاحیت عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه چه گفتند؟

به گزارش رکنا از خانه ملت ، درابتدای این جلسه،‌  ابراهیم رضایی پس  از قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه عنوان کرد که این کمیسیون  موافق حضور عباس عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه است.

آزادی خواه : عراقچی برنامه خوبی برای ۱۵ کشور همسایه و همسو دارد

 حجت الاسلام احد آزادیخواه به عنوان موافق برنامه های وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم با تاکید بر اینکه آقای عباس عراقچی برنامه خوبی برای ۱۵ کشور همسایه و همسو دارد،‌ گفت: تقویت تعامل با چین و روسیه از دیگر برنامه های ایشان است. حمایت با تمام توان از محور مقاومت در برنامه های آقای عراقچی خواهد بود.

وی افزود : مقابله جدی با سیاست های خصمانه رژیم صهیونسیتی نیز از این برنامه ها وزیر پیشنهادی خواهد بود. مدیریت تخاصم را از آقای عراقچی شنیدیم و امیدواریم تبدیل به جریانی به نفع جمهوری اسلامی شود. قولی که وی دادند حمایت از قانون اقدام راهبردی بوده است که رهبر انقلاب فرمودند مردم را از سردرگمی نجات داد.

صباغیان: چرا قرارداد یکطرفه برجام را امضا کردید؟

 محمدرضا صباغیان در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم، به عنوان مخالف عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: بنده دولت چهاردهم را قبول دارم و از اکثر وزرا حمایت کردم. مخالفتم با آقای عراقچی از این بابت است که چطور شما به عنوان فردی کارکشته و صاحب تجربه در کنار آقای ظریف با همین ویژگی‌ها قرارداد برجام را امضا کردید که نتیجه‌اش به اینجا کشیده شده است.

وی افزود: شما قراردادی امضا کردید و بعد تمام تعهدات را اجرا کردید اما طرف مقابل اجرا نکرد. اینکه بگوییم ترامپ خارج شد قابل دفاع نیست چون شما با دشمنی روبه‌رو بودید که تجربه بدعهدی او را داشتید. پس باید شرایط را در نظر می‌گرفتید لذا مشخصاً سوالم این است که چطور قراردادی امضا و اجرا شده که ما تعهداتمان را عمل کردیم اما طرف مقابل پایبند تعهداتش نبود.

این نماینده مجلس همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات کشور و اولویت‌های دولت گفت: اصلاح ساختار سیاسی و اداری مهمترین مولفه برای رفع مشکلات کشور است.

 احمدی: عزت ملی در مذاکرات برجام رعایت نشد

 نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد عراقچی در زمان مذاکرات برجام گفت: در زمان مذاکرات برجام عزت ملی رعایت نشد؛ آمریکا از برجام خارج شد ولی ما در برجام ماندیم و به تمامی تعهداتمان عمل کردیم.

محمدرضا احمدی در جلسه علنی نوبت امروز (یکشنبه) و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: وزیر خارجه باید سوابق بسیار درخشان و اقتدار و صلابت داشته باشد اما وقتی آقای عراقچی به عنوان سرپرست تیم مذاکره‌کننده بود، بسیاری از موارد را رعایت نکرد.

وی خطاب به عراقچی گفت: آقای عراقچی آمریکا از برجام خارج شد اما ایران همچنان در برجام باقی ماند حال اینکه گفته می‌شد اگر ایران از برجام خارج شود اجماعی علیه کشور به وجود می‌آید اما این اتفاق برای دیگران رخ نمی‌دهد؛ به قول رئیس‌جمهور وقت شما زبان سیاست و مذاکره بلد بودید و ما بلد نبودیم اما نتیجه چه شد؟ آمریکا از برجام خارج شد و ایران به تعهدات خود باقی ماند.

این نماینده مجلس با اشاره به تصویب قانون اقدام راهبردی گفت: در دولت روحانی بعد از تصویب قانون اقدام راهبردی کلی بهانه آوردید و آن را اجرا نکردید آن هم در شرایطی که دقت لازم را در متن برجام نداشتید؛ ما آمده‌ایم به دولت وفاق ملی کمک کنیم اما این حق را از خودمان دریغ نمی‌کنیم که تعارفی برای دفاع از ملت و استمرار خون شهدا نداشته باشیم. ما در تایید و رد فردی با خدا معامله می‌کنیم.

 وی گفت: چرا برجام را طوری نوشتید که وقتی ترامپ از آن خارج شد بتواند آن را از بین ببرد و ما هم کاری نکنیم؟ می‌توان گفت که توافق برجام برای ما پرخسارت بود.

کدخبر: 1030895 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟