بازار کیف و کفش امسال، رونق پارسال را ندارد / می توانیم برای 200 تا 300 میلیون نفر کیف و کفش تولید کنیم

به گزارش رکنا، بوی ماه مهر و فصل بازگشایی مدارس برای ما تکرار نشدنی است. روزهایی که با شوق زیاد دست در دست پدر و مادرهایمان به مغازه ها سرمی کشیدیم تا کیف و کفشی که قرار بود یک سال با ما باشد را انتخاب کنیم اما این روزها به دلیل گرانی‌ و بالا بودن هزینه‌ های تحصیل، بازار خالی از هیجان است.

بسیاری از خانواده‌ها در شرایط سخت اقتصادی، قدرت خرید لوازم التحریر و کیف و کفش را ندارند و مجبور هستند بخش قابل توجهی از درآمد خود را به هزینه های تحصیل اختصاص دهند. قیمت‌ ها بالا رفته و قدرت خرید مردم کم شده است و بازار در رکود به سر می برد و خانواده‌ ها شرایط سختی دارند. به‌ ویژه خانواده هایی که دارای چند دانش آموز هستند.

در این خصوص گفتگوی رکنا با رسول شجری ، رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران را بخوانید:

رسول شجری رسول شجری، رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران

بازار کیف و کفش امسال، رونق پارسال را ندارد

رسول شجری ، رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران درخصوص وضعیت بازار کیف و کفش باتوجه به بازگشایی مدارس، گفت: بازار رونق سال گذشته را ندارد و طبق آمار به دست آمده از نقاط مختلف سطح تهران، توقعات مغازه داران در آستانه بازگشایی مدارس آن طور که باید برآورده نشده است. معمولا در این روزها تحولی در کار مغازه داران ایجاد می شد و می توانستند به واسطه آن خود را برای شب عید آماده کنند. ولی امسال توقع مغازه داران برآورده نشده است و به هیچ عنوان مانند سال گذشته نبود.

شجری با بیان اینکه توانایی و قدرت خرید مردم کاهش یافته است، گفت: میزان خرید مردم نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. معمولا مردم مثل شب عید دقیقه 90 خرید می کنند و می توان خوش بین بود که در روزهای آتی تا شنبه هفته آینده مردم خریدهای خود را انجام دهند.

وی درخصوص میزان افزایش قیمت ها گفت: قیمت های امسال نسبت به سال گذشته و باتوجه به افزایش قیمت مواد اولیه، حامل های انرژی، کرایه ها و دیگر هزینه ها، 30 درصد افزایش یافته است.

به هیچ عنوان به واردات نیازی نداریم

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران درخصوص وضعیت تولید داخل کشور تاکید کرد: اگر شرایط تولید مهیا باشد، باتوجه به توانایی هایی که در داخل وجود دارد به هیچ عنوان به واردات نیازی نداریم. ما می توانیم برای 200 تا 300 میلیون نفر کیف و کفش تولید کنیم اما واحدهای صنفی با ظرفیت 100درصد فعالیت نمی کنند.

وی با بیان اینکه ما هیچگونه کمبودی در این حوزه نداریم و حتی نیاز به واردات یک قطعه کیف و کفش به کشور نیست، گفت: در حال حاضر به دلیل شرایط بازار و نوساناتی که در بحث قیمت ها وجود دارد، بازار مواد اولیه نقدی شده است و هر کالایی را باید نقدی تهیه کرد. تولیدکننده تولید می کند و دستمزد کارگران هم کفاف زندگی را نمی دهد، بنابراین همه چیز از مواد اولیه تا دستمزد کارگران نقدا پرداخت می شود. از سوی دیگر بازار توانایی لازم را ندارد و تولیدکننده ناچار به دپو و نگهداری کالا است که سخت است و با ظرفیت 100 درصد فعالیت نمی کنند و به دلیل حفظ کارگران مجبور هستند میزان تولید را کاهش دهند.

مهمترین مانع، بی ثباتی اقتصادی است

شجری با تاکید بر اینکه ایران در حوزه تولید کیف و کفش بسیار قدرتمند است، گفت: مهمترین مانع بر سر راه فعالان کیف و کفش، بی ثباتی اقتصادی است. اگر بخواهیم با کشورهای همسایه بحث صادرات را مطرح کنیم، مهم ترین مساله ثبات اقتصادی است. اگر بخواهیم با یک عراقی قرارداد مبادله کنیم و ظرف دو ماه کالای مورد نیاز را تحویل دهیم، امکان پذیر نیست. زیرا قیمت ها هر روز تغییر می کند و شرایط کار ثبات لازم را ندارد.

اگر به ثبات اقتصادی لازم برسیم و نرخ ارز ثابت بماند و وضعیت مواد اولیه با نظارت دولت کارشناسی شود و آنچه را می توانیم تولید کنیم و آنچه به واقع نیاز داریم را وارد کنیم، مطمئنا می توانیم صادرات داشته باشیم و از این شرایط رکود کاملا خارج شویم.

قریب به دو سال است که می خواهیم ماشین آلات مستعمل وارد کنیم اما هنوز موفق نشده ایم

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران با بیان اینکه بدون شک می توانیم بازار کیف و کفش منطقه را از آن خود کنیم، گفت: صنعت کیف و کفش بسیار پویا است و از معدود مشاغلی است که در شرایط سخت به هر قیمتی فعال بوده است. در طول سال چند نمایشگاه برگزار می کنیم. به تازگی نمایشگاه تبریز، قم و مشهد را برگزار کردیم و ماه آینده نمایشگاه بین المللی تهران را برگزار خواهیم کرد. با کمک این فعالیت ها توانسته ایم تا به امروز سرپا بمانیم و اگر دولت شرایط اقتصادی مستعدتری را فراهم کند، بدون شک می توانیم با قدرت بیشتری در این حوزه فعالیت کنیم و صادرات داشته باشیم.

وی با اشاره به شرایط ویژه مواد اولیه و سختگیری هایی که در پاره ای از مواد در کشور وجود دارد، گفت: قریب به دو سال است که در جهت نوسازی واحدهای صنفی، قصد واردات ماشین آلات مستعمل به کشور را داریم اما هنوز موفق نشده ایم. ما می توانیم در خصوص واردات مواد اولیه مورد نیاز با کشورهای دیگر فعالیت داشته باشیم.

بانک مرکزی هر درخواست را دو ماه در نوبت می گذارد. شرایط کار سخت است و در این شرایط هم رغبت سرمایه گذاری از بین می رود اما با همین شرایط سخت هم به هیچ عنوان نیاز به واردات نداریم و کاملا می توانیم بازار کشور را تامین کنیم.

کدخبر: 930037 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟