جشن 5 سالگی تحویل ندادن خانه های مسکن ملی واوان اسلامشهر! + فیلم

به گزارش رکنا، قصه پر غصه متقاضیان نهضت ملی مسکن پس از 4 سال و ورود به پنجمین سال هنوز ادامه داشته و متقاضیان این پروژه ها هم که از هفت خوان ثبت نام و شرایط سخت گذشته و همیشه بدون قرارداد آورده های خود را با هر مشقتی بوده تامین و تقدیم مجریان و پیمانکاران نهضت ملی مسکن نموده اند، حالا به نمادی تکراری از عبرت دیگران و کسانی بدل شده اند که می گویند: "دیدید! بازهم نمی شود به دولت و قول و قرارهایش اطمینان کرد!"

رکنا، طی یکسال گذشته تا امروز گزارشات متعددی از مشکلات پروژه های طرح نهضت ملی مسکن استان تهران از هشتگرد و  واوان، رباط کریم، دماوند، پاکدشت، نصیرشهر، پردیس، پرند و چند پروژه در شهرستان های کازرون و اصفهان تهیه کرده است که تمام آنها هنوز مشکل دارند و به مرحله تحویل با سکونت منتهی نشده اند.

برخی از این پروژه های نهضت ملی مسکن که در مراحل پایانی بوده و قرار بود دهه فجر سال گذشته افتتاح شود، اوایل امسال به صورت نمادین و نمایشی افتتاح شد اما حتی یک واحد در استان تهران تحویل مالکان نشده و قابل سکونت نیست و هیچ پروژه مسکن ملی در استان تهران و در دولت سیزدهم تا به حال تحویل متقاضیان نشده است.

در حالی که دولتمردان به قول خود در ساخت مسکن ملی با متری 2.5 میلیون تومان نه تنها بعد از حدود 4 سال عمل نکردند، بلکه حالا واحدهای نسبتا آماده نیز با قیمت متری 15 تا 20 میلیون تومان هنوز در مرحله تحویل با سکونت نیست.

متقاضی که طی 4 سال با فروش وسایل زندگی و وام و قرض 360 میلیون تومان به صورت قسطی آورده خود را تامین کرده نه تنها دست آخر هنوز واحد خود را تحویل نگرفته، بلکه با تهدید به حذف شدن از پروژه مجبور شده طی حدود دو ماه 360 میلیون تومان دیگر یکجا بابت مشاعات و پارکینگ (اجباری) و انباری که در هیچ قراردادی نبوده است پرداخت کند و این در حالی است که هنوز خبری از تکمیل و تحویل نهایی نیست.

این مسئله آنجا بغرنج می شود که بدانیم بیش از 50 نفر از متقاضیانی که در پرداخت اقساط آخر خود در پروژه هایی که کارفرما و سازنده آن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران است مانند پروژه مسکن ملی دماوند به علت تعلل در پرداخت های آخر خود از پروژه ها حذف شده و پس از حدود 4 سال انتظار با پرداخت حدود 250 میلیون تومان از پروژه کنارگذاشته شده و اصل پول آنها به ایشان بازگردانده شده و این در حالی است که پیشرفت حدود 90 درصدی پروژه مدیون پرداخت های این اعضاء بوده و مشخص نیست که چرا اولا بر خلاف وعده مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهر سازی دولت سیزدهم و معاونان وی آنها از پروژه ای با پیشرفت حدود 90 درصد حذف شده اند و دیگر اینکه واحدهای آنها به چه کسانی و تحت چه شرایطی واگذار شده است؟ 

فیلم منتشر شده در فضای مجازی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن واوان اسلامشهر، باید تلنگری بر وجدان مسئولان و دست اندرکاران سازمان ها و ارگان های دولتی باشد که با بدقولی های خود باعث این وضعیت اسفبار شده و متقاضیان که کارگر، کارمند، مستاجر و از اقشار ضعیف جامعه بوده را به حال خود رها کرده و هر از چند گاهی بازهم تقاضای افزایش قیمت به نرخ روز کرده و دست از سودجویی برنمی دارند.

در مرداد ماه امسال، اداره‌ کل راه و شهرسازی استان تهران با انتشار ویدئویی از پیشرفت فیزیکی بالای 85 درصد پروژه‌های طرح اقدام ملی خبر داده است.

 این پروژه‌ها در دولت حسن روحانی آغاز شد که آبان ماه سال 1400 دیوان محاسبات در گزارش میزان پیشرفت آنها را زیر 10 درصد اعلام کرده بود. در دولت سیزدهم این واحدها با ادغام در طرح نهضت ملی مسکن از پیشرفت قابل‌قبولی برخوردار است،

این در حالی است که پیشرفت پروژه‌ های نهضت ملی مسکن استان تهران چندان امیدوارکننده نیست. در چهار سالگی این طرح طبق اطلاعات اداره‌ کل راه و شهرسازی استان تهران، پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها 10 درصد است.

بر این اساس پروژه 630 واحدی طرح اقدام ملی پاکدشت واقع در جنب اراضی مسکن مهر این شهرستان 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، این پروژه توسط 3 پیمانکار در حال ساخت است.

پروژه 200 واحدی طرح اقدام ملی مسکن واوان اسلام‌ شهر به پیشرفت 97 درصدی رسیده است. این پروژه توسط یک پیمانکار در حال ساخت است.

پروژه 600 واحدی دیگر طرح اقدام ملی در واوان نیز 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پروژه 504 واحدی طرح اقدام ملی شهریار نیز که توسط 2 پیمانکار در حال ساخت است، 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پروژه 2700 واحدی نهضت ملی مسکن عدل‌ آباد اسلام‌ شهر 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 12 پیمانکار در این سایت مشغول به فعالیت هستند.

پروژه 828 واحدی نهضت ملی مسکن پاکدشت (کبودگنبد) با 3 پیمانکار 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پروژه 5380 واحدی نهضت ملی مسکن رباط‌کریم با 18 پیمانکار 10 درصد و پروژه 600 واحدی طرح مذکور در نصیرشهر رباط‌کریم با 2 پیمانکار 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش رکنا، حال این متقاضیان چشم امید به دولت چهاردهم و رییس جمهور جدید دارند تا شاید صاحبخانه شده و سختی هایشان پایان یابد و باید منتظر ماند و دید تا چه حد شعارها به واقعیت بدل خواهد شد.  

تعدادی از گزارشات رکنا در رابطه با پروژه های نهضت ملی مسکن را در زیر این مطلب ببینید:

قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن تهران تا 10 برابر وعده های دولت گران شد / متری 14تا 20 میلیون تومان بدون امکانات! (پاکدشت استان تهران)

دلایل بنیاد مسکن برای حذف یک متقاضی مسکن ملی دماوند / یک بام و دو هوای وزارت راه و بنیاد مسکن استان تهران!

*حذف یکی دیگر از متقاضیان مسکن ملی در زمان تحویل آپارتمان توسط بنیاد مسکن / اصل پولم را پس دادند و تمام! (دماوند، استان تهران)

*نامه متقاضیان مسکن ملی به رئیس جمهور شهید! / وضعیت خانه های نیمه کاره ما بعد از این چه خواهد شد؟ (واوان، اسلامشهر، استان تهران)

*نیمی از پروژه های مسکن ملی رباط کریم روی چاه های زیرزمینی و قنات در حال ساخت است! (رباط کریم، استان تهران)

*ظلم بنیاد مسکن به متقاضی مسکن ملی دماوند / پولت را پس بگیر و برو! (دماوند، استان تهران)

*می توانی پرداخت کن، نمی توانی به سلامت! / بدعت جدید وزارت راه در پول گرفتن از مسکن ملی ها! (واوان، اسلامشهر، استان تهران)

*پروژه نهضت ملی مسکن شاهین شهر اصفهان به جای پیشرفت پسرفت داشته/ فقط پول می گیرند و دیگر هیچ! (شاهین شهر، استان اصفهان)

*وضعیت پروژه 600 واحدی مسکن ملی واوان اسلامشهر پس از 4 سال اسفبار است +تصاویر (واوان، اسلامشهر، استان تهران)

*متقاضیان مسکن ملی پاکدشت پورشه سوار نیستند!+ عکس و فیلم (پاکدشت، استان تهران)

*پروژه مسکن ملی واوان اسلامشهر با 40 درصد پیشرفت دهه فجر افتتاح می شود؟ (واوان، اسلامشهر، استان تهران)

*طرح نهضت ملی مسکن کازرون پس از 2 سال فقط یک زمین و دیگر هیچ! / شهرداری کازرون بیشترین همکاری را داشته است (کازرون، استان فارس)

*ظلم مسکن ملی رباط کریم به متقاضیان / پیمانکاران با زندگی مردم بازی می کنند (رباط کریم، استان تهران)

*زندگی متقاضیان مسکن ملی در حال فروپاشی است / به داد متقاضیان مسکن ملی شهرستان دماوند برسید! (دماوند، استان تهران)

*پروژه مسکن ملی پردیس گرانتر از واحدهای آماده تمام می شود / پول صاف کردن تپه ها را هم مردم باید بپردازند! (پردیس، استان تهران)

*پروژه مسکن ملی نصیرشهر فقط یک نام روی دیوار! / عملکرد ضعیف وزارت راه و شهرسازی در پروژه های مسکن ملی (نصیرشهر، استان تهران)

*عملکرد ضعیف وزارت راه و شهرسازی در پروژه های مسکن ملی هشتگرد / پس از 2 سال فقط یک گودال؟! + تصاویر (هشتگرد، استان تهران)

*اینجا قبرستان نیست مسکن ملی هشتگرد است / بیش از 2 هزار خانوار سرگردانند! + فیلم و عکس های تاسف بار (هشتگرد، استان تهران)

کدخبر: 1040551 ویرایش خبر
لینک کپی شد
دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟