بالغ بر 5 هزار تن حبوبات در گمرکات مانده و در معرض تخریب است + فیلم

به گزارش رکنا، امروز دوشنبه 22 مرداد ماه 1403 داود لپه‌ چی ، رئیس هیأت مدیره و سیدعبدی افتخاری دبیر انجمن حبوبات ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه به بیان مشکلات و دغدغه های انجمن و فعالان حوزه حبوبات کشور پرداختند.

بالغ بر 5 هزار تن حبوبات در گمرکات مانده و در معرض تخریب است

سیدعبدی افتخاری، دبیر انجمن حبوبات ایران ابتدا در پاسخ به خبرنگار رکنا که در حال حاضر مهمترین مشکلات انجمن چیست؟ گفت: از 50 هزار تن حبوبات وارداتی، 45 هزار تن ترخیص شده است و در حال حاضر بالغ بر 5 هزار تن حبوبات در گمرکات مانده است و در معرض تخریب قرار دارد و بخشی از آن نیز فاسد شده است، ولی متاسفانه گمرک و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ترخیص آن اقدام نمی کنند.

وی افزود: برای نخود بخشنامه آمده است اما برای لوبیا و عدس هنوز بخشنامه ای نیامده است. ارزش این کالا 7 میلیون و 500 هزار دلار است. این مشکل را وزارت جهاد کشاورزی باید حل کند. وزارت جهاد کشاورزی با گمرک برای ترخیص کالا و با بانک مرکزی برای تخصیص ارز باید مشکل را حل کند.

افتخاری در پاسخ به خبرنگار رکنا که چرا وزارت جهاد کشاورزی برای حل مشکل انجمن تعلل می کند؟ گفت: به ما می گویند در تلاش هستیم حل شود اما تا امروز حل نشده است.

بعد از 7 ماه هنوز مشکل تخصیص ارز تجار حبوبات حل نشده است

دبیر انجمن حبوبات ایران در ادامه سوال خبرنگار رکنا تاکید کرد: مشکل دیگر انجمن این است که تجار حبوبات ایران از بهمن ماه سال گذشته تا به امروز هنوز ارزی دریافت نکرده اند. این تجار کالاهای خود را از اواخر سال گذشته وارد کرده و در بازار با نرخ ارز ترجیحی فروخته اند اما هنوز ارزی به آنها پراخت نشده است.

وی با بیان اینکه روز گذشته احمد خانی نوذری، معاون وزیر جهاد کشاورزی قول مسلم داده است که تا پایان هفته ارز پرداخت خواهد شد، گفت: اگر ارز پرداخت نشود، مشکلات برای تجار و بازار بوجود خواهد آمد. این در حالی است که احمد خانی نوذری، معاون وزیر جهاد کشاورزی و علیرضا پیمان پاک، قائم‌ مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار قول داده بودند که قبل از سال نو و ماه رمضان ارز تجار پرداخت شود و بازار مملو از کالا شود.

افتخاری در ادامه به خبرنگار رکنا گفت: بعد از 7 ماه هنوز مشکل تخصیص ارز تجار حبوبات حل نشده است و اگر وزارت جهاد کشاورزی برای حل این مشکل اساسی فکری نکند قطعا با بحران مواجه خواهیم شد.

انتظار انجمن حبوبات ایران از مسعود پزشکیان

وی در پاسخ به خبرنگار رکنا درخصوص مصوبه شورای عالی اقتصاد که حبوبات از 25 قلم کالای آسیب پذیر حذف شده است، گفت: 25 قلم کالا طبق این مصوبه نباید در گمرکات توقف داشته باشند، چون فسادپذیر هستند و از بین می روند اما متاسفانه حبوبات از دی ماه سال گذشته در گمرکات مانده است و پیگیری های عدیده ای از شخص رئیس جمهور، معاونین و وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است اما درصد بالایی از این کالا تخریب شده است و در حال از بین رفتن است.

وی افزود: قرار بر این است که هر کالایی که به گمرکات وارد می شود 90 درصد آن ترخیص شود و 10 درصد آن باقی می ماند تا مراحل تخصیص و تعهدات ارزی طی شود اما برای کالای سریع الفساد 100 درصد کالا باید ترخیص شود که متاسفانه از اواخر سال گذشته بالغ بر 5 هزار تن حبوبات در گمرکات مانده است و بخشی تخریب و بخشی هم در معرض خطر است.

افتخاری در پاسخ به خبرنگار رکنا درخصوص مالیات بر ارزش افزوده گفت: در این خصوص همراهی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت اقتصاد خوب بوده است و مالیات بر ارزش افزوده و ارزش گمرکی یک درصد لحاظ شده است.

افتخاری در پاسخ به خبرنگار رکنا که چه انتظاری از دولت مسعود پزشکیان دارید؟ گفت: اقتصاد باید آزاد شود و نقش دولت باید در این عرصه محدود و نظارتی باشد. درخصوص واردات سقف قائل نباشند و اجازه دهند که تجار کالا وارد کنند و کشور همیشه انباشته از کالا باشد و بدین ترتیب شاهد عرضه و تقاضا و ثبات قیمت ها باشیم و از تورم خبری نباشد.

وی در پاسخ به سوال دیگر رکنا درخصوص مشکلات کشاورزان و پرداخت مطالبات آنها گفت: کشاورزان مشکلات عدیده ای دارند، از دستگاه ها، ماشین آلات و مواد اولیه تا هزینه هایی که به صورت تصاعدی بالا می رود. گفتنی است، دولت خرید تضمینی حبوبات از کشاورزان ندارد و خرید از سوی بخش خصوصی انجام می شود.

چرا قیمت حبوبات افزایش یافت؟

سیدعبدی افتخاری، دبیر انجمن حبوبات ایران در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه انجمن حبوبات ایران از سال 1399 تشکیل شده است، گفت: این انجمن وابسته به اتاق ایران است و در ارتباط تنگاتنگ با دولت و بخش خصوصی و در نهایت در راستای خدمت به حقوق مصرف کننده و مردم فعالیت می کند و در تلاش است کالای باکیفیت را با نازل ترین قیمت به دست مردم برساند. انجمن حبوبات ایران بالغ بر 120 عضو دارد که در حوزه واردات، صادرات، صنایع بسته بندی و تولید فعالیت دارند.

افتخاری درخصوص قیمت حبوبات گفت: مرجع قیمت گذاری بسته های 900 گرمی در فروشگاه ها نیست، بلکه قیمت سوپرمارکت ها و قیمت فله ای مدنظر ما است. چون کالا در مرحله بسته بندی با افزایش قیمت مواجه می شود. البته انجمن حبوبات ایران قیمت حبوبات بسته بندی را رصد می کند که باکیفیت های مختلف و قیمت های متفاوت در بازار عرضه می شود.

وی درخصوص نوسانات قیمت حبوبات در بازار گفت: وزارت جهاد کشاورزی آذر ماه سال گذشته ارز ترجیحی حبوبات را حذف کرد و ارز نیمایی تخصیص داد و این تصمیم باعث تورم در بازار شد. از سوی دیگر کمبود و خلاء کالا در بازار باعث ورود دلال ها و واسطه ها شد و این تورم افزایش بیشتری یافت.

افتخاری افزود: درخصوص نخود سیاه و عدس کمبود داریم و نیاز به 50 تا 70 درصد واردات داریم و به دلیل شرایط تولید آب و هوایی، تولید این دو قلم در کشور کم است و عدس در ارومیه و استان های شمالی بسیار محدود تولید می شود و نخود سیاه در کشور بسیار کم است و در آذرشهر و برخی استان های شمالی به صورت محدود تولید می شود و بنابراین عمده واردات حبوبات کشور عدس و نخود سیاه است.

دبیر انجمن حبوبات ایران درخصوص صادرات گفت: میزان صادرات در سال 1401 به دلیل ممنوعیت صادرات، حدود 8 هزار تن و در سال 1402 با برداشته شدن این ممنوعیت حدود 91 هزار تن بوده است که بیشتر نخود آبگوشتی بوده و اغلب در کرمانشاه تولید می شود.

تحریم ها یکی از بزرگترین مشکلات انجمن حبوبات ایران است

در ادامه پرسش خبرنگار رکنا که مشکل اساسی انجمن چیست؟ داود لپه چی، رئیس هیات مدیره انجمن حبوبات ایران گفت: مشکلات حوزه حبوبات به تولید، واردات و دولت رابطه مستقیم دارد و یکی از مشکلات ما باتوجه به تحریم ها، تامین و تخصیص ارز است که در حال حاضر نرخ نیمایی بین 42 تا 45 هزار تومان است که باعث افزایش 30 درصدی قیمت در بازار می شود. البته قیمت های جهانی در افزایش قیمت حبوبات در بازار ایران بی تاثیر نیست.

وی با بیان اینکه تحریم ها باعث شده است که واردات سخت انجام شود، گفت: تجار کالای مورد نظر را از کشورهای ثالث از جمله امارات بارگیری می کنند و این مسئله و همچنین مشکل جابه جایی پول باعث افزایش هزینه تمام شده می شود.

مصرف سرانه حبوبات هر ایرانی چقدر است؟

داود لپه چی، رئیس هیات مدیره انجمن حبوبات ایران در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: مصرف سرانه حبوبات در ایران حدود 8 تا 10 کیلوگرم برای هر نفر در سال است، این در حالی است که مصرف سرانه جهانی حبوبات حدود 13 کیلو است.

وی افزود: میزان مصرف حبوبات کشور در سال 970 هزار تا یک میلیون تن است که 30 درصد واردات و 70 درصد یعنی حدود 650 هزار تا 700 هزار تن تولید داخل است. اقلام اصلی عدس سبز و نخود سیاه بین 50 تا 70 درصد کل واردات را به خود اختصاص داده است. میزان واردات حبوبات در سال 1400 حدود 200 هزار تن، در سال 1401 حدود 243 هزار تن، در سال 1402 حدود 188 هزار تن و در 4 ماهه امسال حدود 50 هزار تن واردات داشتیم.

وی ادامه داد: تفاوت میزان واردات در این سالها به میزان تقاضا در کشور ارتباطی نداشته و مشکلات تخصیص ارز باعث کاهش واردات شده است. البته شرایط آب و هوایی و بارندگی ها در کاهش تولید حبوبات کشور موثر است.

لپه چی افزود: حدود 40 درصد عدس سبز کشور از کانادا و الباقی از روسیه وارد می شود. همچنین حدود 60 درصد نخود سیاه از هند و اتیوپی وارد می شود.

خروج 350 میلیون دلاری ارز از کشور برای واردات حبوبات

رئیس هیات مدیره انجمن حبوبات گفت: هر ساله بین 300 تا 350 میلیون دلار ارز برای واردات حبوبات از کشور خارج می‌ شود که بخش عمده آن از کشورهای کانادا، روسیه، اتیوپی و هند است.

وی در آخر گفت: اگر در نیمه دوم سال اتفاق خاصی رخ ندهد، امیدواریم نرخ حبوبات کاهش پیدا کند.

کدخبر: 1028850 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟