ترافیک شهر تهران امسال 20درصد افزایش یافته است

به گزارش رکنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران، رئیس شورا در حاشیه دویست و شصت و یکمین جلسه شورا در جمع اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی پیرامون ترافیک اول مهرماه در پی بازگشایی مدارس، با تأکید بر اینکه حداقل در این ایام شاهد ۲۰ درصد افزایش ترافیک خواهیم بود؛ اظهار داشت: مشکل ترافیک در فصل مدارس غیر قابل انکار است که گاهی نیز در پی بارندگی ها تشدید می شود و حل این مسئله مستلزم اقدامات هماهنگ است و تا افزودن وسایط نقلیه عمومی این مسئله بغرنج ادامه خواهد داشت. البته احتمالاً در جلسه آتی به موضوع گشایش مدارس و فرا رسیدن مهرماه پرداخته شده و از مسئولین دعوت خواهد شد که جلسه حضور یافته و در خصوص اقدامات صورت گرفته گزارش دهند. امیدواریم با تدابیری که اندیشیده می شود از میزان ترافیک کاسته شود.  

چمران در ادامه در این باره که آیا مهمترین دلیل این مسئله مربوط به حمل و نقل عمومی است؛ توضیح داد: علاوه بر حمل و نقل عمومی این مسئله دلایل دیگری دارد که در مصوبه هیئت دولت حدود بیست و اندی مورد دخیل در این موضوع اشاره شده که مهمترین مورد اجرایی آن همین حمل و نقل عمومی است. علاوه بر ترافیک شاهد عضلات دیگری مانند آلودگی و وارونگی هوا هم خواهیم بود. مؤثرترین راه حل آن استفاده از حمل و نقل عمومی و پاک است.  
وی افزود: استفاده از خودروهای برقی، تأثیر زیادی دارد و به رغم برخی مخالفت ها که گفته می شود زیرساخت های لازم هنوز وجود ندارد یا قیمت اتوبوس برقی گران است که البته درست است. اما به دلیل حفظ جان شهروندان ارزش آن را دارد و امیدواریم مفید واقع شود. 
رئیس شورا در خصوص مسائل اخیر آرامگاه بهشت زهرا (س) نیز بیان کرد: در بررسی های انجام شده پیرامون این مسئله مشخص شد که برخی مشکلات داخلی وجود داشته که گویا حل شده است. 
چمران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شورا برنامه یا تسهیلاتی در جهت کنترل افزایش قیمت مسکن و مصالح ساختمانی به ویژه سیمان دارد یا خیر، اظهار داشت: ما بیش از آنچه مجلس در این باره مصوب کرده به ویژه در حوزه بافت فرسوده، هزینه کرده ایم. یکی از اقداماتی که در این باره انجام شد عدم دریافت عوارض از بافت های فرسوده و بخشودن جرائم آنها بود و همانطور که می دانید بیشترین پروانه هایی که صادر می شود در بافت فرسوده بوده است که این کمک بسیار خوبی است و رشد ساخت و ساز را در بافت فرسوده در تهران بیش از همه شهرهای کشور است و از درصد تعیین شده حتی فراتر رفته است. اما این اقدامات کافی نیست و باید کارهای دیگری همچون سهولت اعطای مجوز و پروانه ساخت برای مردم است. در این زمینه نیز تلاش هایی صورت گرفته اما تاکنون به نتیجه ای نرسیده است‌‌.
وی در ادامه در خصوص اینکه چرا به سوالات و تذکرات شورا از سوی شهرداری پاسخی داده نمی شود؛ گفت: نه تنها در خصوص مسکن بلکه در ارتباط با سایر پروژه ها نظیر یادگار امام و شهید شوشتری خواسته شد که خبرنگاران حضور داشته و از روند پیشرفت پروژه ها بازدید کنند، چرا که این ارتباط ضروری است و باید باشد. روال قانونی در پرسش و پاسخ ها این است که ابتدا باید در صحن شورا تذکر داده شود؛ در صورت عدم پاسخگویی و پایتخت قانع کننده، تعدادی از اعضا به اتفاق اقدام به سؤال کتبی کرده و روال پاسخگویی پیگیری می شود. در صورتی که این مقدمات طی نشود؛ نمی توان اقدامی کرد. 
رئیس شورا در خصوص اینکه آیا شورا و شهرداری اقدامی در ارتباط با اخذ مالیات از اتباع در صورت استفاده از خدمات شهری انجام داده یا خیر نیز بیان کرد: در شورا مصوبه ای وجود دارد مبنی بر اخذ سالیانه عوارض از اتباع که باید نیروی انتظامی و اداره اتباع بیگانه پیگیر آن باشد و در تمام شهرها این قانون باید اعمال شود، طی یک هماهنگی صورت گرفته با سایر شوراها یک نرخ معین برای تمام شهرها مشخص شده که حلی مالیات را بگیرد. اما همین هم همچنان به طور کامل اجرا نمی شود و اصرار بر اجرای هماهنگ آن وجود دارد. 
چمران در پایان در این باره که شهرداری طی نامه ای خواستار فرصت برای جایگزینی اتباع با شهروندان داخلی در حوزه جمع آوری پسماند شده است به چه نتیجه ای رسیده، توضیح داد: هنوز نامه ای در این رابطه دریافت نشده است و اگر نامه ای هم ارسال شده از طریق خود شهرداری به وزارت کشور فرستاده شده و قاعدتاً به شورا هم خواهد آمد. اما به طور کلی تمام افراد چه اتباع و چه ایرانی باید به طور قانونی در این حوزه مشغول باشند و پیمانکارانی که به صورت غیرقانونی چنین اقدامی انجام داده اند؛ باید اصلاح کنند.
کدخبر: 1039105 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟