60 سال انتظار مردم ماجلان برای آبادانی یک جاده  / نوجوانان شاهد کلنگ زنی این جاده، اکنون نوه دارند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ساخت جاده شال ماجولان ماسوله به قبل از انقلاب اسلامی بر می گردد و با گذشت بیش از چهار دهه اکنون از این جاده 60 کیلومتری تنها 12 کیلومتر به صورت خاکی در حوزه استحفاظی استان گیلان باقی است. 

جاده شال ماجولان ماسوله تاریخی به بلندای عمر تمام جاده های ایران دارد که ده ها نفر از جوانان و اهالی این روستا را که عمرشان را به پای پیگیری امورات این جاده گذاشته اند اکنون خود نیز پیر و سالخورده شده اند.

ماجولان 1

قصه تردد از جاده تاریخی شال ماجولان به ماسوله به قبل زمان جنگ جهانی دوم بر می گردد و علاوه بر تلاش انجام شده در سال های اخیر با پیگیری های انجام شده و سفر مسئولان کشوری و استانی از استان اردبیل به این منطقه، اکنون رویای آبادانی این منطقه تنها به آسفالت 12 کیلومتر از این جاده بستگی دارد که با بهانه های واهی از سوی مسئولان استان گیلان این 12 کیلومتر در حوزه استان گیلان همچنان خاکی رها شده است.

جاده شال ماجولان ماسوله تردد بیش از 20 روستای بخش شاهرود شهرستان خلخال را با بخش هایی از روستاهای بخش سردار جنگل  شهر ماسوله و سایر شهرهای همجوار ماسوله بر قرار می گردند و بعد از عبور از شهر تاریخی ماسوله در کمتر از 20 دقیقه، با گذر از ارتفاعات ماسوله، وارد بخش شاهرود شهرستان خلخال شده که سال ها مشکلات مردم به صورت پیاده در همین جاده رفع شده و اکنون مردم مطالبه ای جز اتمام وتکمیل این جاده پس از 60 سال ندارند.

البته با پیگیری های انجام شده از سوی فرماندار خلخال در تابستان 1401 قرار شده که این قسمت باقی مانده از سوی استان گیلان نیز تکمیل شود ولی بهانه ای جدید از سوی مسئولان اجرایی، راهداری و راه و شهرسازی گیلان مبنی بر ثبت ملی و جهانی این جاده، باز سنگی به پای لنگ این جاده گره زده شده است.

ماجولان

هر چند اکنون اهالی ماجولان که سال ها چشم انتظار تردد آسفالته از این جاده هستند باز امید به مسئولان دارند و این امید را می تواند در هنگام عبور ماشین های خارجی از این جاده به لحاظ طبیعت کوهستانی این جاده دید و اگر لقب پیرجاده شال ماجولان ماسوله بر روی این جاده است به خاطر حرکت لاک پشتی ساخت و ساز این جاده بوده است و مردم شهرستان خلخال در بخش شاهرود از قدیم الایام به خاطر ارتباطات قومی و قبیله ای و طایفه ای با مردم استان گیلان در ارتباط بوده اند.

شاید جاده شال ماجولان ماسوله برای مسئولان استان گیلان اهمیت نداشته باشد؛ ولی کیفی بزرگ پر از مدارک و اسنادی که شاید ده ها وزیر، ده ها مدیرکل و چندین رئیس جمهور صحه بر تکمیل این جاده گذاشته بودند و مدارکی که نشان می دهد پیگیری از سال 1354 اقدامات خود را از نامه ای شروع و تا اکنون پیگیر آن هستند.

ماجولان11

حال اگر در زمان شروع ساخت این جاده نوجوانی کلنگ ساخت و ساز این جاده را مشاهده کرده، اکنون همان جوان خود با نوه اش در کنار همین جاده منتظر پایان این جاده زیبا گردشگری است.

یکی از زیباترین جاذبه های این جاده گردشگری را در ذهن گردشگران کشوری و بین المللی ورزشکاران ورزش اتومبیل رانی و آفرود سواران و گروه های کوهنوردی و طبیعت گردی مهم جلوه داده، طبیعت بکر و چهار فصل این منطقه است.

در روستای ماجولان در کمتر از نیم ساعت در مسیر جاده شال، ماجولان ماسوله می توان، در کنار قله های زیبا و مرتفع بخش شاهرود ، زیبایی جنگل های گیلان و ارتفاعات ماسوله و در کنار آن گونه ها ی کمیاب جانوری و حیات وحش را به نظاره نشت و مه دل انگیز خزری که با سوز و سرمایش ماه ها در فصل زمستان این جاده را بر مردم این روستاها می بندد اکنون در فصل تابستان، آرامشی روح نواز را در منطقه فراهم ساخته و جمعیت تمامی روستاهای و بخش های شهرستان خلخال و از جمله بخش شاهرود دوبرابر شده است. 

شاید نگاه دیر هنگام مسئولان در دهه های هفتاد و هشتاد به این جاده، بنای کوچ و مهاجرت را در بین جوانان این روستا حاکم کرده ولی در دهه 90 و سال 1400 و 1401 با پیگیر ی های انجام شده از سوی نماینده مردم خلخال و کوثر  در مجلس و فرمانداری خلخال این جاده منتظر یک حرکت جدی و عزمی راسخ از سوی مسئولان گیلان است و مردم در تماس های تلفنی با خبرنگاران اظهار می کنند که چرا استان گیلان به خاطر این که این شهر را می خواهند تاریخی ثبت کنند اجازه آسفالت این جاده را نمی دهند.

مردم خواستار این هستند که اگر حتی این جاده به عنوان یک جاده ملی و بین المللی در تاریخ گردشگری جهان نیز ثبت شود، همان تاریخ نیز باید جوابگوی مردمی باشد که از چندصد سال پیش در این روستاها ساکن شده اند ومراودات قومی و قبلیه ای داشته اند.

 به گزارش رکنا ، همه روزه با گذر خودروهای مسافرین خارجی از این جاده، مردم روز به روز به پایان آبادانی پیر جاده شال ماجولان ماسوله امیدوار می شوند.

روستای ماجلان 1122

 در گفت و گو با شهرک نشینان روستای ماجولان که علیرغم مشکلات فراوان در روستا در حال زندگی هستند، می گویند که اگر این جاده شال ماجولان ماسوله به پایان برسد در بحث سلامت و پزشکی نیز مردم روستاهای بخش شاهرود خیلی راحت به دوا و دکتر خود می رسند. آن ها با یک مثال ساده می گویند که هر چند ما این جا خانه بهداشت روستا داریم ولی اگر یک بیمار سالخورده یا باردار را به استان گیلان ببریم مسافتی نزدیک تر از شهر خلخال دارد که با تردد از مسیر شال ماجولان ماسوله می توانیم علاوه بر امورات روزانه بحث رونق اقتصادی منطقه را هم در نظر بگیریم.

به گزارش رکنا، سالانه بیش از 6 میلیون نفر در ایام تعطیل و مناسبت ها در شهر تاریخی ماسوله حضور می یابند که اگر تنها 30 درصد از آن از طریق جاده شال ماجولان ماسوله راغب به دیدن استان اردبیل و طبیعت چشم نواز این استان غیر ساحلی باشند، رونق خوبی در گردشگری استان اردبیل رقم خواهد خورد.

خبرنگار: سید مصطفی مرادخانی

کدخبر: 818268 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟