سنگینی ثروت میلیونرهای ارزی بر دوش ایرانیان زیر خط فقر / مجلس مالیات رمز ارز را پیگیری کنند

به گزارش رکنا، در سال ۲۰۲۰ شمار افراد پردرآمد (افراد با درآمد خالص بالا) در ایران۲۱/۶ درصد رشد کرده است، این در شرایطی است که کشور با اپیدمی کرونا و تحریم و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و روز به روز تاثیر سوء بیشتری بر معیشت و جیب مردم می گذارد. در واقع دولت دولت با تزریق سرمایه به بورس به ثروتمندتر شدن شماری محدود و رشد طبقه جدیدی از ثروتمندان کمک کرده است. همچنین برق ارزان‌ قیمت در ایران و شرایط مطلوبی که برای استخراج (رمز ارز) بیت‌ کوین برای دسته‌ای در ایران پدید آمده، راه را برای ایجاد ثروتمندان جدید فراهم کرده است. در این گزارش بررسی می کنیم که آیا ثروتمند شدن به این روش آمار فقر مطلق را افزایش می دهد یا نه؟

امیرحسین طیبی فرد در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در خصوص گزارش کمیسیون اقتصادی درباره وضعیت تبادل رمزارزهای جهان‌روا عنوان کرد: برخی کشورها این رمز ارز ها را به عنوان دارایی پذیرفته‌ اند و برخی درباره آن سکوت اختیار کرده‌اند و برخی هم آن را ممنوع اعلام داشتند.

کمیسیون های اقتصادی و حقوقی، مالیات رمز ارز را پیگیری کنند

وی با بیان اینکه بسیاری از این کشورها که این حوزه را به رسمیت شناختند آن را به عنوان دارایی می‌شناسند و از آن مالیات اخذ می‌کنند، ادامه داد: موضوع مهم ماهیت حقوقی این پدیده است این حوزه ممکن است مخاطراتی را همچون ایجاد ضرر و زیان برای مردم، تسهیل موضوع قاچاق کالا، پولشویی و فرار مالیاتی را به دنبال داشته باشد.

معاون حقوقی و امورمجلس بانک مرکزی تاکید کرد: من معتقد هستم علاوه بر این‌ که کمیسیون اقتصادی باید به این موضوع بپردازد کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم باید به آن رسیدگی کنند.

معاون حقوقی و امورمجلس بانک مرکزی بیان کرد: یکی از مباحثی که در متن پیشنهادی طرح به آن اشاره شد بحث تهاتر ارزش رمزدارایی با بهای ارزش برق مصرفی بود، اما ما معتقدیم هر کس مالک رمزارز دارایی خود می‌باشد ولی باید بهای انرژی مصرفی را با وجه رایج کشور بپردازد.

قانون پایانه‌ های فروشگاهی، راه حال مالیات رمز

محمد رزاقی، کارشناس امور مالیاتی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، گفت: قانونی وجود دارد تحت عنوان "قانون پایانه‌ های فروشگاهی و سامانه مودیان"، فعالان اقتصادی در سامانه مودیان ثبت نام کرده و هنگام فروش کالا یا ارایه خدمات از انواع مختلف پایانه‌های فروشگاهی استفاده می‌کنند که این امر، موجب افزایش شفافیت اقتصادی و عدالت اجتماعی می‌شود.

وی گفت: پایانه فروشگاهی شامل رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری است که امکان اتصال به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی هم برخوردار باشد. بانک ها موظف شده اند که هر کسی که دستگاه پوز دریافت کرده را به سازمان امور مالیتی معرفی کنند ، تا از روی آن لیست، از افرادی که رمز ارز استخراج می کنند مالیات دریافت شود.

تجهیزات نرم‌افزاری و سخت افزاری مانند صندوق فروش، ترازوی دیجیتال، نرم افزارهای فروش، نرم افزارهای کاربردی روی گوشی‌های هوشمند و سامانه‌های فروش یکپارچه، به شرطی که استانداردهای اعلام شده توسط مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور را داشته باشند، پایانه فروشگاهی محسوب می‌شوند، اگر قانون پایانه های فروشگاهی که تصویب شده است درست اجرا شود تا حدودی مشکل را حل می کند.

کدخبر: 760524 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟