مهاجرت اجباری  درماندگان به پایین تر از حاشیه شهرها / خطر خودکشی در انتظار این افراد!

مشکلات اقتصادی در کشور گاهی آنقدر آزار دهنده است که زندگی افراد کم بضاعت را به گونه ای تحت تاثیر قرار می دهد، که آنها به فکر مهاجرت اجباری می افتند. خصوصا در شهرستان ها که آمار بی کاری بالاست این مشکلات اقتصادی و تورم بیشتر نمایان می شود. از این رو در سال های اخیر شاهد بودیم برخی از شهرستانی به تهران و شهر های بزرگ مهاجرت اجباری می کنند. در دو سه سال اخیر که کرونا بازار کار همه اصناف را تحت تاثیر قرار داد، این افراد دوباره بیکار شده و مجبور شدند به حاشیه شهر های بزرگ مهاجرت اجباری کنند، گرانی ها رفته رفته بیشتر شده و آن افراد تصمیم گرفتند به شهر خود بازگردند. اما باز هم شرایط تغییری نکرد و بیکاری تورم یقه آنها را گرفت و مجبورشان کرد به صورت اجباری به حاشیه شهر های خود مهاجرت کنند! اوضاع روز به روز بدتر شده تا جایی که این افراد توان و قدرت زندگی در حاشیه شهرهای خودشان را هم ندارند! حال سوال اینجاست مقصد بعدی این افراد برای زندگی باید کجا باشد؟ چه آسیب هایی در انتظار کوچ و مهاجرت های اجباری و پی در پی این افراد است؟

آوارگی ابن السبیل ها

به گزارش رکنا، حسین باهر، جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در رابطه با کوچ و مهاجرت اجباری و پی در پی برخی از این افراد گفت: این افراد همان ابن السبیل و یا در راه ماندگان هستند که در قرآن هم به آن اشاره شده است. برای رخ دادن این اتفاق هر کسی را می توان مقصر دانست و در واقع همه مقصر هستند. وظیفه دولت و نهاد های حمایتی و خیرین و ثروتمندان کمک به این افراد است چرا که اگر کمک نشود آینده خوبی در انتظارشان نیست.

کاهش فرزند آوری و افزایش بزهکاری

وی با اشاره به این که آسیب های اجتماعی زیادی در انتظار این افراد است، ادامه داد: مهاجرت و پناهندگی این افراد به سایر کشور ها بهترین حالت است. از جمله سایر آسیب های اجتماعی نیز، به دیرکرد ازدواج ها ، افزایش طلاق، کاهش فرزندآوری، از هم پاشیدن خانواده ها، فساد اخلاقی ، فحشا، سرقت و دزدی ، اعتیاد و قاجاق اشاره کرد. افسردگی ، خودکشی، برهم زدن نظم اجتماعی و ... نیز از جمله آسیب هایی است که می تواند آثار روانی بدی داشته و بسیار مخرب باشد.

شرایط ویژه برای بهزیستی و کمیته امداد

این جامعه شناس با اشاره به اینکه در قرآن هم در این خصوص آمده که با همدیگر در کار های خوب و معنوی  همکاری کنید، گفت: در نسل پدران ما نیز وقتی چنین مشکلاتی وجود داشت، مساجد و مکان هایی از این دست این افراد را شناسایی می کردند و به آنها کمک می کردند. اکنون نیز باید تعاونی های محلی خیرین تشکیل شود تا افراد نیازمند را شناسایی کند و برایشان کار ایجاد کند. البته که بهزیستی و کمیته امداد و نهاد های حمایتی نیز باید کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه اکنون در جامعه شکاف طبقاتی به وجود آمده و 10 درصد خیلی برخوردار اند ، 40 متوسط و 50 درصد زیر خط فقر اند، گفت: آنهایی که ثروتمند هستند باید به آنهایی که ندارند  کمک کنند. انفاق نکته بسیار مهم  و حایز اهمیتی است که در قرآن هم به آن اشاره شده است.

کدخبر: 756293 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟