پرندگان مهاجر به تالاب زریوار رسیدند

به گزارش رکنا، اقبال حمیدی گفت: هر سال با شروع فصل پاییز و آغاز سرما بسیاری از پرندگان برای فرار از زمستان های سرد و حفظ بقای خود از عرض های شمالی کره زمین به عرض های جنوبی تر مهاجرت می­ کنند.

وی اظهار کرد: در واقع تغییرات آب و هوایی و کمبود غذا باعث شده که مهاجرت برای بسیاری از گونه های پرندگان، به بخش جدایی ناپذیر زندگی آنها تبدیل شود. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: مسیرهای اصلی پروازی پرندگان مهاجر شامل ۴ خط پروازی مسیر پروازی آفریقایی - اوراسیایی (ترکیب دو قاره اروپا و آسیا)، مسیر پروازی آسیای مرکزی، مسیر پروازی شرق آسیا - استرالیایی و مسیر پروازی نیمکره غربی است. رایج ترین الگوی پرواز در پاییز شامل مهاجرت به مناطق گرمترجنوبی برای زمستان گذرانی است.

حمیدی ادامه داد: استان کردستان با توجه به موقعیت، توپوگرافی، منابع آبی فراوان، جنگل و مراتع بکر و از نظر جغرافیایی در مسیر مهاجرتی پرندگان مهاجر است و با داشتن چندین رودخانه پر آب و دائمی و بیش از ۱۵ سد و تالاب بین المللی زریوار، با شروع فصل سرما پذیرای دسته های بزرگی از پرندگان مهاجر آبزی است. 

وی یادآور شد: مهاجرت پرندگان از مهر ماه شروع و در ماه های آذر و دی به اوج خود می رسد؛ خانواده مرغابی سانان به ویژه خوتکا از اولین گروه از پرندگان هستند که به تالاب زریوار که در مسیر مهاجرت پرندگان از شمالغرب کشور به تالاب های جنوب قرار دارد وارد شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان بیان کرد: خیلی از پرندگان مهاجر آبزی در تالاب زریوار استراحت کوتاهی کرده و بعد از تغذیه و گرفتن نیرو و توان جسمی به حرکت خود به طرف تالاب های جنوب کشور و کشور عراق ادامه می دهند و تعدادی هم با توجه به امنیت در تالاب ماندگار شده و زمستان گذرانی می کنند. 

حمیدی با بیان اینکه در استان کردستان تاکنون بیش از ۳۱۲ گونه پرنده آبزی، کنار آبزی و خشک زی شناسایی شده اند، گفت: هر ساله در بهمن ماه اقدام به برآورد جمعیت و سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی می شود. 

کدخبر: 1051039 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟