بی برقی در شهرهای مختلف با دلایل عجیب حفظ منابع آب و تعمیر نیروگاه‌ها/ در شهریور 3000 مگاوات برق از مدار خارج شد!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، فهیم زاده درباره ارتباط دما با برق اذعان داشت:« میزان مصرف برق و دما از 3 جهت به یکدیگر مرتبط هستند. هر اندازه دما بیشتر شود، اولا در بخش تولید برق، راندمان نیروگاه های برق کاهش می یابد. دوما در طول شبکه انتقال برق میزان هدررفت برق افزایش می یابد و این باعث از دست دادن برق در بخش انتقال می شود. سوما در بخش مصرف برق نیز به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی توسط مردم با فزونی مصرف مواجه می شویم. در هر سه مورد دما در جهت تضعیف تولید، توزیع و انتقال برق عمل می کند.»

به گفته او، در مردادماه امسال به واسطه تغییرات اقلیمی رکورد های عجیبی در افزایش دما به مدت سه هفته متوالی به ثبت رسید. در این بازه زمانی تمام نیروگاه های تولید برق با کاهش راندمان کاری، اتلاف برق و افزایش میزان مصرف برق مواجه بودند. با خنک شدن دما در شهریور و مهرماه که اغلب راندمان کاری نیروگاه ها افزایش می یابد، اتلاف انرژی برق کمتر می شود و مصارف خانگی کاهش می یابد، انتظار می رفت عملکرد و بازدهی نیروگاه های تولید برق بهبود یابد. اما متاسفانه کشور ما همچنان با مشکلات برق رو به رو است که باعث خاموشی های مکرر در مناطق مختلف کشور شده است.

وی درمورد علل قطعی های مکرر برق در کشور گفت:« یکی از دلایل این معضل کاهش برق نیروگاه های حرارتی است. بر اساس آمار های رسمی، مجموع انرژی که نیروگاه های حرارتی در تیرماه سال جاری تولید کردند حدود 38/7 میلیون مگاوات ساعت بود. در مردادماه این عدد به 38/9 میلیون مگاوات ساعت رسید که دلیل آن افزایش تعداد نیروگاه های تولید برق به مدار و مصرف بیشتر برق توسط مردم است. اما در شهریور که انتظار تولید برق بیشتر، اتلاف انرژی کمتر و کاهش مصرف از سوی مردم می رود، تنها 37/9 میلیون مگاوات ساعت تولید برق داشتیم. این یعنی تولید برق در شهریور یک میلیون مگاوات ساعت کمتر از مرداد بوده است.»

فهیم زاده علت این اتفاق را خروج نیروگاه ها از مدار به علت انجام برخی فعالیت های روتین عنوان کرد. برای مثال ممکن است در تجهیزات نیروگاه ها اختلالی ایجاد شود که این سبب ایجاد اختلال در فعالیت نیروگاه به صورت مقطعی می شود و نیروگاه را از مدار تولید برق خارج می کند. اما خروج نیروگاه از مدار طولانی مدت نیست و پس از مدت کوتاهی نیروگاه باید دوباره به مدار بازگردد. اگر نیروگاهی از مدار خارج شد در ابتدا باید سریعا به وزارت نیرو گزارش شود، سپس بازه زمانی از سوی وزارتخانه برای بازگشت نیروگاه به مدار مشخص شود و بعد از آن نیروگاه دقیقا سر زمان مشخص شده به مدار تولید برق بازگردد.

وی علت تعجیل در ورود نیروگاه ها به مدار تولید برق را پیگیری متمرکز و مداوم وزارت نیرو دانست و اشاره کرد که این پیگیری ها در سال جاری به دلیل وقوع تغییر و تحولات سیاسی در ایران، از بین رفت. این مسئله سبب شد که بسیاری از واحد های نیروگاهی ما که به واسطه حادثه حداکثر یک روز از مدار خارج بودند، اکنون بین یک تا دو هفته خارج از مدار باقی بمانند.

در شهریورماه حدود 3000 مگاوات ظرفیت نیروگاهی (معادل 20 واحد نیروگاهی) از مدار خارج شدند و به مدار بازنگشتند. تاثیرات خروج این نیروگاه ها از مدار هم در تامین برق کشور مشهود است. چرایی بروز این اتفاق همچنان ناشناخته است اما به علت نبود پیگیری برای تعمیر نیروگاه های خارج از مدار، خاموشی های مکرر در سطح کشور اتفاق می افتد.

وی در ادامه گریزی به استدلال مدیران برق استان ها درباره قطعی برق زد و اظهار کرد:« مدیران برق استان ها و شهرستان ها دو استدلال متفاوت برای توجیه بی برقی در سطح منطقه تحت حاکمیت خود می آورند. یکی از این استدلال ها حفظ منابع آب است. آنها مدعی هستند که ما به قصد حفظ منابع آبی منطقه، برق را در بخش های مختلف قطع می کنیم و بدین ترتیب از اتلاف آب سد ها جلوگیری می کنیم. برای حفظ آب، نیاز به حفظ پایداری و ثابت ماندن آمار تولید برق حرارتی داریم که بر اساس آمار هایی که چندی پیش ارائه شد، تولید برق حرارتی در 2 ماه آخر تابستان پایدار نبود. از سوی دیگر مدیران دقیقا بر اساس برنامه های ارائه شده از منابع آبی استفاده کردند که طبق این برنامه در مردادماه به علت افزایش نیاز مردم با افزایش مصرف آب و در شهریور به علت کاهش نیاز مردم با کاهش مصرف آب مواجه هستیم. این استدلال زمانی صحیح و قابل پذیرش است که آب یک یا چند لیتر کمتر از برنامه مصرف شود در صورتی که مصرف آب دقیقا مطابق با برنامه انجام گرفت و در برخی موارد در شهریورماه حتی فراتر از برنامه نیز انرژی برقابی به کار گرفته شد. این بیشتر یک توجیه مغالطه آمیز برای مدیران است تا بتوانند از این طریق مردم را فریب دهند.»

وی افزود:« تقریبا 80 درصد از ظرفیت نیروگاه های برقابی در حوزه کارون هستند. در این حوزه در تمام سد های زنجیره کارون یک درصد و تنها در سد دز دوازده درصد بیش از سال گذشته آب داشتیم. بدین ترتیب ذخایر آب زنده ما حدود 2/7 میلیارد مگاوات ساعت است که به هیچ عنوان تولید برق را با مشکل مواجه نمی کند.»

فهیم زاده در رابطه با استدلال دوم مدیران تصریح کرد:« استدلال دوم مدیران برق تعمیر نیروگاه ها است. همه ساله و در تمام کشور ها تعمیر واحد های نیروگاهی از 15 مهرماه آغاز می شود. این به آن معناست که واحد های نیروگاهی خارج از مدار همچنان مورد تعمیرات اساسی قرار نگرفته اند. بنابراین در شهریور ماه 3000 مگاوات ظرفیت نیروگاه حرارتی در کشور ما از مدار خارج شد. خروج این واحد های تولید برق از مدار باعث شد در شهریور یک میلیون مگاوات ساعت برق کمتری نسبت به مرداد تولید شود. در نتیجه این استدلال ها به هیچ عنوان دلایل منطقی و قابل پذیرشی برای توجیه بی برقی در سطح کشور نیستند.»

کدخبر: 1044773 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی