مشکلات تهران حل شدنی است؛ نیازی به جا به جایی پایتخت نیست/ تمام جلسات انتقال پایتخت به بن بست رسید + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چندی پیش، مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران، در خصوص تغییر پایتخت صحبتی به میان آورد که از آن زمان تا کنون، به موضوع داغ محافل کارشناسی تبدیل شده است. موضوعی که موافقان و مخالفان پر و پا قرصی دارد و به نظر می رسد، کار برای رئیس جمهور در این خصوص بسیار سخت تر از آنچه فکرش را می کرد شده است. در این خصوص با زهرا نژادبهرام، کارشناس سیاسی و عضو سابق شورای شهر تهران به گفت و گو نشستیم تا ببینیم چالش های پیش رو در موضوع تغییر پایتخت چیست؟

زهرا نژادبهرام در ابتدا گفت: من معتقدم با صحبت از موضوع تغییر پایتخت، صورت مسئله پاک می شود. ما بلد نیستیم مشکلات شهر تهران را حل کنیم و البته عده ای هم نمی خواهند که این مشکلات حل شود؛ لذا راهکارهای مختلفی را در اختیار مسئولان تراز اول کشور قرار داده می شود که یکی از آنها، انتقال پایتخت است. این موضوع جدید نیست و من بارها در جلسات انتقال پایتخت شرکت کرده ام که همه این جلسات به بن بست رسید.

وی تاکید کرد: این موضوع غیرقابل اجرا و بسیار پر هزینه و بدون توجه به آثار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مطرح می شود. موضوعاتی مثل آلودگی هوا، فرونشست، گسل های فعال، کم آبی و... مسائلی هستند که مختص تهران نیست و بسیاری از شهرهای کشور نیز درگیر آن هستند.

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: تهران، اولین شهر بزرگ در جهان نیست که چنین دغدغه ها و نگرانی هایی دارد؛ ولی در ایران، از آنجایی که اراده ای برای حل مسئله وجود ندارد، به مسولان می گویند که این مشکلات قابل حل نیست ولی من به عنوان کسی که سالیان سال برای شهر تهران کار کرده است می گویم که این اتفاقا این مسائل، قابل حل هستند. اگر تهران، مقصد جذابی برای اشتغال، تفریح، ادامه تحصیل و... نباشد، یقینا مهاجرت به شهر تهران نیز رخ نمی دهد. اگر این جذابیت‌ها در همه نقاط کشور ایجاد شود، دیگر کسی برای پیدا کردن شغل و تحصیل و... به تهران نمی آید. رها کردن این همه ساختمان از تهران و رفتن به محل دیگری به عنوان پایتخت جدید، اصلا توجیه ندارد.

زهرا نژادبهرام گفت: دولت تازه روی کار آمده است و هنوز وزرا، معاونان خود را انتخاب نکرده اند؛ لذا مساله اصلی نباید برای آنها، یک موضوع غیر ضروری مثل انتقال پایتخت باشد. 

وی در پاسخ به اینکه در تهران با مشکلاتی مواجه هستیم که به یک کلاف سردرگم تبدیل شده اند و آیا انتقال پایتخت می تواند این مشکلات را حل کند یا خیر، گفت: اینکه فکر کنید اگر محل پایتخت تغییر کند، مشکلات نیز حل می شوند اشتباه است. اینگونه دوباره مکان جدید، مشکلات تهران را پیدا می کند. 

نژادبهرام در پاسخ به اینکه پایتخت ماندن تهران، یکی از عوامل پیدایش مافیا و ایجاد رانت در آن است، تاکید کرد: اتفاقا کسانی که از جا به جایی پایتخت منفعت می برند جزء این دسته هستند. به جای اینکه محل جدیدی به عنوان پایتخت انتخاب شود، به قوانین عمل کنیم تا مشکلات تهران حل شود. مسئولان باید به این نتیجه برسند که وظایف شهری، باید در اختیار شهرداری قرار داده شود؛ درست مثل همه جای دنیا که امور شهری، بر عهده شهرداری هاست.

این کارشناس سیاسی تاکید کرد: اصلاح رفتار خیلی بهتر و به صرفه تر از اصلاح مکان است. اصلاح و اجرای قانون و اصلاح رفتار سیاستگذاران و کارگزاران قابل حل است. 

کدخبر: 1039718 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟