با مصرف روزانه دانه چیا تا 25 درصد از بروز این بیماری ها جلوگیری کنید

به گزارش رکنا، دانه چیا منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3 است که می‌تواند به بهبود سلامت قلب و کاهش التهابات کمک کند. امگا 3 موجود در دانه چیا به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) کمک می‌کند. این امر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی تاثیرگذار است. دانه چیا منبعی غنی از پروتئین‌های گیاهی است که برای بهبود رشد عضلات و بازیابی پس از ورزش در مردان مفید است. علاوه بر این دانه چیا به دلیل فیبر بالا و کربوهیدرات‌های پیچیده می‌تواند به تثبیت سطح انرژی و بهبود متابولیسم در مردان کمک کند.

دانه چیا علاوه بر خواص عمومی، فواید ویژه‌ای برای زنان دارد. این دانه کوچک منبع عالی کلسیم است که به حفظ تراکم استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان در زنان، به‌ویژه بعد از یائسگی، کمک می‌کند. از سوی دیگر اسیدهای چرب موجود در دانه چیا به تنظیم هورمون‌ها و کاهش علائم پیش از قاعدگی (PMS) کمک می‌کنند. دانه چیا به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند در افزایش سلامت پوست و مو در زنان تاثیرگذارد.

دانه چیا می‌تواند با ایجاد حس سیری طولانی‌تر و بهبود عملکرد گوارش به کاهش وزن کمک کند. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف روزانه 25-30 گرم دانه چیا ممکن است به افراد کمک کند که تا 10-15 درصد در مدیریت وزن خود موفق باشند. فیبر محلول موجود در دانه چیا باعث افزایش حجم معده و کاهش اشتها می‌شود که این امر به کنترل کالری مصرفی کمک می‌کند.

دانه چیا به دلیل ترکیبات مغذی‌ای که دارد می‌تواند در پیشگیری از بیماری های قلبی (با کاهش کلسترول و فشار خون)، دیابت نوع دو (با تنظیم سطح قند خون)، التهابات مزمن (وجود اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی‌اکسیدان‌ها)، بیماری های گوارشی (با بهبود عملکرد روده و جلوگیری از یبوست)، و... تاثیرگذار باشد.

تأثیرگذاری دانه چیا در پیشگیری از این بیماری‌ها بسته به شرایط فردی و میزان مصرف متفاوت است اما به طور کلی مصرف منظم آن می تواند 15 الی 25 درصد در کاهش خطر ابتلا به بیماری های گفته شده، مؤثر باشد. توصیه می شود افرادی که به بیماری های قلبی یا دیابت مبتلا هستند همچنین، زنان پس از دوران یائسگی ، ورزشکاران، و افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند به مصرف دانه چیا و استفاده از خواص این دانه توجه بیشتری نشان دهند.

مصرف دانه چیا به ویژه در کشورهایی مانند مکزیک، ایالات متحده، کانادا، استرالیا و آلمان بسیار رایج است. این کشورها به دلیل آگاهی از خواص مفید دانه چیا در رژیم‌های غذایی سالم و مصرف روزانه از آن بهره‌برداری می‌کنند. مکزیک به عنوان تولیدکننده اصلی دانه چیا شناخته می‌شود و بیشترین مصرف در آمریکای شمالی و اروپای غربی است.

کدخبر: 1037169 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ملینا جعفری آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟