طی 40 سال جمعیت ایران 141 درصد افزایش یافت اما منابع آبی افزایش پیدا نکرد/ افزایش جمعیت بدون توجه به منابع آب یعنی ویرانی کشور

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، برای جلوگیری از بحران‌های فرونشست زمین، خشکسالی، و گرد و غبار در ایران، با جمعیت تقریبا ۸۹ میلیون نفری، نیاز به مدیریت بهینه منابع آبی وجود دارد. طبق استانداردهای جهانی، هر فرد به حدود ۱۷۰۰ متر مکعب آب در سال برای زندگی مطلوب نیاز دارد. این بدان معناست که برای ایران با جمعیت کنونی، نیاز به حداقل ۱۵۰ میلیارد متر مکعب آب سالانه است. با توجه به اقلیم خشک و نیمه‌خشک ایران، منابع آبی باید از طریق روش‌هایی مانند مدیریت مصرف آب، کاهش هدررفت، بازیافت آب، و بهینه‌سازی کشاورزی حفظ و تقویت شود تا از وقوع بحران‌های زیست‌محیطی جلوگیری شود.

افزایش جمعیت بدون توجه به منابع آب می‌تواند چالش‌های جدی و خطرناکی برای یک کشور ایجاد کند. با افزایش تقاضا برای آب در مصارف کشاورزی، صنعتی و خانگی، فشار بر منابع محدود آب افزایش می‌یابد که منجر به کمبود آب، فرونشست زمین و افزایش بحران‌های زیست‌محیطی مانند خشکسالی و گسترش بیابان‌زایی می‌شود. این مشکلات می‌تواند به کاهش تولیدات کشاورزی، افزایش قیمت مواد غذایی، مهاجرت اجباری جمعیت‌ها به مناطق دیگر، و در نهایت به بی‌ثباتی اجتماعی و اقتصادی منجر شود. عدم مدیریت صحیح منابع آب در مواجهه با افزایش جمعیت می‌تواند کشور را با بحران‌های زیست‌محیطی، اقتصادی و انسانی غیرقابل بازگشتی مواجه کند.

باید تعریف سنتی خشکسالی را کنار بگذاریم

محمد حسین پاپلی یزدی، جغرافیدان و عضو مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در این خصوص گفت: ما باید تعریف سنتی خشکسالی را کنار بگذاریم و با توجه به شرایط حال حاضر در مورد میزان دسترسی خود به منابع آبی صحبت کنیم.با توجه به شرایط موجود می توان گفت که ما با چند نوع خشکسالی روبه رو هستیم. خشکسالی اقلیمی، خشکسالی هواشناسی، خشکسالی مدیریتی و خشکسالی جمعیتی و با توجه به شرایطی که اکنون در کشور ما حاکم است و دچار خشکسالی جمعیتی و مدیریتی هستیم می توان گفت که تا 100 سال دیگر هم دچار خشکسالی خواهیم بود.

در 40 سال جمعیت  کشور 141 درصد افزایش یافته اما منابع آبی افزایش پیدا نکرده است

این جغرافیدان با اشاره به اینکه جمعیت 35 میلیونی ما در طی 40 سال گذشته تبدیل به 85 میلیون شده اما منابع آبی ما افزایش پیدا نکرده است، عنوان کرد: اقلیم هایی که در آن می شد در عمق 10 متری به منابع آب زیرزمینی دسترسی پیدا کرد اکنون در اعماق 200 متری هم آب ندارند و این به معنی نابودی واقعی سرزمین است.

مسائل اقلیمی تنها با راستگویی و نترسی حل می شود

عضو مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه ادامه داد: ما با وضعیتی به لحاظ اقلیمی در کشور و حتی در دنیا روبه رو هستیم که باید گفت مسائل اقلیمی تنها با راستگویی و نترسی حل می شود زیرا منابع ما پاسخگوی نیازهای فعلی جمعیت موجود نیست چه برسد به اینکه برنامه ای هم برای افزایش جمعیت داشته باشیم.

از بین حدود 650 دشت موجود در کشور 550 دشت ممنوعه داریم

پاپلی یزدی اضافه کرد: ما در طول 40 سال گذشته نه تنها منابع آب شیرین روی زمین بلکه منابع زیرزمینی را هم در معرض نابودی قرار دادیم به همین دلیل نباید انتظار داشته باشیم که می توانیم حتی با اتخاذ مدیریت بهینه و با توجه به منابع موجود بازهم می توانیم نیاز جمعیت فعلی را در خصوص آب شرب تامین کنیم.

اگر 30 متر برف ببارد و همه آن جذب زمین شود تنها 30 سانتی متر آبهای زیرزمینی را افزایش خواهد داد

وی تاکید کرد: ما از بین حدود 650 دشت موجود در کشور 550 دشت ممنوعه داریم و تصور می کنیم با چند بار بارش برف یا چند سانت برف اضافه می توانیم کسری آب را جبران کنیم در حالیکه حتی اگر 30 متر برف ببارد و همه آن جذب زمین شود تنها 30 سانتی متر آبهای زیرزمینی را افزایش خواهد داد و این یک اتفاق غیرممکن است.

تبعات مدیریت اشتباه آب در دو دهه اخیر را در یک دهه آینده خواهیم دید

وی معتقد است در هیچ دوره ای اندازه دو دهه اخیر در حوزه مدیریت منابع آب دچار یک مدیریت اشتباه و غیرعلمی نبوده ایم و تبعات آن را در یک دهه آینده خواهیم دید اما وقتی ما این نکته را به عنوان یک کارشناس متذکر می شویم ما را متهم به گفتار سیاسی می کنند اما همین افراد باید توجه کنند که طبیعت چپ و راست و بالا و پایین نمی شناسد.

عضو مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه بیان داشت: ما باید با نگاه علمی و تفکر علمی با طبیعت و اشکال آن مواجه شویم در غیراینصورت اتفاقات خوبی برای ما نخواهد افتاد.

کدخبر: 1036677 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟