مزایای حبوبات در رژیم غذایی/ از تقویت قلب تا بهبود گوارش

به گزارش رکنا، حبوبات یکی از غنی‌ترین منابع غذایی طبیعی هستند که فواید زیادی برای سلامتی دارند. آنها منبعی عالی از پروتئین‌های گیاهی، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.

حبوبات به عنوان منبع پروتئین گیاهی می‌توانند جایگزین خوبی برای منابع حیوانی و گوشتی باشند. سویا، لوبیا و عدس از پروتئین زیادی برخوردارند و می‌توانند نیازهای پروتئینی بدن را تأمین کنند؛ همچنین حبوبات به دلیل محتوای بالای فیبر شان برای سلامت روده‌ها مفید هستند و می‌توانند در بهبود حرکات روده، افزایش حجم مدفوع و کاهش خطر بیماری‌هایی مانند سرطان روده بزرگ نقش داشته باشند. با مصرف منظم حبوبات، خطر یبوست به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد (تقریباً 30 تا 40 درصد). فیبر موجود در حبوبات با به وجود آوردن احساس سیری طولانی مدت می تواند در کنترل و کاهش وزن تاثیر چشمگیری داشته باشد. این منبع غذایی غنی از ویتامین‌های گروه B (به ویژه فولیک اسید)، آهن، منیزیم، پتاسیم و روی هستند و در مقایسه با گوشت، حبوبات می‌توانند فولیک اسید بیشتری فراهم کنند که برای سلامت قلب و عروق و کاهش خطر نقص جنین در زنان باردار اهمیت دارد. گفته می شود مصرف منظم حبوبات می‌تواند کلسترول خون را کاهش داده و به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند.

جایگزینی حبوبات با منابع حیوانی می‌تواند فواید زیادی، به‌ویژه در کاهش مصرف چربی‌های اشباع و کلسترول داشته باشد. از جمله فواید جایگزینی یا استفاده بیشتر از حبوبات به جای گوشت می توان به کاهش مصرف چربی های مضر، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، حفظ محیط زیست و... اشاره کرد.

با این حال، اگر رژیم غذایی کاملاً گیاهی باشد، ممکن است کمبودهایی در ویتامین B12 و برخی اسیدهای آمینه ضروری (مانند لیزین و میتونین) که بیشتر در منابع حیوانی یافت می‌شوند، به وجود بیاید. بنابراین، باید دقت کرد که این کمبودها با استفاده از مکمل‌ها یا مواد غذایی غنی شده جبران شود.

حبوبات حاوی آهن غیرهمی هستند که اگرچه جذب کمتری نسبت به آهن موجود در گوشت دارد، اما به کمک ویتامین C می‌توان جذب آن را بهبود بخشید. فولیک اسید و منیزیم در حبوبات بیشتر از گوشت‌ها وجود دارند.

مصرف حبوبات برای زنان و مردان توصیه می شود، اما به دلیل نیازهای تغذیه‌ای متفاوت، زنان ممکن است به حبوبات بیشتری نیاز داشته باشند. به عنوان مثال ممکن است زنان به خاطر  کمبود آهن و فولیک اسید در دوران بارداری یا قاعدگی، نیازمند مصرف بیشتر حبوبات در رژیم غذایی خود باشند.

حبوبات می‌تواند به رشد سالم کودکان کمک کند و آنها را از بیماری‌های مزمن مانند چاقی و دیابت نوع 2 در بزرگسالی محافظت کند. مصرف منظم حبوبات در دوران کودکی می‌تواند باعث تقویت استخوان‌ها، بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در آینده شود.

 افزودن حبوبات به رژیم غذایی هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان فواید بسیاری به همراه دارد و می‌تواند نقش کلیدی در بهبود سلامت عمومی داشته باشد.

کدخبر: 1030756 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟