ادعاهای روی هوای زاکانی/ روند صدور پروانه ساختمانی در تهران نه تنها سریع تر نشده که کلاه هم سر ملت می رود!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، طبق اعلام شهرداری تهران ، آمار صدور پروانه از ابتدای ۱۴۰۲ از مرز ۱۴هزار پروانه عبور کرده است. این در حالی است که طبق بررسی ها، بالغ بر ۴۵درصد از پروانه های صادره در سال‌های گذشته در ۳‌ماهه انتهایی سال کارسازی شده است.

در واقع طبق این گزارشات، فرایندهای بوروکراتیک وقت گیر، فرایند دریافت پروانه ساختمانی را عملا به یک هفت‌خان بدل کرده بود؛ هفت‌خانی که سازنده‌ها و سرمایه گذاران بسیاری را از ورود به این بازار پشیمان می‌کرد. «کاهش زمان صدور پروانه » از ابتدای روی کار آمدن زاکانی ، فرایندی که سابق، به‌صورت میانگین تا ۳۰۰روز در مناطق شمالی زمان می‌برد، حالا به کمتر از ۶۰روز رسیده است.

واقعیت ماجرا چیست؟ آیا واقعا روند صدور پروانه تسهیل شده است؟

این در حالی است که سازندگان خرد و کلان اعلام می کنند که طی دو سال اخیر، روند دریافت پروانه ساخت و ساز به شدت دشوار شده است و شرایط آن گونه که توسط شهرداری تهران توصیف می شود نیست.

این شرایط باعث شده است تا تمام سازندگان، به دنبال زمین هایی بروند که جواز ساخت دارد و اینگونه، حداقل زمانی نزدیک به دو سال جلو می افتند و ساخت و ساز را شروع می کنند. 

یکی از سازندگان در گفت و گو با رکنا می گوید: هفت الی هشت سال پیش، می توانستیم جواز ساخت را در عرض سه یا چهار ماه دریافت کنیم؛ ولی الان با این همه ادعا، می بینیم که روند دریافت جواز چقدر دشوار شده است. به نظر می رسد یا آقای زاکانی با مردم شوخی می کنند یا نظرشان در مورد تسهیل روند صدور پروانه، مربوط به صدور پروانه شهرسازی است.

وی در ادامه می افزاید: اخیرا، شهرداری تهران دریافت پروانه را دو مرحله ای کرده است. یکی از موارد، مربوط به دریافت پروانه شهرسازی و دیگری پروانه ساخت است. این یعنی وقتی بخواهید استارت کار را بزنید، باید پروانه شهرسازی را دریافت کنید. در واقع این مهم، از زمان شروع تا دریافت دستور نقشه و مشخص شدن کاربری زمین را در بر می گیرد. اگر کاربری زمین معلوم نباشد و زمین بالای 500 متر باشد، پرونده به کمیسیون باغات ارجاع داده می شود و همین موضوع، بیش از 50 الی 60 روز زمان می برد. زمین های بالای 2000 متر را نیز سازمان پارک ها پیگیری می  کند و این روند، 7 الی 8 ماه طول می کشد.

این سازنده تاکید می کند: پس از طی کردن این موارد، کارشناسان جهت بازدید حضور پیدا می کنند و این فرایند نیز یک الی دو هفته طول می کشد. بعد از همه اینها، اگر دستور نقشه صادر شد، بارگزاری مساحتی انجام می شود که بر مبنای آن عوارضی اخذ خواهد شد و در نهایت، جواز شهرسازی صادر می شود که البته در دست داشتن آن، هیچ فایده ای برای سازنده ندارد و صرفا بخش دریافت پول برای ساخت و ساز را تسریع کرده است که به نفع جیب شهرداری است ولی فرایند ساخت و ساز را سرعت نمی بخشد!

او همچنین می گوید: پرونده هایی بوده که سازندگان رقم هایی معادل 70 الی 80 میلیارد تومان پرداخت کرده اند و در مراحل بعدی، شهرداری اعلام کرده است که امکان ادامه کار وجود ندارد و با مطرح کردن ایراداتی، کار را متوقف می کنند. حال اگر شخصی شانس بیاورد و وارد مراحل بعدی شود، روند بررسی نقشه شروع می شود که یک ماهی طول می کشد. بعد از آن، مرحله تاییدیه ایمنی آتش نشانی شروع می شود که در خوش بینانه ترین حالت، 20 روز الی یک ماه طول می کشد.

این سازنده در ادامه تاکید می کند: بعد از این مراحل نیز، فیش جدیدی برای پرداخت به ما می دهند که شامل حق الزحمه مهندسان و... است. در ادامه نقشه های بعدی داده می شود که این موضوع نیز یک ماه طول می کشد و به طور همزمان، فرایند مکانیک خاک انجام می شود و بدهند و بر مبنای نوع خاک شروع به طراحی کند. روند دریافت مکانیک خاک همراه با تاییدیه سازمان نظام مهندسی، حدودا 40 روز طول می کشد و تمام نقشه ها، بعد از 100 روز، باید به نظام مهندسی برسد.

وی در پایان می گوید: این خودش 20 روز طول می کشد که اگر از نقشه ها ایراداتی گرفته شود، فرایند اصلاح نقشه ها، یک ماه طول می کشد وقتی تمام این مدارک آماده شد، به مرحله پیش نویس می رسد و بعد جواز ساخت انجام می شود. این روند کار در خوش بینانه ترین حالت یک سال و نیم طول می کشد. در حالی که قبلا دریافت جواز یک مرحله ای بود و شاید می شد با 6 ماه جواز را گرفت.

کدخبر: 1027445 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟