همه گزینه های وزارت میراث با مقوله اقتصاد گردشگری ناآشنا و کاملا بی ربط هستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، قدیر افروند، باستان شناس و مدیر پایگاه ملی ری در گفت و گو با رکنا در خصوص انتخاب وزیر آینده میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گفت: روزهاست که از تشکیل کمیته مشورتی انتخاب وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اخباری به گوش می رسد. این کمیته که انتظار می‌رفت در درجه نخست به دانش تخصصی و تجارب حرفه ای (بالطبع تحصیلات و تجارب مرتبط با ماموریت وزارت) گزینه ها عنایت و تاکید داشته باشد، باز هم نگاه سیاسی و تحلیل و ارزیابی این وجهی را بر موضوع تحمیل و غالب کرده و نتیجه اینکه همه گزینه های برآمده از این صندوقچه بدون استثنا با مقوله ارزشمند میراث فرهنگی و اقتصاد گردشگری ناآشنا و کاملا بی ربط هستند.

وی در ادامه افزود: آقایان به طور کلی فراموش کرده اند که وزارت میراث فرهنگی، یک شرکت یا یک بنگاه نیست. این جایگاه بس مهم، آنهم در کشوری به بزرگی و عظمت، به پیشنه کهن، به ثروت فرهنگی و تمدنی، به حکمت برآمده از اندیشه خردمندان، دانشمندان، حکما، حاکمان و تمدن عمدتا جهان شمول، متعلق است. به این معنا که اگر کسی بر صدر این وزارت قرار بگیرد، نداند کجا آمده و چه گنجینه و ثروت ذیقیمتی در ید اختیار او قرار خواهد گرفت.

قدیر افروند تاکید کرد: در طول چهار ساله وزارت اخیر و یاران وارداتی آقای ضرغامی، از سر ناآگاهی، خیل نخبگان و بزرگان و دلسوزان، سرمایه های انسانی و افراد فرهیخته و دانشمندان و هنرمندان عاشق را به مسلخ انزوا و نومیدی می برند و میراث مادی و تمدنی کشور را ویران می کنند. باز چهار سال دیگر و یک قوم مخرب دیگر و تکرار و تکرار! 

مدیر پایگاه ملی ری افزود: اگر مسئولان می خواهند امنیت، آرامش، اقتصاد و توسعه پایدار، احترام و تفاخر جهانی و نجات کشور را به مردم ایران هدیه کنند، می بایست این مجموعه فوق تخصصی را به دست متخصصان با دانش، با تجربه و دلسوز که کوه، دشت، دمن و کویر پیموده و آگاه از رمز و راز و فراز و نشیب و پیچ و خم و فر و شکوه و شکست و خسران سکوت دهه ها و سده ها، بسپارند و اعتماد کنند.

افروند همچنین گفت: باید ایران و تاریخ چند ده هزارساله تعیین کننده اش و جغرافیای تمدنی و فرهنگی گسترده و پیچیده و حساس و آن گنج اندیشه و حکمت و اسطوره ها و آرمان های بلند مردمانش را نیک بشناسند و وجب به وجب خاک پاک و نسل ها، قطب ها، مکاتب هنر و معماری و مدنیتش را بشناسند، آن هم طی سالیان و دهه ها نه چند ماه و چند سال. تنها افتخار دیدن یک بنا یا تپه باستانی و موزه شگفت انگیز جزء افتخارات نیست.

مدیر پایگاه ملی ری تاکید کرد: ایران عزیز از کانون های فرهنگی و تمدن بی بدیل جهان با میلیون ها اثر میراثی و تاریخی هزاران و حداقل صدها ساله است. این میراث بشری گرانبها و تجدید و تکرارناپذیر را نمی شود به دست یک میراث ناشناس سپرد. باید در متن میراث فرهنگی و صنعت گردشگری زندگی کرده باشید، با ارزش ها، ظرافت ها، حساسیت های آن، تهدید ها و تخریب ها، غفلت ها و تعرضات بی وقفه آن آشنا باشید که بتوانید برای نجات آن نسخه ای و نوش‌دارویی نجات بخش تجویز کنید!

وی افزود: امیدواریم که کسی بر مسند این وزارتخانه قرار گیرد که بداند کجا آمده و مثل خیلی از وزار و مسئولان سیاسی گذشته این مجموعه، تازه بعد از سه-چهار سال- آن هم با کارنامه ای مملو از آسیب و خسارات جبران ناپذیر، بر پیکر نیمه جان مجروح میراث فرهنگی و گردشگری و انتخاب ها و انتصابات خسارت بارتر- فهمیده باشند که در باره میراث فرهنگی هیچ نمی دانسته اند و تازه در این جلسه و آن نشست و همایش، پای صحبت بزرگان بنشینند و مانند یک کودک سال نخست درس و مدرسه، این و آن را تحسین کنند و البته تازه برآن می شوند که چهار سال دیگری هم لازم است باشند تا با این شناخت نصف و نیمه، میراث فرهنگی و گردشگری را نجات دهند و متحول سازند که خیلی زود دیر می شود.

مدیر پایگاه ملی ری در پایان تاکید کرد: هیچ نگفتید که چرا شخصیت با دانش و استاد تمام باستان شناسی و مدیرکل سالهای سال میراث فرهنگی و گردشگری، مدیر اجرایی استان و..‌. آن هم از یک قومیت شریف و نجیب حامی رئیس جمهور حذف شد و گزینه سیاسی بر می گزینید؟ آن هم از مهستان باستان شناسی و حکمت ایرانی؟ چرا استاد پیشکسوت و دکترای توریسم، مدیر ارشد سالیان سال گردشگری که درعین حال تجربه مدیریت بزرگترین هلدینگ گردشگری غیردولتی را در کارنامه درخشانی را داشته، به چشمان مبارکتان نیامده است؟ امید است، مسئولان، با نگاه دیگری به حوزه میراث فرهنگی چشم بدوزند و از تجریبات گذشته بیاموزند.

کدخبر: 1026943 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟