میوه و سبزیجات تمیز، ضامن سلامت/ چگونه آن‌ها را درست بشوییم؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روش های زیادی برای از بین بردن آلودگی میوه و سبزیجات وجود دارد، برخی از این روش ها شامل شست وشو با آب سرد، شست و شو با محلول سرکه و آّب، استفاده از محلول نمک و آب و استفاده از شوینده ها است. ساده‌ترین و رایج‌ترین روش، شست‌وشوی میوه و سبزیجات با آب سرد است. این روش برای از بین بردن خاک و آلودگی‌های سطحی مناسب است و تقریبا 60 الی 70 درصد آلودگی را از بین می برد. یک روش طبیعی و خانگی استفاده از محلول سرکه و آب (یک قسمت سرکه به سه قسمت آب) است که می‌تواند به کاهش میکروب و آلودگی‌های شیمیایی بین 80 الی 90 درصد کمک کند. مخلوط نمک و آب یکی دیگر از روش های رایج برای شست‌وشوی میوه و سبزیجات است که به کاهش میکروب‌ها و باکتری‌ها تا حداکثر 85 درصد کمک می‌کند. برخی از شوینده های مخصوص میوه و سبزیجات ترکیبی از مخواد ضدعفونی کننده ملایم هستند و می توانند  بین 80 تا 90 درصد آلودگی های موجود را کاهش دهند. در صورتی که می خواهید میوه و سبزیجاتی که بافت و پوست ضری دارند را بشویید استفاده از برس و فرچه برای برطرف کردن بهتر آلودگی ها توصیه می شود.

انتقال میکروب‌ها از میوه و سبزیجات شسته نشده به بدن می‌تواند منجر به بروز عفونت های باکتریایی مثل سالمونلا و اشریشیا، ویروسی مثل هپاتیت  و انگلی  مثل ژیاردیا شود. سازمان بهداشت جهانی (WHO)برای جلوگیری از عفونت های ناشی از وجود آلودگی به شست و شوی کامل میوه و سبزیجات با آب تمیز، استفاده از محلول های ضدعفونی کننده، خشک کردن میوه و سبزیجات، شست و شوی دست ها وجدا کردن میوه و سبزیجات آلوده از سایر مواد غذایی، توصیه می کند.

شست‌وشوی صحیح میوه و سبزیجات یکی از مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از انتقال بیماری‌ها و حفظ سلامت غذایی است. استفاده از روش‌های مناسب و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی می‌تواند به کاهش بار میکروبی و آلودگی‌های شیمیایی کمک کرده و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری کند.

 

کدخبر: 1024983 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟