سالانه 700 هزار نفر بر اثر باکتری های مقاوم می میرند/افزایش مقاومت به باکتری و آنتی بیوتیک ها یک معضل جهانی است

مقاومت به باکتری‌ها و ظهور باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها یک مشکل بهداشتی جهانی است، که تأثیرات جدی بر سلامت عمومی و درمان بیماری‌های عفونی دارد. بر اساس گزارش های سازمان جهانی بهداشت (WHO) افزایش مقاومت به باکتری و آنتی بیوتیک ها سالیانه در حال افزایش بوده و نیازمند اقدامات جهانی است. این پدیده به واسطه استفاده نادرست و بیش‌ از اندازه آنتی‌بیوتیک‌ها، سفرهای بین المللی و تجارت جهانی محصولات غذایی  ایجاد و گسترش پیدا می کند.

آلودگی به باکتری و آنتی بیوتیک های مقاوم می تواند منجر به مرگ بیمار در نتیجه مقاومت بیماری، درمان طولانی و دشوار، نیاز به استفاده از داروهای گران و قوی تر ، و کاهش کیفیت زندگی فرد شود. افرادی که بیشتر در معرض خطر عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها هستند، شامل بیماران بیمارستانی مخصوصا افرادی که دارای بیماری های مزمن یا سیستم ایمنی ضعیف هستند، افراد مسن، کودکان و کارکنان بخش های بهداشتی و درمانی می شوند.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی  (WHO) شیوع مقاومت آنتی‌ بیوتیکی به سرعت در حال افزایش است و حدود 700 هزارنفر در سراسر جهان سالانه به دلیل عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها جان خود را از دست می‌دهند. این عدد ممکن است تا سال 2050 به 10 میلیون نفر در سال برسد. این مسئله بسته به کشور و سیاست های بهداشتی و درمانی هر کشور متفاوت است با این حال جان بسیاری از افراد را تهدید می کند. کشورهای با شیوع بالاتر مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها شامل ایران، هند، چین، و کشورهای جنوب شرق آسیا هستند. مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها و دسترسی آسان به این داروها بدون نسخه پزشکی، از عوامل اصلی افزایش مقاومت در این کشورها است.

تحقیقات نشان می‌دهد که تفاوت قابل‌توجهی در میزان مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها بین مردان و زنان وجود ندارد. با این حال، نوع عفونت‌ها ممکن است بسته به جنسیت متفاوت باشد. مثلاً عفونت‌های ادراری در زنان شایع‌تر است، که می‌تواند باعث مقاومت در این نوع باکتری‌ها شود. گفته می شود حدود 30 الی 40 درصد عفونت های ادراری در زنان به علت مقاومت باکتریایی است.

افزایش مقاومت به باکتری‌ها یک چالش بزرگ برای سلامت عمومی جهانی است که نیازمند توجه و اقدامات جهانی است. برای کاهش این مشکل، اقدامات جدی از جمله تجویز صحیح آنتی‌بیوتیک‌ها، آموزش عمومی، و تقویت سیستم‌های بهداشتی مورد نیاز است. بدون این اقدامات، شاهد افزایش مرگ و میر، افزایش هزینه‌های درمانی و کاهش کیفیت زندگی خواهیم بود.

 

کدخبر: 1024893 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟