سالانه 2000 نفر در اثر گرمازدگی جان می سپارند /آب بنوشید و الکترولیت‌های خود را جبران کنید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، گرمازدگی یک وضعیت پاتولوژیک است که ناشی از افزایش حرارت بدن به علت اضطراب حرارت و نقص از دست دادن آب و الکترولیت‌ها است. این وضعیت معمولا در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب، هنگام فعالیت بدنی شدید یا در مواقعی که فرد نتواند به درستی آب و الکترولیت‌های خود را جبران کند، اتفاق می‌افتد.

گرمازدگی علائم متنوعی دارد که می توانند به صورت یک به یک یا یک جا با هم در افراد به وجود بیایند. مهم ترین و شایع ترین این علائم عبارتند از تعریق بیش از حد، تب، سردرد، خستگی و ضعف، تپش قلب، تهوع و استفراغ و اشکال در تمرکز و تعقل و هذیان گویی است. این علائم معمولا در دمای بالای 37 درجه سانتی‌گراد ایجاد می شوند و عدم توجه به آنها می تواند خطرناک باشد و منجر به مرگ شود. سالانه حدود 2000 نفر در سراسر جهان بهدلیل گرمازدگی جان خود را از دست می‌دهند.        

                                                                                                                                                                                                                                                                               عوارض گرمازدگی می‌تواند جدی باشد و در صورت عدم تشخیص و درمان مناسب، به مشکلات جدی سلامتی منجر شود. به عنوان مثال در صورت ادامه یافتن گرمازدگی ممکن است پوست فرد سوختگی‌های خورشیدی، قرمزی، خارش و حتی حساسیت نسبت به نور آفتاب را تجربه کند. همچنین از دست دادن آب و الکترولیت‌ها به دلیل تعریق بیش از حد می‌تواند منجر به آبشویی شود که این وضعیت خطرناکی است و نیاز به درمان فوری دارد. آبشویی یا هیدراتاسیون (Dehydration) به کمبود آب و الکترولیت‌ها در بدن اطلاق می‌شود. وقتی که بدن از آب و الکترولیت‌های مهم مانند نمک‌ها، پتاسیم و سدیم کمبود داشته باشد، آبشویی رخ می‌دهد. این وضعیت می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله تعریق بیش از حد، استفراغ، اسهال، مصرف ناکافی آب یا مایعات، ورزش شدید، گرمازدگی و... ایجاد شود. علائم آبشویی شامل خشکی دهان، خستگی، سردرد، گیجی، تاری دید، تپش قلب، تیره شدن ادرار، خلط رنگ تیره، تاریخچه کمبود آب، و خستگی بدن می‌شود. یکی دیگر از عوارض مهم گرمازدگی می‌تواند بروز تپش قلب، فشار خون پایین و حتی اختلالات جدی قلبی است. طبیعتا با بروز این بیماری افراد ممکن است احساس سردرد، خستگی، تهوع، استفراغ و اشکال در تمرکز و تعقل کنند. گرمازدگی می‌تواند باعث افزایش استرس بر روی کلیه‌ها شود و در موارد شدید تا آسیب جدی به کلیه‌ها منجر شود.

برای پیشگیری از بروز این بیماری و درمان آن راهکارهایی وجود دارد که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم: فورا به محل خنک و سایه‌دار منتقل شوید، آب بنوشید و الکترولیت‌های خود را جبران کنید، لباس های سبک و تنفس پذیر بپوشید، استفاده از پنبه یا دستمال مرطوب برای خنک کردن بدن فراموش نشود، در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.

به علت افزایش دمای هوا و شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب، گرمازدگی به عنوان یک مشکل شایع در فصل تابستان شناخته می‌شود. این وضعیت می‌تواند به خطرات جدی برای سلامتی فرد منجر شود. با توجه به علائم گفته شده، افراد باید در دمای بالا و زمان‌های فعالیت شدید به خصوص زیر نور آفتاب، از تغذیه مناسب، آب کافی و استفاده از لباس مناسب برای جلوگیری از گرمازدگی مراقبت کنند. در صورت بروز علائم گرمازدگی، باید به سرعت اقدامات لازم را انجام داده و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کرد.

 

کدخبر: 1021046 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟