بی توجهی به  درمان عفونت های پوستی در تابستان به سرطان پوست منجر می شود / از اشیاء شخصی مشترک  استفاده نکنید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، عفونت های پوستی از جمله معضلاتی هستند که در فصل تابستان بسیار شایع هستند و می توانند هر فردی را به خود درگیر کنند. این عفونت ها به علت عدم مراقبت صحیح از پوست ایجاد می شوند و انواع مختلفی دارند. یکی از انواع آنها عفونت های قارچی که عفونت قارچی پوست (مانند کاندیدیازیس)، عفونت قارچی ناخن (مانند انگلیسی) و عفونت قارچی پوست سر (مانند پیتیریازیس) در زمره ی آن قرار دارند. این نوع عفونت‌ها معمولاً در مناطق گرم و مرطوب بدن مانند بینی، زیر بغل و دور محل تورم‌ها ایجاد می‌شوند.

نوع دیگر عفونت های پوستی ، عفونت های باکتریایی است که شامل برخی بیماری های عفونی مانند سلولیت (عفونت باکتریایی عمیق در پوست)، فولیکولیت (عفونت باکتریایی در محلهای موجود در پوست) و عفونت باکتریایی پوست جذب شده از محیط (مانند استافیلوکوک) می شود. این نوع عفونت‌ها می‌توانند از طریق زخم‌های باز، حروق و حفره های پوستی وارد شود.

یکی دیگر از مهم ترین نوع این عفونت های پوستی، عفونت های ویروسی است که هرپس (عفونت ویروس هرپس سیمپلکس)، زگیل (عفونت ویروس زگیل) و واریسلا (عفونت ویروس واریسلا زوستر) در این گروه قرار می گیرند. عفونت‌های ویروسی مانند هرپس و زگیل بیشتر در فصل تابستان شایع‌تر هستند.

عفونت های پوستی به طرق مختلف ایجاد می شوند. یکی از راه های پدید آمدن این بیماری ها، تماس مستقیم با میکروب‌ها از طریق زخم‌ها یا ترک‌های پوستی است. راه دیگر استفاده از اشیاء شخصی مشترک مانند حوله، لباس و تجهیزات ورزشی است که می تواند میکروب ها یا ویروس ها را به شخص دیگر منتقل کند. راه بعدی می تواند عدم رعایت بهداشت پوستی و شستشوی مناسب باشد.

عفونت های پوستی با عوارض مختلفی همراه است که مهم ترین آنها تورم، قرمزی و درد در محل عفونت، تب و لرز، تشکیل پوسیدگی و خروج مایعات از زخم. اگزما و حساسیت پوست هستند.                                                                                                                                                                 برخی از عفونت‌های پوستی می‌توانند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان شوند. به عنوان مثال بعضی از انواع ویروس HPV می‌توانند عفونت‌های پوستی را ایجاد کرده و در به وجود آوردن تغییرات سلولی که ممکن است منجر به سرطان پوست یا سرطان دهان و گلو شوند، نقش داشته باشند. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که ویروس هرپس سیمپلکس ممکن است باعث توسعه سرطان پوست شود. نمونه ی دیگر باکتری هلیکوباکتر پیلوری است که ممکن است با پدید آمدن عفونت‌های پوستی، در بعضی از موارد باعث تحولات سلولی شود که به سرطان پوست منجر شود.

به طور کلی، عفونت‌های پوستی که باعث تغییرات سلولی و التهاب شدید در پوست می‌شوند، ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. از این رو، حفظ بهداشت پوست و جلوگیری از عفونت‌های پوستی می‌تواند در پیشگیری از بروز سرطان پوست مؤثر باشد.

البته برای درمان این نوع بیماری ها درمان های مختلفی هم در نظر گرفته شده که با انجام آنها می توانیم به پیشگیری و بهبود عفونت های پوستی کمک کنیم. بخشی از این راهکار ها عبارتند از: حفظ بهداشت شخصی و شستشو منظم بدن، استفاده از لباس‌های تمیز و خشک، استفاده از کرم‌ها یا قرص‌های ضدقارچ در صورت نیاز و مصرف داروهای ضدباکتریایی در صورت تجویز پزشک.

به طور کلی، احتیاط و رعایت بهداشت پوستی می‌تواند از ابتلا به عفونت‌های پوستی در فصل تابستان جلوگیری کند. در صورت بشارت علائم عفونت، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و درمان مناسب را شروع کنید.

 

کدخبر: 1021042 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟