افسردگی در ایران بعد از دوران کرونا تا 13 درصد افزایش داشت/ گیلان و یزد بالاترین آمار افسردگی را دارند/ از کنار افکار مربوط به خودکشی ساده رد نشوید

 به گزارش خبرنگار سلامت رکنا، افسردگی، یکی از رایج ترین اختلالات روانی است. طبق گفته دبیر علمی کنگره روانشناسان ایران از هر صد هزار مرد 4 هزار نفر و از صد هزار زن 5 هزار نفر در ایران مبتلا به افسردگی هستند. با توجه به افزایش مشکلات اقتصادی، اجتماعی و مشکلات زندگی زناشویی می توان آمار مربوط به افسردگی در ایران را در آینده تصاعدی و نگران کننده دانست.

دکتر سحر بهروزیان کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، در گفت و گو با رکنا، با اشاره به عوامل بروز افسردگی، گفت: عوامل مختلفی برای بروز افسردگی وجود دارد که از این عوامل می توان به ژنتیک و سابقه خانوادگی، تغییرات شیمیایی که معمولا از مصرف برخی از داروها به وجود میاد، در معرض استرس و شرایط غیر قابل پیش بینی قرار گرفتن، تغییرات هورمونی، بیماری های جسمی و مصرف مواد مخدر اشاره کرد. بسیاری از مصرف کنندگان مواد مخدر با فکر به اینکه مواد می تواند از بروز حالت های روانی افسردگی جلوگیری کند، مصرف می کنند. در صورتی که مواد مخدر فقط باعث تشدید حالت های آزار دهنده روانی می شود. چند عامل مهم وجود دارد که اگر فرد سه هفته به صورت مداوم دچار آن ها باشد می توانیم آن را افسرده بدانیم. اختلالات خواب و خوراک و به دنبال آن کاهش یا افزایش وزن، کاهش سطح انرژی و ناتوانی در انجام کارهای روزانه، مشکل تمرکز و حافظه به صورت مداوم و در موارد شدیدتر افکار مربوط به خودکشی را می توانیم از این عوامل بدانیم.

این کارشناس در خصوص انواع افسردگی و اتفاقاتی که در پی آن برای فرد به وجود می آید، گفت: از انواع دسته های افسردگی 6 دسته آن بسیار پررنگ است. افسردگی مداوم که فرد به مدت طولانی دچار افکار منفی است. افسردگی فصلی که بیشتر در فصول سرد سال اتفاق می افتد، این افسردگی  به طور معمول با تغییر فصل به پایان می رسد. افسردگی دو قطبی که فرد دچار خلق و خوی متفاوتی می شود، گاهی پر انرژی و گاهی بی انرژی و بی انگیزه است. افسردگی بعد از زایمان  که با توجه به تغییرات هورمونی اتفاق می افتد. افسردگی دوره قاعدگی که بین یک الی دو هفته قبل از پریود تغییرات خلق و خو را می تواند به همراه داشته باشد. افسردگی موقعیتی که بسته به موقعیت مثل مرگ یکی از عزیزان یا قطع روابط عاطفی به وجود میاید. این انواع افسردگی بسته به علائم از خفیف تا شدید دسته بندی می شوند. در افسردگی اولین اتفاق تنها شدن فرد است. فرد ممکن است روابط اجتماعی خود را محدود تر از قبل کند که همین مسئله افسردگی را تشدید می کند. احساس بی ارزشی و بی انگیزگی در فرد بالا می رود و به نقطه ای می رسد که وجود خود را بی معنا و بی فایده می داند؛ این افکار می تواند در نهایت به خودکشی ختم شود. توجه داشته باشید افکار مربوط به خودکشی اطرافیان باید مورد توجه قرار بگیرد و با شوخی و خنده از کنار این افکار نباید گذشت. آمار اقدام به خودکشی در میان زنان و مردان تقریبا برابر است؛ اما مرگ بر اثر خودکشی در مردان بیشتر از زنان است.

او با تاکید بر این مسئله که آمار غیر رسمی افسردگی در ایران تا 70 درصد را شامل می شود، گفت: با توجه به آمار رسمی افسردگی در ایران حدود 43 الی 45 درصد را از میان انواع اختلالات روانی به خود اختصاص می دهد. این آمار بعد از کرونا 12 الی 13 درصد روند تصاعدی داشته است. طبق گفته دبیر علمی کنگره ملی روانشناسان از هر صد هزار مرد 4 هزار و از هر صد هزار زن 5 هزار نفر مبتلا به افسردگی هستند. این اختلال روانی بیشتر سنین 25 الی 35 سال را در بر می گیرد و میتوان گفت قشر دانشجو به این اختلال بیشتر مبتلا است. طبق آخرین آمار گیلان و یزد بالاترین آمار ابتلا به این اختلال را دارند. با توجه به تابو بودن مراجعه به روانشناس و روانپرشک (بسیاری از افراد در موارد شدید افسردگی به پزشک مراجعه می کنند) و شرایط اقتصادی، اجتماعی، مشکلات زناشویی و طلاق این آمار روز به روز افزایش پیدا کرده است. با وجود روند تصاعدی آمار افسردگی و افزایش خودکشی، نظام روانشناسی می تواند با استفاده از روش های مختلف مثل تهیه ویدئو های مختلف8 برای فرهنگ سازی مراجعه به روانشناس و ورود سیستم بیمه به مشاوره و روانشناس برای کاهش هزینه های خدمات از پیشرفت اختلالات روانی جلوگیری کند. همچنین با توجه به اینکه فضای مجازی می تواند در دسترس همه افراد قرار نداشته باشد، صدا و سیما می تواند در آگاهی سازی مسائل روانی و تابو زدایی نقش تاثیر گذاری داشته باشد.

 

کدخبر: 1009720 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟