دیابت بارداری بعد از زایمان رفع نمی شود باید درمان شود / هر بیماری زن باردار دارد روی جنین او نیز اثر می کند

 دکتر سولماز پیری فلو شیپ طب مادر و جنین در گفت و گو با خبرنگار سلامت رکنا گفت:اصطلاحات رایجی مانند دیابت بارداری، تیروئید بارداری، فشارخون بالای بارداری این تصور عامه در بین مردم به وجود آمده است که این بیماری فقط مخصوص دوران بارداری است و بعد از بارداری این بیماری خوب می شود.

پیری ادامه داد: در دوران بارداری ، بدن مادر، برای تامین احتیاجات مادر و همچنین جنین متابولیسم خود را برای ارگان های حیاطی مثل قلب و مغز و ریه تنظیم می کند. خیلی طبیعی است که عملکرد بعضی از ارگان ها از قبل عالی نبوده باشد و در غیر از زمان بارداری هیچ علامتی نشان نداده باشد مثلاً تیروئید خوب کارکند یا فشار خون نداشته باشند. ولی بعد از اینکه زن باردار می شود به این بیماری ها مبتلا بشود. این بیماری ها باید کشف و با مراقبت های دوران بارداری درمان بشوند.

پیری بر این نکته تاکید داشت و گفت: هر بیماری مراحل درمانی خودش را دارد. ممکن است با توجه به مقدار قند خون مادر فقط  رژیم غذایی بدهیم که بعضی از پزشکان این برنامه رژیم را خودشان تعیین می کنند یا به دکتر تغذیه ارجاع م یدهند. در مرحله دوم اگر با رژیم درمان نشود با کمک متخصص غدد دارو تجویز می شود. در مرحله سوم برای آنها انسولین تجویز می شود. انسولین داروی گران و ضروری است و شرایط نگهداری خاصی دارد. انسولین ممکن است در برهه هایی از زمان سخت تهیه بشود.

بیماری دیابت  هم مانند همه بیماری ها آسیب های جنینی دارد. خیلی از مادرهای مراجعه کننده به مطب، اصرار دارند که اگر ما برخی بیماری را داریم و به جنین آسیب نمی رساند مشکلی نیست . که یک مساله فرهنگی مطرح می شود که مادر بودن مترادف با فداکاری است. به اشتباه در ذهن مادرها این چنین جا افتاده است که اگر من مادر، آسیبی ببینیم هیچ اشکالی ندارد فقط به جنین هیچ آسیبی نرسد. مادر و جنین از هم جدا نیستند. هر بیماری مادر باردار، با توجه به مرحله پیشرفت ، میتواند روی جنین تاثیر بگذارد.

پزشک نمیتواند شرایط را برای بیمار ایده آل و سلامت را صددرصد گارانتی کند. اما به عنوان دست اندرکاران سلامت خطر را کمتر می کند. ما در عصری هستیم که بیماری ها غیرواگیر شده اند. که یکی از سردسته های این بیماری های غیرواگیر دیابت است. بعضی از بیماری ها مزمن هستند و به طور کامل نمیتوانیم آنها را از بین ببریم و به طور صد در صد پیشگیری کنیم. رژیم های غذایی، ژنتیک، عادات غذایی ،همه در دیابت تاثیر دارند و ما میتوانیم دیابت را کنترل کنیم. این یک ارتباط دو طرفه است که نیاز به آگاهی و سرمایه گذاری دارد.

 

تماس با ما : 23051497

 

 

 

کدخبر: 1006861 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری مهدیه قزوینیان
آیا این خبر مفید بود؟