وزیر امورخارجه بعدی باید عالم دیپلماسی محیط زیست باشند/ توضیح علی سلاجقه + فیلم

علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست کشور ، روز چهارشنبه در بازدید از پایگاه خبری رکنا به گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا نشست که در چند بخش منتشر می شود.

لینک کامل سوالات و پاسخ ها

علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور در خصوص اینکه وزیر امور خارجه علاوه بر موضوعات سیاسی باید سواد دیپماسی محیط زیستی داشته باشد باید ازحقابه های تالاب ها و دریاچه ها دفاع کند و اهمیت آنان را بداند ودر برابر همسایه ها و رفتارهایشان در سد سازی ها و مخاطرات دیگر زیست محیطی از پروتکل های زیستی کشور دفاع کند  اینگونه پاسخ داد:

شهید امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه مدیری بود که بر مسائل زیست محیطی اشرافیت داشت و در دو مورد حقابه ها و گرد و غبار تلاش های فراوانی داشت که نتایجش را شاهد بودید. بارها پیگیر بود و از من می خواست موضوعاتی که باید در برخورد با کشورهای همسایه و خارجی پیگیری شود را به اطلاعش برسانیم.

کشورهای  همسایه دغدغه موضوعات زیست محیطی را همانند ما ندارند. مسائل محیط زیست مخصوصا گردوغبار دغدغه چندم آنها است.پیگیری ها و پافشاری های شهید امیر عبدالهیان باعث شد که در کشورهای منطقه برای حل این مشکل همگرایی ایجاد شودو در همین دو سال و نیم  دولت ، قطعنامه بین المللی جمهوری اسلامی ایران در نشست ششم سازمان ملل در نایروبی پذیرفته شد.

این فرایند پیچیده ای بود نشست های دوجانبه ،چند جانبه و بین‌المللی ما تاثیرات زیادی در موضوعات زیست محیطی داشت و حاصل اهمیت شهید امیر عبدالهیان به محیط زیست بود. 

در بحث ارمنستان بعد از18 سال رودخانه ارس به محیط زیست واگذار شد.تا قبل از این مدیریت این در دست وزارت نیرو بود. در دو نشست با طرف ارمنستانی موضوعاتی مطرح شد و موارد اختلاف با پادرمیانی شهید امیر عبدالهیان به طرف مقابل تفهیم شد و اهمیت کیفیت آب ارس به طرف ارمنستانی گوش زد شد.اخیرا با جمهوری آذربایجان  رایزنی هایی داشتیم در ایستگاههای پایش به توافقاتی دست یافتیم. درمورد حقابه هیرمند با حاکمیت دولت افغانستان نشست های متعددی داشتیم و آنان پذیرفتند که اگر بارش ها به محو احسن باشند ،ابایی از دادن حقابه نداشته باشند.حتی همتای من در دولت افغانستان گفت نیازی به مکاتبه نیست و ما حقابه هیرمند را می دهیم، شاهد بودیم که در چند روز اخیر هم بخشی از حقابه هامون رهاسازی شد.در بحث سوخت در دولت شهید رئیسی 10  پالایشگاه  به کیفی سازی سوخت پرداختند . کیفی سازی سوخت اعتبار بسیار بالایی می خواهد.  54 مشعل خاموش شد و پنج و نیم میلیارد  دلار هزینه شد.

دستگاه ها مکلف شدند وظیفه خود را در قانون هوای پاک انجام دهند. شهید ابراهیم رئیسی همواره تاکید داشتند که ما وظیفه خودمان را انجام بدهیم ولی نه تعهداتی که ما را زیر نفوذ کشورهای دیگر ببرد . در کاپ هشتم مقرر شد که کشورهای توسعه یافته صندوقی را تشکیل دهند و 100 میلیارد دلار به کشورهای در حال توسعه کمک کنند تا در بهبود مباحث زیر بنایی به کار گرفته شود،اما این تعهد چرا عملی نمی شود؟

سئوال: چرا سعی نمی کنید دولت را در استفاده از انرژی های تجدیدپذیر راهنمایی کنید؟

بحث انرژی دریافتی باید محاسبه شود.در همین راستا وزارت نیرو دارد تکالیفش را انجام می دهد و امیدوارم در ادامه مشکلی نداشته باشیم. ظرفیت بهره مندی از انرژی های پاک را داریم ولی در تکنولوژی ها و فناوری های تبدیل  تشعشع به انرژی کمبودهایی وجود دارد که با کمک شرکت های دانش بنیان داخلی این مشکل هم حل می شود.

 

کدخبر: 1005542 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟