مجوز ساخت ‎هتل ۳۰ طبقه ولنجک، لغو شد/ هتلی که روی رد گسل در حال ساخت بود

به گزارش رکنا، مجوز ساخت ‎هتل ۳۰ طبقه ولنجک ، لغو شد.در پی شکایت تعدادی از مهندسین شهرسازی و سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری بند ۸ مصوبه ۴۳۵ کمیسیون ماده ۵ شهر تهران را نقص کرد.لذا بر اساس این رٱی که قطعی نیز است، احداث هتل ۳۰ طبقه در ولنجک، فاقد جواز قانونی است.

روز گذشته رکنا گزارشی از زبان استاد زلزله شناسی در این خصوص منتشر کرده و که محتوای آن به شرح ذیل بود:

مهدی زارع،رلزله شناس در واکنش به ساخت هتل 30 طبقه بر روی گسل به خبرنگار رکنا گفت: پهنه گسله شمال تهران در این محل کاملا محدوده بلوار دانشجو را تحت تاثیر قرار داده و محل هتل مذکور کاملا در پهنه خرد شده گسله شمال تهران است. کف زمین در محل هتل رقومی بین 1835 تا 1838 دارد.

زارع می گوید:در اسفند 1391 در مورد "ساخت و ساز خارج از حریم شهر تهران و بالاتر از ارتفاع 1800 متر"  دادنامه قطعی به تاریخ 21-12-1391 رأی شعبه تشخیص دیوان عدالت اداری ، به این شرح صادر شده است "...هر گونه مجوز جهت ساخت و ساز در اراضی خارج از محدوده شهر تهران و بالای ارتفاعات1800 ممنوع می باشد، بنابراین تقاضای اعمال تبصره ماده 18 قانون دیوان عدالت اداری از ناحیه ریاست محترم دیوان به اعتبار مخالفت با شرع مقرون به صحت تشخیص و ضمن نقض شماره ... شعبه 12 بدوی و رأی شماره... شعبه اول تجدیدنظر دیوان که به موجب دادنامه شماره ... شعبه دوم تشخیص، خلاف قانون تشخیص داده نشده (به دلیل مخالفت با شرع)، حکم به رد شکایت شرکت تعاونی مسکن سازمان جنگل‌ها و مراتع صادر و اعلام می گردد. رأی صادره قطعی است." 

این استاد دانشگاه تشریح می کند:در سال 1403 چهار استاد و مهندس شهرسازی و یک وکیل دادگستری، فروردین‌ماه امسال دادخواستی علیه شهرداری تهران در دیوان عدالت اداری ثبت کردند تا این تخلف را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند. آنها با استناد به اسناد مختلف، تاکید می‌کنند که در روند صدور پروانه ساخت این هتل تخلفات متعددی رخ داده است؛

او با اشاره به تخلفات صورت گرفته تاکید می کند:از مصوبه‌ای که با سه امضاء در کمیسیون ماده ۵ شهرداری تصویب شد تا رعایت نکردن بندهای قرارداد و ابهام در تضامین سرمایه‌گذاری. این شکایت فروردین‌ماه امسال در دیوان عدالت اداری مطرح شده و فعلاً در روند رسیدگی قرار دارد.

این استاد دانشگاه زلزله شناسی ادامه داد: آنها در یک نشست خبری جزئیات تازه‌ای درباره این پرونده مطرح و تاکید کردند که رویه جاری در حوزه مدیریت شهری باید اصلاح شود و هدف نباید وسیله را توجیه کند.

روز 9 خرداد ۱۴۰۳ نشستی در خانه اندیشمندان علوم انسانی در مورد ساخت هتل 43 طبقه ولنجک روی گسل شمال تهران برگزار شد . امیرحسین عبدالله زاده، شهرساز در این نشست گفت ارتفاع مستحدثات این هتل ۲۲۰ متر خواهد بود که در بلندترین نقطه شهر تهران قرار دارد. این برج از فشافویه، فرودگاه امام خمینی و پرند قابل مشاهده است. دید اشراف افقی این مکان حداقل ۷۵ کیلومتر است. اما دید این هتل به واسطه شیبی که در محدوده وجود دارد، بر روی تمامی پارسل‌ها و املاک مردم شهر تهران است. یعنی هیچ ملکی از پس پنجره‌های هتل وجود ندارد، که قابل رویت نباشد. او تاکید کرد: این برج شبیه دیوار دفاعی است و تقریبا چیزی از بام تهران باقی نمی‌گذارد  او همچنین تاکید کرد که در صورت ساخت هتل، کهف الشهدا از حیز انتفاع ساقط می‌شود.

در آبان 1402 دبیر کمیسیون ماده‌۵ گفته بود "هتل ولنجک کاربری مسکونی داشته و خود دولت، آن زمین را واگذار و مجوزها را نیز صادر کرده است.” ماجرای ساخت هتل اسپیناس۳ در خیابان ۲۶دانشجو از این قرار است که در سال۹۶ سازمان میراث‌فرهنگی وقت درخواست ساخت هتل را داد و سازمان ملی زمین و مسکن، زمینی را برای ایجاد کاربری هتل توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به بخش غیردولتی واگذار کرد و مجوزهای ساخت این هتل توسط دولت داده شد.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در همان آبان 1402  گفت که ادعای ۴۳طبقه ساختن هتل در ولنجک و روی گسل بودن اشتباه است. معاونت شهرسازی در این خصوص پاسخ کامل داده است.  دبیر کمیسیون ماده 5 نیز گفت که  مصوبه کمیسیون ماده ۵، ۳۰طبقه روی زمین است و طبقات زیرزمین جزو تراکم محسوب نمی‌شوند؛ برهمین اساس، ۴۳طبقه نبوده و کمیسیون ماده ۵نیز وظیفه اختصاص تراکم متناسب با وضعیت زمین را دارد.  همان زمان اطلاعیه معاونت معماری و شهرسازی پیرامون هتل‌ ولنجک در  شمال تهران اعلام کرد "برهمین اساس مدیریت شهری متهم به کوهپایه‌خواری و بلندمرتبه‌سازی‌ روی گسل شده است.

به‌دنبال این اظهارنظرها، معاونت معماری و شهرسازی پاسخی به حواشی به‌وجود آمده می‌دهد. ... محدودیت و ممنوعیت ساخت‌وساز در شمال تهران صرفاً و فقط تابع ارتفاع ۱۸۰۰ متر نیست و این مقوله قید دیگری هم دارد. ساخت‌وساز در ارتفاع بالاتر از ۱۸۰۰ متر درصورتی ممنوع است که محل وقوع ملک بالاتر از ۱۸۰۰ متر، از محدوده شهر هم بیرون باشد؛ به‌عبارت دیگر و بنابر اصطلاح، از تراز ۱۸۰۰ که مفهومی فنی و دربردارنده هر دو قید موصوف است، خارج باشد که درصورت تحقق هر دو قید و چنانچه ملکی از محدوده شهر خارج بوده و در ارتفاع بالاتر از ۱۸۰۰متر از سطح دریاهای آزاد باشد، هرگونه ساخت‌وساز در آن ممنوع است؛ بنابراین ملک محل ساخت هتل مزبور داخل در محدوده مصوب شهر تهران بوده و از این حیث اساساً این موضوع که ارتفاع زمین آن هتل چند متر از ارتفاع ۱۸۰۰ متر بالاتر بوده باشد، در چارچوب ضوابط و مقررات و برای اعمال محدودیت یا ممنوعیت مورد ادعا کفایت ننموده و نمی‌نماید.»

 ضمنا در مورد "این ادعا که ملک روی گسل ساخته شده  این مطلب صحت نداشته و از یک سو ملک روی گسل قرار نداشته، بلکه در حریم گسل است و از این حیث بخش اعظم املاک نوار شمالی تهران یا روی گسل هستند یا در حریم گسل و از سوی دیگر برای ساخت‌وساز در این ملک و ساخت آن هتل بلندمرتبه در قالب پروژه‌ای مدون، مطالعات بسیار دقیقی راجع‌به نحوه ساخت‌وساز آن هتل توسط دانشگاه امیرکبیر صورت گرفته؛ در حدی که می‌توان ادعا نمود سازه آن ساختمان پایداری و مقاومتی بسیار بالاتر نسبت‌به سایر سازه‌ها و ساختمان‌های شناخته شده و بلندمرتبه شهر تهران خواهد داشت.» .

این ادعای معاونت شهرداری تهران با یافته های علمی منطبق نیست. هتل دقیقا روی گسل شمال تهران تعیین محل شده و زمینی که برای آن از سال 1396 تخصیص یافته از همان سال 96 کاری اشتباه و بدون ملاحظه وجود گسل فعال زمینلرزه ای در این محل صورت گرفته است. ضمنا نکته مهم آن است که دانشگاه امیر کبیر یا هر شرکتی که وابسته به یکی از استادان آن اساسا نه تخصصی در زمینه گسل فعال دارد و نه بر روی گسل شمال تهران در محدوده ولنجک کاری مطالعاتی انجام داده است. فرض گرفته اند که این ساختمان بلند مرتبه "باید" بر روی گسل یا در حوزه نزدیک آن ساخته شود، و بر اسن اساس تلاش کرده اند تا ملاحظات سازه ای با چنین مشخصات را ارایه کنند. بنابراین اینکه دانشگاه امیر کبیر در این زمینه مطالعه ای دقیق انجام داده اساسا خلط مبحث است.

 

 

کدخبر: 1004424 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟