28 درصد جمعیت بالغ ایران پیش دیابت دارند / ابزار پیشگیری؛ کنترل و درمان بیماران دیابتی بیمه نیست

دکتر کامران نیکوسخن مدیرعامل انجمن دیابت ایران به خبرنگار سلامت رکنا گفت: شایع ترین نوع دیابت در کشور ما و سایر کشورهای جهان دیابت نوع دوم است. این نوع دیابت در حقیقت وابسته به شیوه غلط زندگی است. متاسفانه سن ابتلا به دیابت نوع دوم پایین آمده است.

هر سه ماه یکبار آزمایش دیابت بدهید

نیکو سخن ادامه داد: امروز بر اساس توصیه های جهانی گفته می شود تمام افراد که بالای 35 سال سن دارند، فارغ از این که هیچ عامل خطرناک دیگری مانند سابقه خانوادگی یا اضافه وزن در خصوص دیابت ندارند هم آزمایش بدهند تا مطمئن شوند که مبتلا یا در معرض ابتلا به انواع دیابت نباشند.اگر جواب تست منفی شد باز هم هر سه سال یک بار باید مجدداً بررسی شوند.

 مدیرعامل انجمن دیابت ایران در ادامه با بیان اینکه  همانطور که گفتیم این بیماری کاملاً وابسته به شرایط غلط زندگی است افزود:  چرا که اضافه وزن، نداشتن فعالیت بدنی، استرس، حتی آلودگی هوا هم میتواند در ابتلا به دیابت تاثیر داشته باشد.

نیکوسخن با ابراز خوشحالی از اینکه، این نوع دیابت تقریباً 80درصد قابل پیشگیری  گفت: بر اساس آمار فدراسیون بین المللی دیابت گفته شده است تا 80 درصد میتوان از ابتلا به دیابت سطح دوم پیشگیری کرد. پیشگیری بیماری همزمان با رعایت صحیح شیوه زندگی است. یعنی به فرزندانمان از دوران کودکی آموزش صحیح تغذیه مناسب و مدیریت استرس و فعالیت بدنی روزانه  را بدهیم.

هزینه تست سنسورهای خون کودکان مبتلا به دیابت ماهانه 10 تا 12 میلیون

نیکو سخن گفت: تکنولوژی هایی مانند تست سنسورهای خون که بسیار مورد نیاز کودکان مبتلا به دیابت است، هزینه های بسیار بالایی دارند. هزینه ماهیانه حدود 10تا 12 میلیون تومان است که  در اکثر افراد و خانواده ها واقعاً تهیه آن امکانپذیر نیست. اما از الزامات و  باید ها است.

پمپ انسولین متاسفانه در کشور به حد کافی موجود نیست، اگر هم باشد هزینه اش نجومی است

دکتر کامران نیکوسخن مدیرعامل انجمن دیابت ایران گفت: پمپ های انسولین متاسفانه در کشور ما به حد کافی وجود ندارد و بعضی از شرکت ها به طور محدود با هزینه های بسیار سر سام آور وارد می کنند و متاسفانه بسیاری از بیماران توان خرید ندارند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا اگر فرد در کلاس های آموزشی مربوط به دیابت شرکت نکند نمیتواند داروهای مربوط به بیماری اش را به صورت بیمه ایی دریافت کند. به همین دلیل افراد دیابتی مجبور به شرکت در این کلاس ها می شوند تا مسائل مربوط به خود مراقبتی را بیاموزند تا بتوانند بهتر از مشکلات دیابتی جلوگیری کنند.

ابزار مربوط به پیشگیری و درمان دیابت هنوز تحت پوشش بیمه نیست

نیکوسخن با ابراز تاسف از اینکه ابزارو تکنولوژی های مربوط به دیابتی هنوز تحت پوشش بیمه نیستند، گفت: از ساده ترین ابزارهای بیماران دیابتی که نوار های تست خون هستند، تنها بیمه ای که فعلاً به صورت عملیاتی این نوار ها را در اختیار افراد دیابتی قرار میدهد، بیمه نیروهای مسلح است. بیمه تامین اجتماعی اصلا تحت پوشش قرار نم یدهد و یک بازپرداخت جزیی فقط در بیمه خدمات درمانی داریم.

اصلاح سبک زندگی باید به سمت آموزش کودکان و نوجوان در مدرسه ها برود

نیکو سخن برای داشتن آینده ای دور از دیابت نوع دوم در ایران گفت: اصلاح سبک زندگی باید به سمت آموزش کودکان و نوجوان در مدرسه ها برود و  به عنوان مدرسه سلامت وارد مدارس بشویم. بر اساس آخرین آمار حدود 11تا 14 درصد جمعیت بالغ ما دچار دیابت نوع دوم هستند. و متاسفانه دو برابر این جمعیت پیش دیابت دارند که اگر برای این جمعیت اقدامات پیشگیرانه صورت نگیرد، به جامعه دیابتی ها می پیوندند.

نبود آموزش کافی به افراد دیابتی

وی ادامه داد: داروهای دیابتی بسیار متنوع هستند خوشبختانه اکثر این دارو ها کاملاً در دسترس هستند اما مسئله مهم تر از دارو در کشور ما نبود آموزش کافی به افراد دیابتی است.دیابت فقط با دارو و پزشک درمان نمی شود. فرد مبتلا به دیابت نیاز به خود مراقبتی و آموزش دارد. حداقل نیاز به 10 ساعت آموزش اولیه دارد. که در این رابطه وزارت بهداشت و همچنین بیمه ها  باید تمهیداتی را در راستای آموزش به افراد دیابتی انجام دهد. متخصصین غدد برای رفع نیاز بیماران دیابتی برابری نمی کند. ما نیاز داریم پزشکان عمومی دوره هایی در زمینه علم جدید دیابت ببینند.

 

تماس با ما : 23051497

 

 

 

کدخبر: 1003760 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری مهدیه قزوینیان
آیا این خبر مفید بود؟