برخورد قاطع با فروشندگان غیرمجاز خودرو از اول آبان / اتحادیه نمایشگاه‌داران بازار خودرو را ساماندهی می‌کند

به گزارش رکنا، در مصاحبه اخیر رکنا، نایب رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو به مشکلات عدیده این صنف و همچنین بی‌نظمی‌های موجود در بازار خودرو پرداخته است.

در این مصاحبه، فعالیت‌های غیرمجاز بسیاری از فروشندگان خودرو و نبود نظارت کافی بر بازار مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین، اتحادیه نمایشگاه‌داران پیشنهادهایی برای ساماندهی این بازار ارائه داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به شناسایی و ساماندهی فروشندگان خودرو، آموزش آنها و صدور کارت شناسایی، و همچنین همکاری با نهادهای قضایی برای برخورد با متخلفان اشاره کرد.

500 هزار نفر فروشنده خودرو در تهران / متولی گری صنف خودرو به نمایشگاه داران باز گردد

علی خسروانی ، نایب رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودروتهران در ابتدا با بیان اینکه صنف نمایشگاه داران به دلیل گستردگی فعالان این حوزه، آنطور که باید دیده نشد و خیلی مظلوم واقع شد، گفت: حدود 500 هزار نفر در تهران به صورت دائمی، شغل دوم، مقطعی و به صورت ثبت نامی و قرعه کشی خرید و فروش خودرو انجام می دهند. این در حالی است که اتحادیه صنف فروشندگان خودرو حدود 1500 نفر عضو دارد.

وی با بیان اینکه ما باید مرجعیت و متولی گری صنف خودرو را به اتحادیه بازگردانیم، گفت: کار سختی نیست. باید ببینیم دنیا برای سازماندهی بازار خودرو چه می کند و مدلی که علمی تر و به فرهنگ ما نزدیک تر است را عملیاتی کنیم. برای مثال در کشورهای پیشرفته به لحاظ وجود قوانین پولی و مالی، یک شهروند نمی تواند 20 خودرو در سال با یک خط موبایل خرید و فروش کند، آن هم بدون اینکه مالیات بپردازد، مکان مشخصی نداشته باشد و به کسی هم پاسخگو نباشد. اگر 3 خودرو معامله کنند، برای چهارمین معامله سراغ معامله گر می آیند و او هم باید مالیات بپردازد. اما در ایران کافی است یک موبایل و یک خط اعتباری بخرید و سالی صد ماشین معامله کنید و هیچ کس هم کاری ندارد.

فراخوان اتحادیه برای ساماندهی بازار خودرو

نایب رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو افزود: بنابراین باید بازار خودرو را ساماندهی کنیم و فعالان این بازار را شناسایی کنیم که اگر دارای دفتر و نمایشگاه هستند، زیر نظر اتحادیه فعالیت کنند. بعد از شناسایی و ساماندهی فعالان این حوزه، دوره های مختلف آموزشی را ترتیب دهیم و پس از مطالعه قوانین این بازار، کارت مخصوص شناسایی برای آنها صادر کنیم. دنیا به این سمت رفته است.

وی افزود: هم اکنون فعالان فاقد مجوز از سوی اتحادیه فراخوان شده اند و باید از ابتدای مرداد تا 30 مهر مدارک لازم را ارائه دهند و کارت شناسایی دریافت کنند و با آموزش قوانین و دوره های این حوزه می توانند زیر پرچم اتحادیه فعالیت کنند. سپس برای ساماندهی این بازار، کسانی که فاقد جواز هستند و قصد کار دارند را شناسایی می کنیم تا زیر نظر افرادی که جواز دارند فعالیت کنند و بدینوسیله بتوانیم بازار خودرو را کنترل کنیم.

نایب رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه بازار خودرو یک بازار بی در و پیکر است، گفت: متولی خرید و فروش خودرو در کشور اتحادیه های صنفی هستند اما متاسفانه در اثر بی توجهی حاکمیت به NGO ها و سازمان های مردم نهاد، اتحادیه های صنفی غالبا نادیده گرفته شده اند.

ما در اتحادیه به سمت قراردادهای یکسان، شماره دار و آنلاین حرکت کردیم و قرار است طبق قول مساعدی که گرفته ایم کم کم نقل و انتقال و شماره گذاری خودرو مانند بازار املاک به سمت قرارداد با کدرهگیری برود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اتحادیه قدرت اجرایی لازم برای برخورد با فعالان غیرمجاز را دارد؟ گفت: به لحاظ قانون تجارت این قدرت اجرایی وجود دارد و اخیرا نیز طبق حکمی کامل و جامع از سوی دادیار محترم مفاسد اقتصادی دادستانی تهران به ما این تکلیف شده است که با سه ضابط قضایی مشخص، شامل؛ اداره محترم 14 پلیس آگاهی تهران، پلیس محترم اداره اماکن و پلیس مفاسد اقتصادی، و با راهنمایی اتحادیه، اقدام به برخورد با فعالان و پلمب دفاتر غیرمجاز کنند.

از اول آبان 1403 دفاتر غیرمجاز بازار خودرو پلمب می شوند

خسروانی با بیان اینکه قصد نداشتیم که با اقدام قهری شروع کنیم، گفت: به همین دلیل در بازه زمانی مشخص شرایط را تسهیل کردیم که کسانی که واقعا می خواهند سالم و تحت قانون و ضابطه کار کنند، بیایند و پرونده تشکیل دهند و بعد از آن مجبور هستیم با کسانی که می خواهند به طور زیرزمینی فعالیت کنند برخورد کنیم، زیرا فعالیت این افراد برای صنف طبعات منفی به همراه دارد و بسیاری از مشکلات موجود مربوط به این افراد و فعالانی است که فاقد پروانه و جواز هستند. فعالان دارای پروانه، جواز و تابلو با اعتباری که دارند اجازه نمی دهند این مشکلات بوجود آید.

وی با بیان اینکه از اول آبان با کسانی که در اتحادیه، پروانه و پرونده نداشته باشند برخورد قانونی خواهد شد، گفت: لیست و آمار این افراد را در دست داریم، این افراد جمعیت زیادی را تشکیل می دهند اما قصد ما هراس افکنی نیست و فقط می خواهیم بازار خودرو را ساماندهی کنیم.

برخورد قضایی با متخلفان اینترنتی بازار خودرو

نایب رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران ادامه داد: تقریبا معادل تعداد نمایشگاه های مجاز خودرو، نمایشگاه های غیرمجاز وجود دارد که نه مالیات پرداخت می کنند و نه به کسی پاسخگو هستند، ولی تمام مشکلات به سمت اتحادیه می آید. یکی از معضلات ما در شورای حل اختلاف اتحادیه این است که حتی برای مشکلات دفاتر غیرمجاز به اتحادیه مراجعه می کنند. طبق توافق اتحادیه و قوه قضاییه، شورای حل اختلافات در بازار خودرو به عهده اتحادیه است و اتحادیه به عنوان مرجع رسمی که رای معتبری برای قضات دارد، نمی تواند از انجام تعهدات خود شانه خالی کند. بنابراین مردم برای حل مشکلات خود در حوزه خودرو به اتحادیه مراجعه می کنند. مردم می توانند ضمن تماس با شماره تلفن های اتحادیه و تعیین وقت در روزهای سه شنبه به اتحادیه مراجعه کنند. تا امروز به غالب مشکلات رسیدگی شده است و 95 درصد مشکلات در اتحادیه حل می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون با رای دادیار قضایی تمام فعالیت های حقیقی و مجازی کسانی که فاقد پروانه هستند رصد می شود. این افراد طبق دستورالعمل حتی در فضای مجازی تلگرام، اینستاگرام و پلتفرم های آگهی دهنده خودرویی اجازه فعالیت ندارند اما اتحادیه قبل از برخورد قهری ترجیح داد که این افراد اقدام به کسب جواز کنند و بعد اقدامات لازم انجام شود.

این افراد با رصد تلفن های آگهی دهنده و لیست تلفنی که پلتفرم ها در اختیار اتحادیه قرار دادند، شناسایی شدند. پلتفرم های آگهی دهنده همکاری خوبی با اتحادیه داشتند. جلسات متعددی برگزار شد. البته اولویت این پلتفرم ها حفظ منافع اقتصادی است اما توانستیم آنها را قانع کنیم که هرگونه فعالیت بدون توجه به مصالح و امنیت خریداران خودرو، منافع اقتصادی آنها را هم تهدید خواهد کرد. بنابراین پس از مهلت تعیین شده، توسط ضابطین قضایی با فعالانی که همکاری لازم را نداشتند برخورد قهری صورت خواهد گرفت.

نقش نمایشگاه داران در تعیین قیمت خودرو

خسروانی در پاسخ به این سوال که نمایشگاه داران در تعیین قیمت خودرو چه نقشی دارند؟ گفت: اگرچه استنباط کلی این است که نمایشگاه داران از افزایش قیمت منتفع می شوند، اما اینطور نیست و خیلی منتفع نمی شوند، زیرا در فضای تورمی عملا سودی نمی کنند و تورم سود نیست، بلکه تورم کاهش ارزش پول است و از تورم سودی حاصل نمی شود.

وی افزود: برای مثال نمایشگاه داری که 10 خودرو یک میلیارد تومانی دارد، اگر قیمت هرکدام به 2 میلیارد تومان هم برسد، باز همان 10 خودرو را دارد و سودی حاصل نشده است. این در حالی است که سود در گردش و فروش است. در گذشته کل ویترین یک نمایشگاه دار با 20 ماشین، 10 میلیارد تومان تمام می شد اما الان با این قیمت نهایت می تواند 2 تا 3 خودرو در ویترین خود قرار دهد. چگونه در این شرایط سود کرده است؟ بنابراین ما خواستار ثبات هستیم.

خسروانی با بیان اینکه شخصا به عنوان نایب رییس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران اعلام می کنم که نظر اعضای صنف ما ثبات است، گفت: ما واسطه بین خریداران و فروشندگان هستیم و فقط در فضای ثبات است که می توانیم خودرو بفروشیم و خودرو جایگزین را بخریم. در حال حاضر و در شرایط تورمی فروشنده از فروش خودرو ترس دارد، چون می ترسد دیگر نتواند خودروی جایگزین بخرد. خریدار هم به خودرو دسترسی ندارد، چون خودرو گران شده و امکان مالی خود را از دست داده است. این شرایط به ما آسیب می زند.

وی افزود: امیدواریم به زودی با استقرار دولت جدید و وعده هایی که داده شد و امیدهایی که ایجاد شده است، ثبات به اقتصاد ایران بازگردد، زیرا بزرگترین مشکل فعالان اقتصادی عدم توانایی پیش بینی آینده است و عدم پیش بینی پذیری آینده، آفت بزرگتری از گرانی و افزایش نرخ ارز است. به ما بگویید که قرار است دلار سالی 30 درصد گران شود و تا 5 سال دیگر هم ادامه دارد، ما می توانیم برنامه ریزی کنیم، اما وقتی نمی توانیم 6 ماه آینده را پیش بینی کنیم و امکان دارد هر روز  10 درصد جهش نرخ ارز وجود داشته باشد نمی توانیم برنامه ریزی کنیم و پیش بینی درستی داشته باشیم، این مسئله آسیب زننده تر است. لذا امیدوار هستیم حداقل شرایط اقتصادی قابل پیش بینی شود و سپس به ثبات برسد.

نگاه حاکمیت باید نسبت به خودرو تغییر کند

نایب رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با تاکید براینکه نگاه مسئولین و حاکمیت باید نسبت به خودرو تغییر کند، گفت: خودرو یک کالای لوکس نیست. خودرو بعد از نان با جان مردم سروکار دارد. ممکن است خودرویی کالای لوکس هم باشد اما اصولا نباید فکر کنیم خودرو یک کالای لوکس است. اولویت یک زوج جوان بعد از تامین مسکن و خوراک و کالاهای اساسی، خرید یک ماشین است، زیرا نیاز دارند و با اقتصاد خانوار، تفریح، سفر رفتن، سلامت و آلودگی هوا سروکار دارد و یک مقوله کلیدی است و نمی شود نسبت به آن بی توجه بود و بگوییم حالا فعلا خودرو را از سبد خانوار حذف کنیم. بنابراین باتوجه به وعده های دولت جدید و باتوجه به اینکه دیگر راه فراری هم وجود ندارد، زیرا هم آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس و هم آقای پزشکیان به عنوان رئیس دولت، وعده آزادی خودرو را دادند، این ترکیب می تواند یک ترکیب برنده به نفع مردم در حوزه خودرو باشد.

تفکرتان را نسبت به یک فروشنده خودرو تغییر دهید

وی در آخر درخصوص تصور جامعه از فروشنده خودرو گفت: ما فروشندگان خودرو هر روز که از خانه بیرون می آییم، از خدا می خواهیم که به همه مردم پول و دلِ شاد بدهد. از مزایای شغل ما است که نه از بیماری مردم و نه از مشکلات حقوقی مردم و نه از ترکیدن لوله آب خانه مردم سود نمی بریم. ما وقتی خوشحال هستیم که مردم پولدار باشند و عروسی باشد. بنابراین از خدا می خواهیم همیشه به مردم دلِ شاد و جیبِ پر پول بدهد، زیرا اگر یکی از این دو نباشد مردم سراغ خرید خودرو نمی روند. بنابراین هر وقت در مورد یک فروشنده خودرو فکر می کنید این باشد. شاید تصویر ذهنی و تفکرات مردم نسبت به یک فروشنده خودرو، کمی تغییر کند.

کدخبر: 1022392 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟