چرا روز کوروش بزرگ در تقویم رسمی ایران جایی ندارد؟ + فیلمی متفاوت از آرامگاه کوروش

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کوروش بزرگ، بنیان‌گذار امپراتوری هخامنشی و یکی از برجسته‌ترین چهره‌های تاریخ ایران و جهان، به دلیل شخصیت و دستاوردهایش در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و انسانی همواره مورد احترام بوده است. ۷ آبان، که به‌عنوان «روز کوروش» شناخته می‌شود، به بزرگداشت این امپراتور بزرگ اختصاص دارد. این روز در تقویم ایرانی‌ها به مناسبت ورود کوروش به بابل در سال ۵۳۹ پیش از میلاد در نظر گرفته شده است.

مصطفی ده پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز با استناد به مدارک و اسناد تاریخی و پژوهش‌های باستان‌شناسی، گفته بود: هفتم آبان‌ماه، به گواه اسناد تاریخی سال‌روز ورود کوروش، نخستین شهریار هخامنشی بدون هرگونه جنگ و خونریزی به بابل است. در حالی که کوروش خدای یکتا را پرستش می‌کرد، به باورهای دینی ساکنان بابل احترام گذاشت و به ویژه یکتاپرستانی را که بر دین و سنت پیامیر اولوالعزم، موسی کلیم‌الله (ع) بودند، رهایی بخشید.

روز کوروش در تقویم رسمی ایران جایی ندارد

روزنامه مردم سالاری در گزارشی در سال 1400 به ارائه نکاتی در این خصوص پرداخته بود که در ادامه می خوانید.

اگرچه ۷ آبان به صورت رسمی در تقویم ایران جای ندارد؛ اما به صورت غیررسمی در میان مردم روزی خاص به شمار می‌رود. این روز نمادی از اهمیت کوروش در فرهنگ ملی و هویت ایرانیان است و یادآور ارزش‌هایی مانند عدالت، مدارا و احترام به حقوق انسان‌هاست که در دوران حکومت او برجسته بوده است.

تقاضا برای ثبت روز کورش در تقویم رسمی ایران، به طور رسمی‌از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد آغاز شد. در زمان ریاست اسفندیار رحیم مشایی بر سازمان میراث فرهنگی اقداماتی برای بزرگداشت این مناسبت صورت گرفت.

رحیم مشایی در آذر سال ۱۳۸۷ در اظهاراتی، از در نظر گرفتن روزی به نام «روز کوروش» در تقویم ملی ایران دفاع کرد. در آبان ماه ۱۳۹۰ در همایشی با عنوان «روز جهانی کوروش» در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران درخواست ثبت این روز در تقویم رسمی‌کشور مطرح شد و دو سال بعد، در ۷ آبان سال ۱۳۹۲ در همایش دیگری با عنوان «یادبود استوانه کورش» که توسط انجمن علمی‌دانشجویان تاریخ دانشگاه تهران برگزار شد، این درخواست تکرار شد.

در آذر ۱۳۹۶ نوزده باستان‌شناس و تاریخ‌پژوه ایرانی در نامه‌ای به استانداری فارس خواستار ثبت هفتم آبان‌ماه به عنوان روز «کوروش بزرگ» در تقویم رسمی‌کشور شدند و اعلام کردند که گرامیداشت این روز می‌تواند «نقشی مؤثر در ایجاد وحدت ملی و همبستگی همه ایرانیان» داشته باشد.

حال سوالی که مطرح می شود این است که گره نامگذاری این روز به نام کوروش بزرگ کجاست؟



وبگردی