رونمایی از تابلوی دیده نشده نفیس ناصرالدین شاه !  با داستانی عجیب از جاماندن در انبار تا قیمت نجومی اش ! + فیلم

نمایشگاه «نظاره سلطان صاحبقرانیه» از ۲۳ مهرماه تا ۱۲ آبان‌ماه در تالار آبی کاخ نیاوران با هدف رازگشایی از پرتره‌ای مهجور از ناصرالدین شاه قاجار برگزار می‌شود. این نمایشگاه با گردآوری آثاری از کاخ گلستان و مجموعه کاخ صاحبقرانیه، مراسم تشییع جنازه شاه قاجار را روایت می‌کند و فرصت جدیدی برای ورود به عمق تاریخ فراهم می‌آورد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نمایشگاه «نظاره سلطان صاحبقرانیه» از ۲۳ مهرماه تا ۱۲ آبان‌ماه در تالار آبی کاخ نیاوران برگزار می‌شود و در آن، پرتره‌ای مهجور از ناصرالدین شاه قاجار به نمایش گذاشته خواهد شد.

پرتره ناصرالدین شاه قاجار

نمایشگاه «نظاره سلطان صاحبقرانیه» با رویکردی روایت‌گرانه و تأمل‌برانگیز، از ۲۳ مهرماه در تالار آبی کاخ نیاوران گشایش می‌یابد. این نمایشگاه به بررسی یک روایت تاریخی می‌پردازد و تمرکز آن بر روی تابلوی نقاشی ناصرالدین شاه است که خالق آن همچنان ناشناخته باقی مانده است. این نگاره در مخزن کاخ موزه صاحبقرانیه شناسایی شده، و عکسی از مراسم تشییع شاه قاجار، به گره‌گشایی از هویت این اثر کمک کرده است.

در نمایشگاه «نظاره سلطان صاحبقرانیه»، مجموعه‌ای از آثار به امانت گرفته شده از کاخ گلستان، در کنار مجموعه موجود در مخزن کاخ صاحبقرانیه به نمایش گذاشته می‌شود. این مجموعه شامل عکس، تابلوی نقاشی، دست‌خط و دیگر وسایل مرتبط با ناصرالدین شاه است. آثار به شکلی گردآوری شده‌اند که مراسم تشییع جنازه ناصرالدین شاه را روایت می‌کنند.

در توضیح نمایشگاه آمده است: «گاهی یک اثر، یک تابلوی نقاشی یا یک عکس می‌تواند بهانه‌ای برای ورود به عمق تاریخ باشد. لازم نیست همیشه به دنبال مجموعه‌ای باشیم تا نمایشگاهی شکل بگیرد، بلکه یک شیء تاریخی و حتی اثری که از هنرمندی ناشناس باقی مانده، می‌تواند مسیر سیر در تاریخ را فراهم کند.»

این نمایشگاه با هدف ایجاد پیوندی جدید میان مخاطب و تاریخ، افراد بسیاری را دور هم جمع کرده است تا تاریخ گذشته را پیش چشم بینندگان قرار دهد. ورق زدن تاریخ از طریق یک تصویر، کاری ساده نیست، اما این نمایشگاه نشان می‌دهد که این امر، هم شدنی و هم لذت‌بخش است.

«نظاره سلطان صاحبقرانیه» از ۲۳ مهرماه تا ۱۲ آبان‌ماه در تالار آبی مجموعه نیاوران پذیرای علاقه‌مندان به تاریخ خواهد بود.

 

کدخبر: 1051692 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی