خاطرات تهران قدیم/ از «خیابان لُختی» تا «اولین آتش‌نشانی تهران»

شاید هیچ شهری در ایران در دو قرن اخیر به اندازۀ تهران قدیم تغییر نکرده باشد؛ این شهر زمانی که در سال 1165 به عنوان پایتخت حکومت قاجار تعیین شد، تنها حدود 20 هزار نفر جمعیت داشت و حالا جمعیت آن از 9 میلیون نفر نیز فراتر رفته است.

نمایی از تهران قدیم

این شهر بارها در طی بیش از 200 سال گذشته شاهد تغییرات گستردۀ ساختاری و برنامه‌های متعدد توسعه و گسترش بوده است. علاوه بر این‌ها، تهران به عنوان پایتخت ایران، شاهد مهم‌ترین تحولات سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی دو قرن اخیر بوده است. در اینجا تنها از قاب چند عکس قدیمی، مروری خواهیم داشت بر خاطرات تهران در بیش از یک قرن گذشته.

تهران قدیم

خیابان سعدی در سال 1300 شمسی؛ این خیابان در گذشته به خیابان «لُختی» معروف بود؛ برخی این نامگذاری را به دلیل خلوت بودن و عدم وجود مغازه در آن دانسته‌اند و برخی گفته‌‌اند که چون به دلیل خلوتی این خیابان امکان جیب‌بری و به اصطلاح لخت کردن رهگذران در آنجا وجود داشت، این نام را به آن داده بودند. دلایل دیگری هم برای این اسم ذکر شده اما ظاهرا قطعیتی در این باره وجود ندارد.

تهران قدیم

اجرای قانون جریمۀ عابران پیاده متخلف در سال 1350؛ ظاهرا طبق این قانون افرادی که از محل‌های تعیین شده در خیابان عبور نمی‌کردند باید تا سقف 100 تومان جریمه پرداخت می‌کردند؛ البته به نظر می‌رسد این قانون هیچوقت به صورت مستمر به اجرا درنیامده باشد.

اولین آتش‌نشانی تهران در سال 1310

تهران قدیم

تصویری از خیابان انقلاب در سال 1326

تهران قدیم

میدان حسن آباد تهران در سال 1330

تهران قدیم

کدخبر: 1042078 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی امیدی
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی