جزییات ازدواج احمد خمینی با نتیجه مرحوم آیتالله العظمی سید محمدرضا موسوی گلپایگانی
سنت ازدواجهای شبکهای بزرگان سیاست و روحانیت در هفتهای که گذشت، با انتشار یک خبر یادآوری شد؛ ازدواج احمد خمینی نتیجه امام(ره) با نتیجه مرحوم آیتالله العظمی سید محمدرضا موسوی گلپایگانی مرجع تقلید.
پیوندی که شنبه شب در شب ولادت فرخنده حضرت رسول(ص) برقرار شد و با دو نکته کاملاً متفاوت ذهن را به خود معطوف میساخت، نخست یادآوری سالها حمایت آیتالله گلپایگانی از هم درس دوران طلبگیاش که رهبر یکی از تأثیرگذارترین انقلابهای جهان شده بود و دیگری حواشی پدید آمده پیرامون نتیجه همان رهبر در فضای مجازی. نیای عروس جدید خانواده خمینی روحانیای بود که در 24 سالگی به اجتهاد رسید و پس از فوت آیتالله بروجردی در سال 1340 و در 62 سالگی مقام مرجعیت یافت. او در سالهای مبارزه و تبعید بنیانگذار انقلاب اسلامی با انتشار اعلامیه و انجام سخنرانی از او حمایت میکرد، به ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت امام زمان(عج) و ولایت فقیه اعتقاد و در عین حال تأکید داشت که اختیار فقیهان عادل فراتر از چارچوب احکام شرعی اولیه و ثانویه نیست. اما همراهی دو آیتالله العظمی در سالهای پس از انقلاب از آن جنس بود که شاگردان نقل میکنند آیتالله گلپایگانی در پاسخ به مسألهای گفت: «جواب این مسأله را امام خمینی فرمودهاند و ما در مسائل سیاسی غیر از فرمایشات امام حرفی نمیزنیم.»
این نخستین بار نبود که خاندان خمینی با خاندان مراجع دیگر رشته پیوند استوار میکردند. سابقه این چنین ازدواجی از ازدواج مصطفی خمینی پسر ارشد امام با نوه پسری آیتاللهالعظمی عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم، پیوند سیداحمد خمینی نیز با فاطمه طباطبایی دختر آیتالله طباطبایی آغاز شد و با وصلت یافتن سیدحسن خمینی، پدر احمد خمینیِ جوان با خانواده آیتالله موسوی بجنوردی، سیدیاسرخمینی با خاندان بزرگ صدر و ازدواج سیدعلی خمینی با نوه آیتالله سیستانی ادامه پیدا کرد. با این حال ازدواج این نتیجه امام با نتیجه آیتالله گلپایگانی از نوع دیگری جلب توجه کرد.
احمد خمینی ازدواجش به موضوع چنان جذابیت ژورنالیستی داده بود که یکی از روزنامهها روز سهشنبه عکس نخست صفحه اول خود را با تیتر «ازدواج ناگهانی خمینی جوان» به او اختصاص دهد و البته آماج انتقادات متنوع از اشتباه بودن تیتر تا چرایی انتخاب عکس در روزهای پس از زلزله مجدد در کرمانشاه قرار گیرد. با این حال توجه کاربران شبکههای مجازی به جرئیات زندگی سید احمد 20 ساله به عنوان یک آقازاده فعال در این شبکهها میتوانست موضوع را وسوسهانگیز کند.
در کمتر از یک سال اخیر دستکم دو بار حواشی او جنجالی شده است. نخستین بار با انتشار عکسی از مراسم عمامهگذاری او که منتقدان آن را «اشرافیت به واسطه برگزاری یک مراسم اختصاصی» تلقی کردند و مدافعان آن را تصمیم یک پدر برای ارج گذاشتن به اتفاق مهم زندگی فرزندش و در چارچوب حریم خصوصی تفسیر نمودند.
چندی بعد هم عکسی در رسانهها منتشر شد که سید احمد را در جایگاه ویژه مراسم عزاداری یک هیأت در قم نمایش می داد و مسألهساز شد. جایگاه ویژه ورزشگاه شهید حیدریان شهر قم که میهمانان ویژه را با شیشهای از عزاداران میانه میدان جدا میکرد و بعد انتشار تصاویر بیشتر نشان داد که خیلی از مردان سیاسی اصولگرا هم پیشتر روی صندلیهای آن نشسته بودند.
تعبیر خود سید احمد از همه این حواشی یک چیز است: «هدف اصلی انتقادات و تخریب من، پدرم سید حسن خمینی است. جریانی که بیت امام را نشانه گرفته، قصد دارد بسیار آهسته و پیوسته به مردم القا کند که سید حسن خمینی و بیت حضرت امام زندگی اشرافی و در اصطلاح لاکچری دارد.» شاید ابای از ادامه همین ماجرا بود که او به مرور از فعالیتهای مجازیاش کاست و مراسم عقد ساده و سنتی او و همسر هنرمندش فاطمه دانش پژوه که گفته میشود نویسنده، شاعر و عکاس است، تنها 40 روز پس از خواستگاری بی سر و صدا و به قول تیتر شهروند «ناگهانی» برگزار شود. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید
ارسال نظر