طراحی ویلا

انواع سبک های طراحی ویلا

سبک‌های طراحی ویلا با ویژگی‌های مختلف و متفاوت وجود دارد اما با توجه به سلیقه مردم ایران و اقلیم منطقه سبک‌های ساخت ویلا مدرن، کلاسیک و سنتی نسبت به دیگر سبک‌های موجود در جهان محبوب‌تر و شناخته شده‌تر هستند. هر کدام از انواع سبک‌های طراحی ویلا با توجه به ایده آل‌ها و سلیقه کارفرما می‌توان به اجرا درآورد. در ادامه به توضیحات بیشتر در رابطه با این سه سبک خواهیم پرداخت؛

ویلای کلاسیک

ویلای کلاسیک سبک تجملاتی با دارا بودن عناصر تزیینی و بسیار ظریف با نمایی با شکوه و پر از زیبایی است. از المان‌های اصلی در طراحی سبک کلاسیک می‌توان به ستون‌ها، طاق‌ها و پنجره‌های بسیار بلند اشاره کرد. شما می‌توانید در طراحی سبک کلاسیک از مصالح و متریال گوناگونی به کار ببرید در حالی که در سبک‌های دیگر معمولاً تنوع در مصالح و متریال کمتر به چشم می‌خورد. از ویژگی منحصر به فرد طراحی ویلا به سبک کلاسیک اشکال و فرم‌های پیچیده در طراحی نمای آن است که با جزئیات بسیار ظریفی اجرا می‌شود. تناسب، نظم و تقارن دقیق و حساب شده در طراحی ویلا به سبک کلاسیک دیده‌ها را به خود جلب می‌کند. از خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فرد طراحی به سبک کلاسیک به کارگیری تندیس‌ها و مجسمه‌های بزرگ و متنوع است که باعث باشکوه‌تر شدن و تجملاتی تر شدن این سبک می‌شود. سبک کلاسیک با الهام از طراحی‌های روم باستان می‌باشد و جزو قدیمی‌ترین سبک‌ها به شمار می‌رود ولی با این حال قدیمی بودن آن چیزی از زیبایی های این سبک کم نکرده و باعث قدمت بالا و اصیل بودن این سبک شده است.

ویلای سنتی

سبک ویلای سنتی قدمتی طولانی از دوران ساسانیان، اشکانیان و دوران اسلامی دارد. از ویژگی‌های برجسته و مهم در طراحی ویلا به سبک سنتی پرهیز از بیهودگی و طراحی‌های بدون کاربرد در معماری است در واقع طراحی علاوه بر زیبایی باید کاربردی نیز باشد. در طراحی سبک سنتی از شیشه‌های رنگی استفاده می‌کنند که علاوه بر زیبایی دارای کاربرد تعدیل نور آفتاب نیز است. المان‌هایی که در این سبک به کار می‌رود نظیر طاق ایرانی، ایوان و رواق، حوض، پنجره‌های مشبکی رنگی در معماری حس و حال نوستالژی به طراحی ویلای شما می‌دهد. سبک ویلای سنتی یک سبک زیبا و جذاب است که با فرهنگ مردم ایرانی درآمیخته شده و نشان دهنده اصالت و زیبایی فرهنگ ایرانی است‌. متریال‌های مورد استفاده در سبک ویلای سنتی آجر و شیشه‌های رنگی است که استفاده از پنجره‌های رنگی در نمای ویلای سنتی بسیار به چشم می‌خورد و معمولاً از آجرهای قفقازی در طراحی نمای ویلای سنتی به کار می‌برند‌.

طراحی ویلا

ویلای مدرن

در سبک مدرن با استفاده از فناوری‌های روز دنیا فضاها را به صورت کاملاً کاربردی طراحی میکنند. این سبک با طراحی‌های خطوط صاف بر سادگی تاکید دارد و از رنگ‌های روشن مثل رنگ سفید در طراحی این سبک استفاده می‌شود. سبک ویلای مدرن با رعایت تعادل، توازن و تناسب ‌ها یک طراحی بی‌نظیر با استفاده از فرورفتگی‌ها در نما ایجاد میکند و یک طراحی سه بعدی با دوبعدی زیبایی به سازه شما می‌دهد‌‌. همانطور که تا اینجای مقاله متوجه شده‌اید در طراحی انواع سبک‌های طراحی ویلا از مصالح و متریال گوناگون و مختص آن طرح استفاده می‌کنند. متریالی که در طراحی سبک مدرن به کار می‌رود بتن، فلز و شیشه میباشد. این سبک ارتباط مستقیم با محیط طبیعی دارد به همین دلیل بین فضای داخلی و خارجی ویلا باید تعادل ایجاد کرد. به منظور تحقق این امر از پنجره‌های بزرگ برای نورگیر بودن فضای داخلی با نور طبیعی بهره می‌برند. همچنین با استفاده از پنجره‌های بزرگ و قدی یک دید کلی نسبت به محوطه باغ ویلا ایجاد می‌کنند. رعایت نکات و اصول طراحی معماری در سبک مدرن از اهمیت بالایی برخوردار است.

طراحی ویلا

عوامل موثر در انتخاب سبک طراحی ویلا

عوامل متعددی در انتخاب انواع سبک طراحی ویلا وجود دارد که بهتر است با در نظر گرفتن این عوامل بی نقش ترین انتخاب را برای طراحی ویلای خود داشته باشید‌. عوامل موثر در انتخاب سبک طراحی ویلا به شرح زیر میباشد؛

سلیقه کارفرما:

سلیقه اشخاص در طراحی نما، دکوراسیون داخلی، محوطه بیرونی و ظاهر نما تاثیر بسزایی دارد. انتخاب انواع سبک‌های طراحی ویلا با توجه به ایده آل‌ها، ویژگی‌های خلق و خویی افراد، سلیقه‌های شخصی می‌تواند متفاوت باشد‌

بودجه کارفرما:

هرکدام از المان هایی در در هر سبک‌ از طراحی ویلا استفاده می‌شود هزینه‌های گوناگونی خواهند داشت. همچنین مصالح‌های به کار رفته در هر کدام از سبک‌ها هزینه‌های متفاوتی دارند. با توجه به بودجه‌ای که کارفرما برای ساخت ویلای خود تزریق می‌کند می‌توان با مدیریت هزینه‌ها بهترین سبک مورد نظر را انتخاب کرد.

موقعیت جغرافیایی منطقه:

سبک طراحی ویلاهای ساحلی، جنگلی یا کوهستانی با یکدیگر متفاوت بوده و با توجه به شرایط آب و هوایی گوناگونی که دارند مصالح و متریال متفاوتی در نما و طراحی ویلا به کار میبرند.

فرم زمین:

یکی از عوامل مهم در طراحی ویلا فرم و شکل زمینی است که سازه قرار است در آن به اجرا درآید. با توجه به فرم زمین ممکن است یک سری از فضاها غیر قابل دسترسی باشند و یا طراحی و ساخت المان‌هایی در آن قسمت دشوار باشد و نتوان سبک انتخابی شما را به بهترین شکل به اجرا درآورد. می‌توانید با مشورت گرفتن از مهندس معمار از بین تمام انواع سبک‌های ویلاسازی، مناسب‌ترین گزینه را برای زمین خود انتخاب نمایید.

چنانچه قصد طراحی یا ساخت ویلا دارید، با نوآوران ویلا تماس بگیرید.

سخن پایانی

انتخاب یکی از انواع سبک‌های طراحی ویلا نیاز به دانش و آگاهی از ویژگی‌های هر سبک دارد. هنگامی که می‌خواهید به زیبایی ویلای خود بپردازید از بین انواع سبک‌های طراحی ویلا بهترین سبک را متناسب با ایده‌آل‌های خود و شرایط اقلیمی زمین ویلای خود یک مورد را باید انتخاب نمایید. هنگام انتخاب سبک مورد نظر خود به شرایط جغرافیایی، بودجه، ایده آل‌ها و سلایق خود توجه داشته باشید. در این صفحه ما به محبوب‌ترین انواع سبک‌های طراحی ویلا پرداختیم و با بیان ویژگی‌های منحصر به فرد هر طرح سعی کردیم شما را به بهترین روش راهنمایی کنیم.

کدخبر: 1048167 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟