مراحل آموزش ساخت سنگ مصنوعی:

  • ترکیب پودر سنگ متا و آب 
  • هم زدن ملات تا از بین رفتن کامل حباب‌ها
  • ریختن ملات از ارتفاع در قالب
  • خشک شدن ملات به مدت 2 ساعت و خروج محصول نهایی از قالب
  • خشک شدن نهایی کار به مدت 24 ساعت 

آموزش ساخت سنگ مصنوعی رایگان

صفر تا صد آموزش ساخت سنگ مصنوعی چگونه است؟

تنوع مدل‌ و طرح‌ سنگ‌های مصنوعی بسیار زیاد است و به همین دلیل نیز روش ساخت هر کدام از انواع سنگ‌های مصنوعی با یکدیگر متفاوت است. یکی از انواع سنگ مصنوعی در اصل سنگ‌های مصنوعی نمای ساختمان هستند که در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای خرید بهترین سنگ نمای ساختمان؛ انواع سنگ مصنوعی، گرانیت و تراورتن با ارزانترین قیمت از بازارهای عمده اقدام کنید. نوع دیگری از سنگ مصنوعی برای ساخت اکسسوری و لوازم تزیینی است.

صفر تا صد آموزش ساخت سنگ مصنوعی

مواد اولیه سنگ مصنوعی چیست؟

در مرحله اول باید با هزینه شخصی خود تعدادی از مواد اولیه سنگ مصنوعی را خریداری کنید. اما خیالتان راحت باشد که به زودی سرمایه اولیه شما با سود چندبرابری از فروش محصولات سنگ مصنوعی به جیبتان برمی‌گردد. مواد اولیه و لوازم ضروری برای ساخت سنگ مصنوعی:

  • پودر سنگ مصنوعی پیش‌ساخته 
  • ترازو آشپزخانه
  • انواع رنگ و پیگمنت‌های مختلف برای رنگ‌آمیزی
  • پودر تیتان
  • قالب سیلیکونی
  • رنگ‌های پودری فلزی
  • پرایمر یا مواد ضدآب‌ کننده سنگ‌های مصنوعی
  • اسید سیتریک (در صورت لزوم)

آموزش ساخت سنگ مصنوعی مرحله به مرحله چیست؟

برای تولید و ساخت انواع محصولات سنگ مصنوعی به تجهیزات و ابزارهای کمی احتیاج دارید. مراحل ساخت سنگ مصنوعی:

مرحله اول: آماده‌سازی مواد اولیه تولید سنگ مصنوعی

مرحله دوم: فرمول ساخت سنگ مصنوعی

مقدار مشخصی از پودر سنگ را در یک ظرف پلاستیکی بریزید. پودر سنگ را با آب ترکیب کنید. میزان آب باید معادل 30 درصد از وزن کلی پودر سنگ باشد. برای مثال اگر شما 300 گرم پودر سنگ دارید، 30 درصد از وزن آن به صورت زیر محاسبه می‌شود.

  90=0.3×300

شما باید 300 گرم پودر سنگ را با 90 گرم آب ترکیب کنید.

نکته بسیار مهم: طبق قانون کلی برای تولید سنگ مصنوعی باید میزان آب لازم حدود 30 تا 33 درصد از وزن کلی پودر سنگ باشد. اگر میزان آب بیشتر از این مقدار شود، ملات بیش از حد خمیری شده و استقامت آن کاهش پیدا می‌کند.

ساخت اکسسوری سنگ مصنوعی

مرحله سوم: ترکیب پودر سنگ متا و آب

مخلوط پودر سنگ و آب را با یکدیگر ترکیب کنید تا ملات یکدست و بدون حبابی تشکیل شود. در این مرحله اگر ملات حالت کاملاً روان و یکدستی به خود نگرفت، می‌توانید از مقدار بسیار کمی (در حد چند دانه کوچک) پودر اسید سیتریک استفاده کنید تا ملات حالت روان به خود بگیرید، اما اصلا میزان آب ملات را بیشتر نکنید.

پس از ترکیب پودر سنگ متا و آب با یکدیگر در مراحل ابتدایی ممکن است ملات به صورت گلوله‌ای شود. در این مرحله چیزی به مواد اضافه نکنید و فقط به خوبی مواد را هم بزنید تا ملات حالت یکدستی به خود بگیرد.

اخطار: استفاده بیش از حد از اسید سیتریک باعث شکستن محصول نهایی در هنگام خارج کردن از قالب می‌شود.

ملات را از ارتفاع بالا و کم‌کم به صورت سوزنی در قالب موردنظر خود بریزید تا سطح قالب به خوبی پوشانده شود.

مرحله چهارم: حذف حباب‌های اضافی از ملات

استفاده از دستگاه ویبراتور در این مرحله باعث می‌شود تا ملات به خوبی در قالب جا بگیرد و تمام حباب‌های ضافی آن از بین برود. هرچند که شما در مراحل ابتدایی کار و ساخت محصولات ساده به دستگاه ویبراتور احتیاجی ندارید. در این مرحله باید به کمک ضربات انگشت به اطراف قالب تمامی ملات را یکدست کنید تا حباب‌ها از بین بروند.

اخطار: هرگز قالب و ملات داخل آن را تکان دهید و فقط از ضربات انگشت برای صاف و یکدست کردن ملات سنگ مصنوعی استفاده کنید. 

مرحله آخر: خشک شدن ملات

حدود 45 دقیقه تا یک ساعت باید ملات در قالب بدون حرکت باقی بماند تا کاملاً خشک شود. اجازه دهید تا ملات کاملاً خشک شود و سپس آن را از قالب خارج کنید. پس از خارج کردن کار نهایی از قالب باید حدود 24 ساعت آن را در مقابل نور آفتاب بدون حرکت قرار دهیم تا کاملا خشک شود.

فرمول ساخت ملات سنگ مصنوعی چیست؟

فرمول ساخت سنگ مصنوعی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مرحله برای موفقیت در مسیر تولید سنگ مصنوعی به حساب می‌آید. اگر از فرمول صحیح برای تولید سنگ مصنوعی استفاده کنید، دیگر هیچ حبابی در کالای نهایی به وجود نمی‌آید و کار شما بسیار یکدست و زیبا می‌شود.

فرمول ساخت سنگ مصنوعی:

  1. قالب انتخابی خود را روی ترازو قرار دهید و عدد ترازو را صفر کنید. سپس درون قالب را با آب پر کنید.
  2. عدد به دست آمده روی ترازو را در عدد ثابت 1.9 ضرب کنید تا عدد لازم برای میزان پودر سنگ مصنوعی به دست آید. برای مثال اگر وزن آب لازم برای پر کردن قالب برابر با 180 گرم باشد، مراحل محاسبات به این شکل است:

     285=1.9×150

شما برای پر کردن قالب موردنظر خود به 258 گرم پودر سنگ احتیاج دارید. از آنجایی که باید میزان آب همیشه 30 درصد از وزن کلی ملات را تشکیل بدهد، بنابراین با ضرب عدد به دست آمده در 0.3 می‌توانید به میزان لازم آب برای ترکیب با پودر سنگ برسید.

    85.5=0.3×285

در نهایت شما باید برای پر کردن قالب از 285 گرم پودر سنگ در ترکیب با 85.5 گرم آب استفاده کنید.

نکته مهم: هر قالب با توجه به وزن و شکل خود به میزان متفاوتی از پودر سنگ و آب احتیاج دارد. برای تشخیص میزان پودر سنگ و درصد آب فقط کافیست تا از فرمول و مراحل بالا برای قالب انتخابی خود استفاده کنید.

فرمول ساخت ملات سنگ مصنوعی

تفاوت انواع قالب‌ها در طرز تهیه سنگ مصنوعی چیست؟

قالب‌های مختلفی برای ساخت انواع اکسسوری سنگ مصنوعی وجود دارد که شما با توجه به نیاز خود می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین را انتخاب کنید. انواع قالب‌ها برای ساخت سنگ مصنوعی:

  • قالب‌های طلقی: قیمت بسیار ارزانتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر در مقایسه با سایر قالب‌ها / روند سخت‌تر برای خروجی گرفتن از محصول / طول عمر قالب کوتاه‌تر
  • قالب‌های سیلیکونی: قیمت گرانتر / محصول خروجی با کیفیت بالاتر / امکان استفاده متعدد و چند باره از هر قالب سیلیکونی
  • قالب PVC: قیمت کمتر در مقایسه با قالب‌های سیلیکونی / کیفیت تقریباً مشابه با قالب‌های سیلیکونی / تعداد دفعات استفاده زیاد

نکات طلایی برای موفقیت در فرمول ساخت سنگ مصنوعی

برای موفقیت در زمینه ساخت و تولید اکسسوری سنگ مصنوعی باید تجربه کار عملی زیادی داشته باشید تا با تکنیک‌ها و ترفندهای کوچک ولی تاثیرگذار در این زمینه آشنا شوید. در ادامه به برخی از تکنیک‌های طلایی برای موفقیت در این زمینه اشاره کرده‌ایم که همگی از تجربه عملی در ساخت و تولید سنگ مصنوعی به دست آمده است.

  • به شما پیشنهاد می‌کنیم تا در مرحله اول با قالب‌های طلقی کار خود را شروع کنید تا با روند تولید سنگ مصنوعی با کمترین هزینه و سرمایه اولیه آشنا شوید.
  • برای راحت‌تر خارج کردن ملات از قالب‌های طلقی می‌توانید کف قالب را قبل از ریختن مواد با اسپری سیلیکونی مرطوب کنید.
کدخبر: 1017039 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟