اختراع سنسور چاه در آتش نشانی اصفهان/احداث نیروگاه‌های خورشیدی در ایستگاه‌ها+فیلم
حجم ویدیو: 24.95M | مدت زمان ویدیو: 00:02:13

به گزارش رکنا از اصفهان؛ محمدمهدی مقدس‌زاده، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به حمله رژیم بعثی عراق به پالایشگاه آبادان در هفتم مهر 1359 و شهادت جمعی از آتش نشانان و نامگذاری این روز به عنوان روز آتش نشان اظهار کرد: ما طی شش ماهه اول سال ۸۶۹۰ عملیات امداد و نجات و حریق داشتیم که از این تعداد 3 هزار و 952 مورد حادثه، 3 هزار و 99 مورد حریق و هزار و 639 خدمات ایمنی بوده است که ۴۵ درصد حادثه؛ ۳۶ درصد حریق و ۱۹ درصد خدمات ایمنی بوده است.

وی افزود: تعداد کل تماس‌هایی که با سامانه ۱۲۵ در شش ماهه سال جاری گرفته شده 313 هزار و 859 مورد ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدوداً ۶ درصد داشته است. همچنین در کل عملیات‌ها حدود 4 هزار نفر از مردم از حریق و حادثه نجات یاقتند که افزایش ۷۶ درصدی شمار نجات یافتگان نسبت به شش ماهه سال ۴۰۲ رو نشان می‌دهد.

IMG_20240925_114622_130مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: بیشترین فراوانی مجموعه نجات یافتگان مربوط به رده‌های سنی ۲۵ تا ۴۰ سال بود. امسال با توجه به قطعی برق حوادث مربوط به گرفتار شدن در آسانسور بسیار بالا بود و حجم عظیمی از فشار تابستان مربوط به همین حوادث بود که در این راستا تیم‌های عملیات نجات موتوری را فعال کردیم.

وی افزود: سازمان آتش‌نشانی روزانه با ۴۷ مورد حریق و‌ حادثه در شهر اصفهان مواجه است که میانگین متوسط نجات یافتگان در این حوادث طی هر روز بالغ بر ۲۲ نفر بوده است.

 

مقدس‌زاده اضافه کرد: طبق آمار از تعداد کل حوادث ۱۴۹۱ حادثه محبوسی در آسانسور، ۴۱۶ سانحه رانندگی، ۵۰ مورد حادثه کوه، ۸۹۸ مورد نجات حیوانات، ۶۱۲ مورد محبوسی در اماکن، ۲۹۶ مورد رفع خطر مار و ۵ مورد غرق‌شدگی از جمله آمار مربوط به شش ماهه نخست سال جاری است.

وی با اشاره به آمار بالای حوادث آتش سوزی در ساختمان‌های تجاری و مسکونی اصفهان تصریح کرد: در اصفهان، علت آتش‌سوزی‌ها در ساختمان‌های تجاری و‌ مسکونی غالبا نشت گاز است و طبق آمارها، حوادث آتش‌سوزی معمولا در میانه روز رخ می‌دهد.

مقدس‌زاده اضافه کرد: امسال ۲ هزار و ۸۵۶ نیروی آتش‌نشان مامور شده‌اند تا اوقات پرترافیک در اماکن شلوغ شهر مسقر شوند و ۲ هزار و ۹۹۱ مورد گشت ایمنی با ۲۸ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، در نیمه نخست سال جاری در شهر اصفهان صورت پذیرفته است.

وی در خصوص دیگر اقدامات سازمان آتش نشانی در سال جاری گفت: ارائه ۱۱۰ هزار نفر ساعت آموزش شهروندی، بررسی ۲۴۳ نقشه معماری پس از دریافت پروانه ساخت، ارائه ۶۰۲ مورد تایید پایان کار و بازدید از ۴ هزار و ۴۷۱ مورد طرح ایمنی ساختمان‌ها از دیگر اقدامات سازمان آتش‌نشانی در نیمه نخست سال جاری بوده است.

IMG_20240925_114626_391مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: شهر اصفهان به ۴۱ ایستگاه آتش‌نشانی نیاز دارد که درحال حاضر مجموعا ۲۷ ایستگاه در شهر فعال است و یک ایستگاه نیز در آستانه بهره‌برداری قرار دارد. احداث ایستگاه‌‌های آتش‌نشانی در مناطق ۹ و ۱۳، مجموعه ناژوان و مجموعه نمایشگاه بین‌المللی امیرکبیر نیز در دستور کار شهرداری اصفهان قرار دارد.

وی اضافه کرد: احداث نیروگاه خورشیدی در ایستگاه‌های ۱۱ و ۱۲، هوشمندسازی ایستگاه‌های عملیاتی، اتصال سیستم اعلام حریق ۲۷ ساختمان‌ بزرگ شهر به ستاد فرماندهی و به‌کارگیری پهباد کاوش‌گر از اقدامات مهم انجام شده توسط این سازمان است.

مقدس‌زاده از اختراع سنسور چاه در سازمان آتش نشانی اصفهان خبر داد و گفت: این سنسور با قابلیت شناسایی ۵ گاز موجود در چاه و انتقال صدا و تصویر از دستاوردهای بزرگ سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان است که در آستانه ثبت اختراع قرار دارد و عملیات امداد و نجات را تسهیل می‌کند.

همچنین مجتبی حسین‌پور، معاون پشتیبانی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در این نشست اظهار کرد: خوشبختانه سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان از به‌روزترین تجهیزات برخوردار است و به ویژه در دو سال اخیر، توانسته در زمینه تامین تجهیزات رتبه اول را در کشور به خود اختصاص دهد.

وی افزود: خریداری پهباد کاوش و پهباد آتش‌نشان، خریداری نردبانی به قیمت ۱۲۰ میلیارد تومان و تامین تجهیزات انفرادی برای نیروهای آتش‌نشان با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان برای هر نفر، ازجمله اقدامات انجام شده در این زمینه است.

معاون پشتیبانی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: به‌روز کردن ماشین‌آلات قبل و خرید ماشین‌آلات جدید از دیگر اقداماتی است که در زمینه تجهیز سازمان آتش‌نشانی انجام شده است. همچنین از سه ماه گذشته تا کنون تحقیقاتی درخصوص شناسایی و خریداری تجهیزات جدید در حال انجام است.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 1044442 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟