میز خدمت مسئولان قضایی استان در مسجد شهرک شهید بهشتی (باغ نشاط) قزوین برگزار شد

به گزارش خبرنگار رکنا ازقزوین، علی شعبانی در جمع مردم شریف این شهرک گفت: بدون‌شک نسخه بی بدیل برای برون رفت از مسائل و مشکلات عمل به فرامین الهی و داشتن تقوا است و اگر فرد فرد جامعه تقوای الهی را پیشی گیرند، قطعاً شاهد این حجم از ناهنجاری و آسیب اجتماعی و بروز مسائل و مشکلات مختلف نخواهیم بود.

وی افزود: رسیدگی به تظلمات و احقاق حق از وظایف ذاتی قوه قضاییه است، اما دستگاه قضایی مستقیماً در تشکیل بسیاری از پرونده های قضایی نقشی ندارد و این حجم از پرونده در مراجع قضایی ناشی از بی احتیاطی در مراودات اجتماعی، عدم آگاهی شهروندان از قوانین و مقررات حقوقی و قضایی، حضور افراد فرصت طلب و... است.

مقام ارشد قضایی استان در ادامه بیان داشت: مردم باید به این موضوع واقف باشند که وظیفه قاضی رسیدگی پرونده بر اساس ادله، اسناد و مدارک ارائه شده است و قاضی نمی تواند به دنبال اثبات ادعای افراد باشد و شهروندان در مراجعه به مراجع قضایی باید قبلاً دلایل و شواهد ادعای خود را جمع‌آوری و به قاضی ارائه دهند و همکاران قضایی نیز بر اساس قانون رسیدگی خواهند کرد.

شعبانی همچنین تصریح کرد: یکی از آسیب های اجتماعی جامعه امروز، عدم آگاهی و دانش حقوقی مردم است و همین موضوع باعث می شود که در بسیاری از معاملات خود متضرر شوند و سپس به مراجع قضایی رجوع کنند و شاید به واقع حق با آنها باشد، اما ادله‌ای برای اثبات و حقانیت خود در دست نداشته باشند و قاضی نیز مکلف است بر اساس مدارک و مستندات حکم قضایی صادر نماید و شاید این حکم قضایی با عالم واقع که قاضی از آن بی اطلاع بوده و مدارکی نیز ارائه نشده است، در تضاد باشد.

رییس کل دادگستری استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: امروزه ارتقاء دانش حقوقی جامعه یک ضرورت است و مردم در مواجهه با بیماری و مراجعه به پزشک، قبل از انجام هرگونه اقدام و مراوده حقوقی با افراد آگاه به مسائل قضایی و حقوقی مشورت نمایند تا دچار خطا و اشتباه نشود، زیرا گاهاً یک تصمیم ناآگاهانه شرایط جبران ناپذیری را رقم می زند. لذا اگر شهروندان به این شیوه عمل کنند شاهد این حجم از پرونده در دستگاه قضایی نخواهیم بود و قطعاً در این صورت همکاران قضایی در کمال آرامش به موارد مهمه رسیدگی خواهند کرد.

گفتنی است در این میز خدمت رییس کل دادگستری استان، معاونین قضایی، رییس دادگستری شهرستان قزوین، دادستان مرکز استان، معاونین دادستان، رییس سازمان قضایی و دادستان نظامی قزوین، فرمانده انتظامی شهرستان، کارشناسان بازرسی کل استان، رییس شبکه بهداشت قزوین، نماینده حقوقی اداره کل اوقاف و نماینده شهرداری منطقه حضور داشتند.

شایان ذکر است مردم شهرک شهید بهشتی مسائل و مشکلات شهری خود از حیث عدم استقرار خانه بهداشت، عدم احداث اماکن ورزشی، رفع خطر نسبت به ورودی شهرک، وقوع سرقت های خود و... را مطرح و مسئولان قضایی نیز قول پیگیری تا حد توان را دادند و در خصوص مسائل حقوقی و قضایی نیز دستورات لازم صادر شد.

 

کدخبر: 798333 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟