پر ایرادترین خودروهای داخلی؛ از ساینا و کوییک تا پارس و رانا

در برخی کشورهای دنیا سازمان‌های مستقل و معتبری جهت ارزیابی کیفیت خودروهای تولیدی وجود دارد. از جمله مشهورترین این شرکت‌ها می‌توان به جی دی پاور و کانسومر ریپورتز آمریکا اشاره کرد که هر ساله گزارش کیفیت خودروهای تولیدی را منتشر می‌کنند. خریداران خودرو نیز اهمیت زیادی برای چنین گزارش‌هایی قائل هستند و خودروسازان نیز معمولاً با دریافت بازخوردها اقدام به ارتقای محصولات خود می‌کنند. در کشور ما نیز موسسه خصوصی بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نسبت به رده بندی کیفیت خودروهای داخلی اقدام می‌کند هرچند چند ماهی است که گزارش‌های این شرکت در دسترس نیست.

همان‌طور که می‌دانید خریداران خودرو همواره از کیفیت نازل تولیدات خودروسازان داخلی شکایت داشته‌اند. حتی خودروهای صفرکیلومتر تولیدی نیز گاها با مشکلات عجیبی دست و پنجه نرم می‌کنند که نتیجه نهایی آن نارضایتی مشتریان خواهد بود. با توجه به تکنولوژی قدیمی خودروهای تولیدی و همچنین استفاده از قطعات بی‌کیفیت طبیعی است که نتیجه کار نیز رضایت‌بخش نخواهد بود و این اتفاقات در حالی رخ می دهد که قیمت خودرو در سال های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. سعی ما در این مقاله معرفی برخی از پر ایرادترین خودروهای داخلی است تا خریداران نسبت به نقاط ضعف آن‌ها آگاهی پیدا کنند. هرچند متأسفانه باید گفت خودروهای حاضر در این لیست به نسبت سایر خودروها قیمت ارزان‌تری دارند و به همین خاطر بازار خریدوفروش آن‌ها نیز پررونق است.

ساینا S

اگر گزارش‌های کیفیت خودروی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در ماه‌های قبل را مطالعه کنید شاهد قعرنشینی یکی از محصولات پرفروش سایپا در آن یعنی ساینا خواهید بود. این خودرو که در واقع همان تیبا با شکل و شمایلی جدیدتر است از مشکلات زیادی رنج می‌برد. از جمله مشکلات شایع ساینا می‌توان به صدای زیاد کمک‌فنرها در کابین، به صدا افتادن کابین پس از مدتی استفاده، لرزش فرمان در سرعت بالا، صداهای زیاد موتور در کابین و کیفیت ضعیف مونتاژ اشاره کرد.

کوییک S

برادر هاچبک ساینا را با نام کوییک می‌شناسند، خودرویی که بازهم بر اساس تیبا شکل گرفته و تنها در ظاهر خود تغییراتی را تجربه کرده است. ایرادات کوییک نیز مشابه سایناست و همواره در رتبه‌های پایین جدول کیفیت خودروهای داخلی قرار می‌گیرد. ضعف مونتاژ بدنه و فاصله عجیب بین پانل‌ها، صدای زیاد پیشرانه در کابین، استفاده از متریال بی‌کیفیت، سر و صدای کابین، صدای زیاد کمک‌فنرها و… از جمله مشکلات این هاچبک پرطرفدار هستند.

وانت نیسان

این وانت سالخورده که همچنان تولید می‌شود و با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد ایرادات بسیاری دارد. کیفیت بسیار بد مونتاژ قطعات، صدای بسیار زیاد پیشرانه در کابین، مصرف سوخت بالا، ایمنی پایین و ترمزهای ضعیف از جمله مشکلات وانت نیسان قدیمی و از رده خارج هستند.

سایپا 151

وانت ۱۵۱ سایپا همچنان روش برادر معمولی خود در ارائه پکیجی نا ایمن و پر ایراد را ادامه می‌دهد. پیشرانه پر سروصدا، کیفیت مونتاژ ضعیف، متریال بی‌کیفیت بکار رفته در کابین و… جزو مشکلاتی است که این خودروی کم‌توان از آن رنج می‌برد.

پژو پارس

احتمالاً شما نیز ویدیوهای مربوط به کیفیت پایین بدنه این خودرو را مشاهده کرده‌اید. همه به خوبی می‌دانیم که کیفیت خودروهای تولیدی در سال‌های اخیر افت فاحشی داشته و پژو پارس نیز از این قاعده مستثنا نیست. پارس در جدول رده‌بندی کیفیت خودروهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران یک پله بالاتر از محصولات سایپا قرار دارد اما همچنان مشکلات قابل‌توجهی در آن دیده می‌شوند که شامل ایرادات فنی از جمله ضعف باتری، دینام، پیشرانه و همچنین ایرادات بدنه از جمله کیفیت رنگ هستند. در کابین این خودرو نیز افت محسوس کیفیت قطعات بکار رفته به چشم می‌آید.

پژو ۲۰۶

۲۰۶ در زمانی که وارد کشورمان شد خودرویی به‌روز محسوب می‌شد و کیفیت نسبتاً خوبی در مقایسه با محصولات آن دوران داشت اما با گذشت زمان کیفیت این خودرو نیز افت پیدا کرد به گونه‌ای که ۲۰۶ امروزی هیچ شباهتی به نمونه‌های اولیه تولیدی ندارد. افت فاحش کیفیت ساخت و مونتاژ و استفاده از قطعات بی‌کیفیت در کابین، صدای ورودی زیاد به داخل جزو مشکلاتی هستند که در ۲۰۶ وجود دارند.

رانا پلاس

نسخه‌های اولیه رانا از مشکلات عدیده‌ای در عذاب بودند اما ایران‌خودرو با عرضه نسخه پلاس آن تا حد زیادی کیفیت خودروی موردبحث را ارتقا داد هرچند رانا پلاس نیز با فاصله کمی از پژو پارس در جدول رده‌بندی کیفیتی خودروها قرار دارد. از جمله مشکلات این خودرو می‌توان به کیفیت ساخت و مونتاژ ضعیف، متریال بی‌کیفیت داخل کابین، ورود صدای زیاد به داخل خودرو و همچنین فضای بسیار کم صندلی‌های عقب اشاره کرد.

منبع: پدال

کدخبر: 936556 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟