850 روستا در سه استان غربی تحت پوشش طرح های بنیاد برکت هستند/ همت بلند بنیاد برکت برای توسعه روستاهای غرب کشور

به گزارش خبرنگار اعزامی رکنا، مرتضی نیازی، معاون توسعه اشتغال بنیاد برکت ظهر امروز در حاشیه بازدید از اجرای طرح برق رسانی و آبرسانی به مزارع در روستای دیوالان شهرستان سردشت بیان کرد: با توجه به شرایط کوهستانی این منطقه مردم اغلب در اینجا به کشاورزی و کولبری مشغول بودند و ما با توجه به رسالت خودمان در بنیاد برکت سعی کردیسم جامعه محلی را در این منطقه توانمند کنیم.

وی افزود: این طرح به صورت گسترده در سه استان آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه به اجرا درآمد و یکی از روستاهای هدف ما در این خصوص روستای دیوالان بود.

معاون توسعه اشتغال بنیاد برکت در توضیح اقدامات انجام یافته در این روستا تصریح کرد: ابتدا نظام مسایل روستاها شناخته می شود و بعد از آن برای رفع مشکلات برنامه ریزی های مختلف با توجه به توانمندی های این روستا انجام می گیرد.

نیازی ادامه داد: با توجه به وضعیت زمین های دیم در این منطقه کاشت انگور در این منطقه در دستور کار قرار گرفت و بعد از مشورت با اهالی روستا قرار شد تا تعدادی از زمین های این منطقه به اراضی آبی تبدیل شوند و ما برای انجام این کار نیازمند پمپاژ آب به این زمین ها بودیم.

وی با اشاره به اینکه بنیاد برکت از میزان بودجه مورد نیاز برای این طرح 50 درصد آن را تامین کرد، گفت: خوشبختانه مردم این منطقه در اجرای این طرح نیز ما را یاری کردند و علاوه بر تامین 50 درصد بودجه توسط مردم در عملیات اجرایی این طرح نیز مشارکت داشتند.

معاون توسعه اشتغال بنیاد برکت تصریح کرد: شورای روستا مسوول انجام کار شد و ما اکنون شاهد تمایل مردم برای توسعه این طرح هستیم و اگر برخی از اقدامات زیرساختی از جمله تکمیل راه در این روستا به خوبی انجام گیرد، توسعه این منطقه به سرعت پیش خواهد رفت.

نیازی تاکید کرد: در سه استان مرزی غربی 850 روستا تحت پوشش طرح های بنیاد برکت هستند و امیدواریم این اقدامات منجر به توسعه این مناطق و توسعه کسب و کارهای محلی و ایجاد اشتغال شود.

وی افزود ما معتقدیم که با توسعه کسب و کارهای محلی و روستایی از جمله صنایع دستی منطقه، زنبورداری و ... می توان باعث جلوگیری از ایجاد شغل های کاذب و کمک به ماندگاری در این مناطق شد.

بیشترین مساله ما در غرب کشور حل مسائل کولبران است

مرتضی نیازی، معاون توسعه اشتغال بنیاد برکت همچنین در جمع مردم روستا کلسای سفلی در شهرستان سردشت با اشاره به اینکه تمامی تلاش بنیاد برکت در رفع مسائل و مشکلات مردم این مناطق با تکیه بر طرح ها و پروژه های مشترک همراه با جوامع انسانی بود، افزود: تبدیل زمین های دیم به باغات دیم یا باغات دیم به باغات آبی می تواند باعث ایجاد اشتغال پایدار در منطقه شود و این مساله نهایتا می تواند منجر به توسعه اقتصادی روستاها در این مناطق باشد.

معاون توسعه اشتغال بنیاد برکت تاکید کرد: بیشترین توجه ما در این خصوص به مساله کولبران بوده است و همه سعی و تلاش ما این بوده که بهره وری در این طرح ها و پروژه ها به گونه ای باشد که اشتغال مورد نیاز تمامی جوانان این منطقه را ایجاد کند.

وی بیان داشت: ما بنا داریم در هر روستا چندین طرح و پروژه را اجرایی کنیم و علاوه بر پروژه های اشتغالزایی سعی داریم با ایجاد صندوق هایی در روستاها طرح های توسعه مدرسه و مراکز فرهنگی را نیز پیش ببریم.

نیازی ادامه داد: امنیت ما در مرزهای غربی کشور مدیون از جان گذشتگی های مردم محلی در این مناطق است و ما سعی داریم این شرایط را در این مناطق حفظ کنیم.

کدخبر: 938073 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟