مرگ توله کمیاب گربه پالاس ایرانی با دلسوزی چوپان شیروانی / گربه مادر کجاست؟

به گزارش رکنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی، رضا شکاریان، ضمن تایید این خبر اظهار داشت: چوپانی دلسوز در منطقه روستای سرانی شهرستان شیروان، توله گربه پالاسی را که به دلیل حمله سگ‌های گله به مادرش از او جدا شده بود، پیدا کرد و به مدت دو روز از آن مراقبت کرد.

متأسفانه، به دلیل عدم آگاهی از رژیم غذایی خاص گربه‌های پالاس، چوپان این توله را با شیر گوسفند تغذیه کرده بود. این تغذیه نادرست، علاوه بر ایجاد مشکلات گوارشی، باعث ضعف شدید جسمانی توله شده بود.

با اطلاع‌رسانی چوپان، محیط‌بانان توله را به مرکز شهرستان منتقل کرده و تحت مراقبت‌های دامپزشکی قرار دادند. با وجود تلاش‌های دامپزشکان برای درمان و تغذیه مناسب با طعمه‌های زنده مانند پایکا و کبوتر چاهی، متأسفانه توله گربه پالاس به دلیل ضعف شدید ناشی از تغذیه نامناسب، تلف شد.

وی تاکید کرد: بنا بر نظر کارشناسان تصمیم بر این شد تا زمانی که این حیوان توانایی و قابلیت شکار را پیدا کند در محل نگهداری موقت اداره حفاظت محیط زیست شیروان نگهداری و تغذیه تا در همان زیستگاه اصلی محل کشف رهاسازی شود ولی متاسفانه به طور ناگهانی تلف شد.

گربه پالاس در شیروان

جزئیات مرگ گربه پالاس

یک فعال محیط زیست که خواست نامش فاش نشود، گزارش کرد خبر از بین رفتن این گربه مربوط به چهار هفته پیش است. به گفته همین منبع، این گربه وحشی کمیاب دو ماه پیش در منطقه دیده شد و اداره حفاظت از محیط زیست دستور «زنده‌گیری» او را صادر کرد.

به گفته این فرد در حالی که «زنده‌گیری» حیوانات وحشی باید در شرایط خاص و با رعایت همه جوانب احتیاطی انجام شود، گربه پالاس شیروان در قفس پرنده قرار داده شد و در اثر همین اشتباه و بر اثر استرس شدید میل به غذا را برای مدتی از دست داد و همین امر هم باعث شد تا به شدت ضعیف شود.

رئیس اداره محیط زیست شیروان می‌گوید: گربه نابالغ به دور از مادر چند روزی تنها در طبیعت بوده و پس از تحویل به اداره محیط زیست به دلیل ضعف جسمانی قادر به رهاسازی آن در طبیعت نبودند و گربه پالاس پس از ۱۲ روز و با وجود رسیدگی این اداره جان باخت.

منبع مطلع از شرایط نگهداری گربه پالاس می‌گوید این حیوان پس از بهبود امکان رها شدن در طبیعت را داشت اما این بار رهاسازی گربه پالاس معطل حضور کارشناسی از تهران ماند و در نهایت این حیوان نایاب با طولانی شدن زمان نگهداری در قفس جان باخت، طولانی شدن نگهداری در قفس و نامناسب بودن شرایط منجر به  از بین رفتن این حیوان شد.

گربه پالاس از نایاب‌ترین گربه‌های وحشی ایران و جهان به‌شمار می آید و این‌ گونه از حیوانات شب فعال، بسیار هوشیار و مشاهده آن بسیار دشوار است.

گربه پالاس بزرگتر از گربه خانگی است و اصلی‌ترین مشخصه این گربه نقطه‌های سیاه رنگ روی پیشانی و گوش‌های گرد کوچکی که هر کدام با فاصله در گوشه‌ای از سر قرار گرفته است.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شمال شهرستان شیروان و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

شهرستان شیروان با گستره سه هزار و ۷۸۹ کیلومتر مربع، علاوه بر منطقه حفاظت شده مرزی «گلیل و سرانی» که به عنوان زیست کره به ثبت جهانی رسیده، مناطق بکر زیست محیطی «زوارم و گلیان، بوستان شیرکوه، ییلاقات گیل‌نامانلو، بوانلو و نیز چپانلو» را در خود دارد که زیستگاه انواع پرندگان و جانوران وحشی است.

گربه پالاس در شیروان

کدخبر: 1050225 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی