زیباترین شهر های جهان از نظر معماری

به گزارش رکنا، اروپا در تازه‌ترین رتبه‌بندی زیباترین شهر های جهان با کسب ۹ جایگاه از ۱۰ جایگاه، پیشتاز است. این رتبه‌بندی بر اساس شمار ساختمان‌هایی است که به «نسبت طلایی» پایبند هستند. نسبت طلایی، یک اصل ریاضی است که هزاران سال است در معماری، به جهت الهام از زیبایی طبیعت در ساختارهای متعادل و هماهنگ استفاده شده است.

بر اساس این رتبه‌بندی که توسط «مشاور آنلاین وام مسکن در بریتانیا» تهیه شده است، بسیاری از پایتخت‌های اروپا در بین ۱۰ شهر برتر به لحاظ جذاب‌ترین ساختمان‌های جهان قرار گرفته‌اند. با این حال، شهر پاریس، که اغلب به خاطر زیبایی و معماری آن زبانزد است، به طور قابل توجهی در این فهرست غایب است و در مقام دوازدهم قرار دارد.

ونیز در کشور ایتالیا با کانال‌های پرپیچ‌وخم و معماری التقاطی آن، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. بر اساس این مطالعه، بیش از ۸۳ درصد از ساختمان‌های آن با نسبت طلایی مطابقت دارند و آن را به شهری با هماهنگ‌ترین ساختارهای بصری تبدیل می‌کند.

دومین شهر زیبای جهان نیز در ایتالیا است و شهر رم با نسبت طلایی ۸۲ درصد بالاترین رتبه را در بین پایتخت‌های اروپایی دارد.

بعد از آن، شهر بارسلون در کشور اسپانیا با تنها کسری درصد عقب‌تر در جایگاه سوم قرار دارد.

پس از آن شهر پراگ که در جمهوری چک قرار دارد، جایی که «کلیسای جامع سنت ویتوس» با معماری خیره‌کننده به سبک گوتیک به نوعی در تضاد کامل با سبک معماری بسیار مدرن «خانه رقصان» قرار دارد.

در رتبه پنجم، نیویورک در ایالات متحده آمریکا قرار دارد که تنها شهر غیر اروپایی است که به ۱۰ شهر برتر جهان راه پیدا کرده است.

در میان ۱۰ شهر زیبای جهان از منظر معماری، آتن یونان، در رتبه ششم قرار دارد. بوداپست  مجارستان در رتبه هفتم؛ وین اتریش در رتبه هشتم و میلان ایتالیا در رده بعدی قرار گرفته است.

کدخبر: 1045476 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟