20 هزار افغانستانی در ردیف های شغلی غیر مجاز در شهرداری تهران بکار گرفته شدند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آمار درستی از اتباع در کشور ارائه نمی شود هر یک از ارگان ها در این باره نظری دارند.

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: اطلس اشتغال کشور در در حال تدوین است و تا این اطلس تهیه و تکمیل نشود نمی توان آمار دقیق اتباع در کشور را اعلام کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد:60 قانون در اساسنامه  ملی مهاجرت وجود دارد که تا کنون 20 قانون آن بازنگری شده و تا 2 ماه دیگر کل قوانین اصلاح و بازنگری می شود.

او درباره تناقض در آمار اتباع گفت:متاسفانه آماردرستی در دست نیست و بسیاری از اتباع که به صورت غیر مجاز در کشور وجود دارند  در آمار رسمی نیستند..

عضو کمیسیون داخلی مجلس شورای اسلامی گفت:سامانه اطلس اشتغال در حال ایجاد شدن است و تا وقتی اطلس اشتغال را نداشته باشیم آمار درستی در دست نخواهیم داشت.در حال حاضر در زمینه اتباع دچار بحران آماریم ، هیچ دستگاه متولی مشخصی و هیچ سامانه و آماری نداریم.

ابوترابی تاکید کرد: وزارت کارآماری از اتباع شاغل در کشور ندارد چرا که بسیاری از این افراد در مشاغل خانگی و کارگاههای شخصی و شهرک های صنعتی بدون ارائه مجوز اسکان و اشتغال مشغول به کار.

او با اشاره به اشتغال اتباع خارج از آن 37 ردیف شغلی که قانون مشخص کرده گفت: اتباع نباید در ردیف شغلی پاکبانی و باغبانی  به کار گرفته می شدند اما شهرداری تهران به واسطه شرکت های تامین نیرو 20 هزار تبعه افغان را دراین مشاغل به کارگرفته است.از این تعداد 15 هزار نفر به عنوان پاکبان و 5 هزار نفر به عنوان باغبان در فضاهای سبز مشغول به کارند.

ابوترابی با این توضیح ادامه داد: در این 37 ردیف شغلی هم اولویت اول تا 20 روز با کارگر ایرانی است اگر در این مدت تامین نیرو صورت نگرفت کارفرما می تواند کارگر اتباع را به کار بگیرد.

این نماینده مجلس بیان کرد:اتباع در تمام دنیا ساماندهی می شوند و به عنوان ظرفیت تولید در نظر گرفته می شوند اما  درکشور ما اتباع به صورت غیر قانونی وارد می شوندو زندگی می کنند همین موضوع باعث می شود تهدید تلقی شوند. باید در ساماندهی اتباع از تجربه کشورهای موفق در  این زمینه استفاده کنیم.

 

 

کدخبر: 1044009 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟