ناظران وزارت کار باید در خصوص حادثه معدن طبس پاسخگو باشند/ حقوق و مطالبات کارگران  معادن جدی گرفته نمی‌شوند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در جریان انفجار معدن زغال سنگ 38 تن از کارگران معدنجوی طبس کشته و 17 نفر مصدوم شده اند. میدری وزیر کاردر خبری ادعا کرده است مستمری حادثه دیدگان انفجار معدنجوی طبس به سرعت و کامل پرداخت می‌شود.تخلفی صورت نگرفته و این رویداد واقعا یک حادثه بوده است.

 او همچنین در اظهار نظری  از 6000 معدن فعال در کشور  خبر داده و این حادثه را بسیار عادی جلوه داده و گفته است:  2.5 درصد حوادث ناشی از کار در معدن رخ می‌دهد.

 در حالی که طبق قوانین کار،امنیت محیط کار باید توسط کارفرما ایجاد و مورد تائید ناظران و کارشناسان وزارت کار قرار گیرد ،در غیر این صورت کارگران می توانند از فعالیت در کارگاه خودداری کنند.

شهرام قریب معتقد است در زمینه ایمنی ناظری نداریم و در همین راستا کارگران باید نسبت به حقوق خود در محیط کار آگاهی بیشتری داشته باشند.

 قریب کارشناس ارشد مدیریت ایمنی و بهداشت محیط کار در این رابطه به خبرنگار رکنا گفت:وقتی جنگ تمام می شود، همه منتقد جنگ می‌شوند. سه  موضوع  در این حادثه باید مورد بررسی قرار بگیرد و پیگیری شود، اول اینکه آیا صلاحیت پیمانکار از لحاظ ایمنی به چه صورت بوده آیا برای  فعالیت معدن تمهیدات و گاز سنجی صورت گرفته یا خیر؟

قریب  در ادامه با اشاره به عواملی که  نشت گاز در معادن را کنترل می کند افزود: آیا ارزیابی ریسک در این زمینه صورت گرفته یا خیر؟ پیش بینی شده بودکه اگر چنین اتفاقی افتاد چگونه اطلاع رسانی می کنند.تمهیداتشان در صورت نشت گاز چه بوده؟ آیا دستگاه گاز سنج کالیبره بوده یا نبوده؟  

این مدرس دانشگاه در پاسخ به اینکه  چرا در مورد این حادثه به جای اینکه سهل انگاری کارفرما زیر سوال برود وزیران به دنبال عادی سازی این حادثه هستند گفت: ارائه چنین نظراتی که این اتفاق یک حادثه طبیعی بوده و تخلفی صورت نگرفته است، نشان از عدم دیدگاهشان نسبت به جان انسان ها است.

او با تاکید بر اینکه در روابط کارگر و کارفرما ،کارگرها جدی گرفته نمی‌شوند گفت: حتی وزارت کار که باید مدافع حقوق و ایمنی کارگران باشد در این زمینه کوتاهی می کند. ناظران وزارت کار در بازدید از این کارگاه ها در معادن با چشم پوشی از  استاندارهای  لازم برای کار در این کارگاه ها  و لحاظ شرایط ایمن  و حفظ سلامت کارگران بی توجهند.

 

کدخبر: 1043558 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟