آیا میوه در کبد چرب تاثیرگذار است؟

این باور که میوه‌ها می‌توانند باعث چربی کبد شوند، تا حدودی درست است اما به طور کامل صحیح نیست. همه میوه‌ها به یک اندازه برای کبد مضر نیستند و مشکل اصلی در مصرف بیش از حد میوه‌هایی است که قند فروکتوز بالایی دارند. فروکتوز نوعی قند طبیعی است که عمدتاً در میوه‌ها یافت می‌شود. مصرف زیاد فروکتوز می‌تواند منجر به افزایش چربی در کبد و در نهایت به بیماری کبد چرب شود.

بعد از مصرف بیش از اندازه میوه هایی که فروکتوز بالایی دارند، کبد فروکتوز اضافه را به چربی تبدیل می کند از طرفی فروکتوز های اضافه می توانند مقاومت به انسولین (خطر دیابت نوع دو) و افزایش سطح تری‌گلیسرید(خطر سکته های قلبی) را در پی داشته باشند.

به طور کلی، مصرف میوه به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم توصیه می‌شود. اما برای بهره‌مندی از فواید میوه‌ها، لازم است به واحد میوه، تعداد میوه در طول یک روز و داشتن تنوع در انتخاب میوه مورد نظر دقت کنید.

یک واحد میوه معادل ۷۵ کالریی است و می تواند یک سیب متوسط، یک پرتقال متوسط، نصف انار بزرگ، یک لیوان گوجه سبز، یک و یک چهارم لیوان توت فرنگی، یک و نیم لیوان (خربزه، هنداونه و یا طالبی)، نصف یک موزه نسبتا بزرگ، دو نارنگی و.... باشد. توصیه شده است در طول روز 2 تا 3 واحد میوه در طولا روز مصرف شود و در مصرف میوه برای دریافت انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی بهتر است انواع مختلف میوه‌ها را در رژیم غذایی گنجانده شود.

 علاوه بر اینکه مصرف بیش از حد میوه‌های با فروکتوز بالا می‌تواند موجب کبد چرب شود، قند موجود در میوه ها به خصوص اگر به جای وعده‌های غذایی اصلی مصرف شوند می‌تواند باعث افزایش وزن شود؛ همچنین مصرف زیاد میوه‌های شیرین می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

در فصل تابستان، مصرف میوه‌هایی که آب زیادی دارند و حاوی ویتامین C هستند بسیار مفید است. برخی از این میوه‌ها شامل طالبی (دارای ویتامینA)، هندوانه (دارای لیکوپن)، آلبالو (حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی)، توت فرنگی (منبع ویتامین C)، انگور (سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها) و... است.

میوه‌ها به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، نقش مهمی در تامین ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر دارند. اما مصرف بیش از حد آن‌ها، به خصوص میوه‌هایی با قند فروکتوز بالا، می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. بنابراین، برای بهره‌مندی از فواید میوه‌ها، بهتر است آن‌ها را به طور متعادل و به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع مصرف کنید.

کدخبر: 1028353 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟