قراردادهای دلاری ایران با پیمانکاران ترکیه و چین در انبوده سازی مسکن؛ هزینه ساخت را افزایش داد

فرهاد بیضایی کارشناس بازار مسکن در رابطه با اینکه چرا قیمت مسکن در طرح های مسکن ملی به گونه ای است که مردم سطح متوسط هم توان خرید آن را ندارند با توجه به اینکه دولت برای ارزان شدن  بهای تمام شده آن ساخت مسکن‌های طرح ملی به شرکت‌های ترکیه ای و چینی واگذار کرده است به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت:شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای که در ایران مسکن می سازند فقط پیمانکار هستند و سرمایه گذار نیستند بنابراین در قیمت تمام شده مسکن تاثیری ندارد.

بیضایی در ادامه گفت:حضور پیمانکاران خارجی درساخت مسکن درقیمت تمام شده مسکن،به دلیل ثابت بودن هزینه‌های مسکن تفاوتی نخواهد داشت و شرکت‌های خارجی قیمت ساخت مسکن‌شان باشرکت‌های ایرانی تفاوتی ندارد.

او با رد این موضوع که ساخت مسکن ترکیه‌ای ها ارزان‌تر می‌شود گفت: حضور خارجی‌ها به عنوان پیمانکار چند مسئله دارد که قیمت قراردادهای شرکت های خارجی بر اساس دلار بسته می‌شود با توجه به نوسان قیمت دلار در کشور ما هزینه‌های ساخت رو به روز بیشتر می‌شود.

او ادامه داد:در قرار داد شرکت‌های خارجی از زمان انعقاد قرار داد تا اتمام آن هر متر مربع به مبلغ 300 دلار  معادل به ارزش ریالی ساخته می‌شود.

بیضایی با تشریح قیمت مسکن توسط شرکت‌های داخلی افزود: قیمت ساخت مسکن در شرکت های ایرانی  با توجه به تعدیل های یی که برای شرکت های ایرانی داشت اتفاق می‌افتاد قیمت تمام شده مسکن را پائین تر می‌آورد اما در شرکت‌های خارجی روز به روز قیمت بالاتر می رفت.

او با اشاره به  تفاوت ساخت آئین نامه مسکن که در ایران وجود دارد نسبت به کشورهای دیگر مانند چین و ترکیه گفت:ساخت مسکن باید بر اساس مقرارت ملی کشور باشد.

بیضایی در ادامه تاکید می کند: مقررات ساخت مسکن  توسط ترکیه‌ای  قدیمی است و سابقا هم در شهرک اکباتان ساخت مسکن داشتند . ساخت مسکن  توسط ترکیه‌ای  بر اساس فناوری های نوین و هایتک نیست.

این منتقد بازارگفت:امادر مورد ساخت مسکن توسط چینی ها باید بگویم که انتظارات و مقرارات ملی مسکن و آزمایش های مرکز تحقیقات مسکن را تامین نمی کند و اگر بخواهند حضور پیدا کنند بباید این شرایط فراهم شود تا همکاری ساخت مسکن بر اساس شیوه نامه ساخت داخلی مسکن شکل بگیرد.

این کارشناس می‌گوید:اما همین شرکت ها ی چینی هم وقتی بیایند در مجاری داخلی قرار بگیرند اصلاحیاتی بر نوع ساخت اجرا می شود و ممکن است قیمت‌های ساخت با شرکت های داخلی تفاوتی نداشته باشد.

این کارشناس مسکن می افزاید:در زمینه ساخت مسکن علاوه بر چین و ترکیه شرکت‌های خارجی از کشورهای مالزی وکویت هم پیشنهاداتی برای ساخت مسکن در ایران داشتند اما با توجه به ضعف زمین در ایران این گزینه ها امکان فعالیت و سرمایه گذاری در کشور را نداشتند.

 

 

کدخبر: 1007598 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟