گفتگوی جالب و خواندنی با کارگردان موفق ویلایی ها / وقتی فیلم دفاع مقدس کار کنی نه دنیا را داری نه آخرت را!

ویلایی‌ها این روزها تبدیل به یکی از مسائل مهم سینمای ایران شده است. فیلمی که هم در ایام جشنواره با بی‌مهری‌های دست‌اندکاران و مسوولان وزارت ارشاد روبه‌رو شد و هم در این روزها و در ایام اکران روی پرده سینماها. آش آنقدر شور شده است که سازوکاری که برای چینش فیلم‌های سینمایی و با ادعای غیردولتی بودن و کوتاه شدن دست دخالت دولت در اکران در سینماها طراحی شده بود حالا تن به نظر نهادهای حاکمیتی مانند وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هم نمی‌دهد.

«ویلایی‌ها» دغدغه‌ام بود

خانم منیر قیدی، پیش از ساخت نخستین اثر بلند خود سال‌ها تجربه دستیاری سینما Cinema را داشته است. تقدیر اما این بود که فیلمنامه‌ای که بیش از ۱۰ سال برای ساخت آن دوندگی کرده بود آخر با تهیه‌کننده‌ای ساخته شود که تجربه خوبی از کار کردن با فیلم اولی‌ها در چنته دارد. آقای سعید ملکان پیش از این با «ابد و یک روز» هم نشان داده بود که می‌توان با کارگردان فیلم اولی همکاری کرد و اثر در خوری تحویل سینما داد. برای اطلاع از دیدگاه عوامل فیلم، سراغ خانم منیر قیدی رفتیم که کارگردانی این اثر را به عهده داشت.

قیدی در خصوص ایده و موضوع اولیه فیلم و اینکه آیا موضوع، دغدغه شخصی وی بوده یا موضوعی سفارشی می‌گوید: «این فیلم به هیچ وجه سفارش نبوده است. اگر فیلم ویلایی‌ها سفارشی بود باید همان کسی که سفارش داده بود پول و هزینه‌های فیلم را هم می‌داد و دیگر لازم نبوده که من ۱۰ سال دنبال ساخت این فیلم باشم و این قدر بدوم تا آن را بسازم و به سرانجام برسانم.»

قیدی همچنین در پاسخ به این سؤال که عده‌ای معتقدند فضا و داستان به تصویر کشیده شده در فیلم اصلاً وجود خارجی نداشته و ساخته ذهن نویسنده و فیلمنامه‌نویس است، می‌گوید: «نه!

این طور نیست. اتفاقاً محدود به یک شهرک هم نبوده است. در طول جنگ سه چهار مکان است که مختصاتی شبیه این موقعیت دارند و اینها موجودند. اگر کسی یا کسانی تصور می‌کنند این داستان و فضا واقعی نیستند می‌توانم خودم راهنمایی‌شان کرده و این مکان‌ها را به آنها نشان دهم!»

مردستیز نیستیم

کارگردان «ویلایی‌ها» در پاسخ پرسشی درباره میزان و حد تخیل در فیلم هم اعتقاد دارد که عین واقعیت جذاب نیست و باید تا حدی جایی هم برای تخیل باز کرد. او همچنین درباره فمینیستی بودن یا نبودن این اثر سینمایی هم می‌گوید: «فمینیسم را اگر به معنای مردستیزی بگیریم و آن معنا کنیم قطعاً فیلم من این‌گونه نیست. من این ادعا را قبول ندارم. فیلم مشکلی با مردان ندارد. کاراکترهای زن فیلم همگی عاشق مردهایشان هستند. در غم از دست دادن آنها گریه هم می‌کنند. با همه این احوالات اما ویلایی‌ها یک فیلم زنانه است و راجع به آنها سخن می‌گوید.»

انتقام‌گیری را پیش‌بینی نکرده بودم

قیدی در پاسخ به سوالی در مورد ادامه فعالیت در حوزه دفاع مقدس هم عبارتی بر زبان می‌راند که معنادار و قابل تأمل است: «فکر نمی‌کنم تا سال‌ها دیگر به این حوزه ورود داشته باشم. مجموعه عواملی که در اکران ویلایی‌ها پیش آمد، باعث شد که من دیگر به دنبال این موضوع نروم. انگار که وقتی فیلم دفاع مقدس کار کنی نه دنیا را داری نه آخرت را! از این طرف می‌گویند اینها سفارشی‌سازند و از طرف دیگر هم اکران نمی‌کنند!»

قیدی که انگار دل پری از حاشیه‌های اکران دارد، در ادامه می‌گوید: «چند سال می‌خواهم فقط بخوابم. آنقدر خسته‌ام که نمی‌خواهم هیچ کاری انجام دهم. حاشیه‌هایی در اکران برای فیلم پیش آمد که با خودم می‌گویم خدایا کاش هنوز سر فیلم‌برداری بودیم. دمای ۵۰ درجه شرایط لوکیشن و تصویربردای را تحمل می‌کردیم اما الان مجموعه عوامل دارد به‌گونه‌ای بر ما تحمیل می‌شود که بیشتر شکل انتقام‌گیری دارد تا شرایط طبیعی اکران! این عوامل را اصلاً پیش‌بینی نکرده بودم.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.