کارشناسی داوری پرسپولیس - فولاد / سرنوشت بازی وابسته به این دو سوت!

به گزارش رکنا، دیدار حساس پرسپولیس و فولاد در ورزشگاه سردار آزادگان قزوین در شرایطی با نتیجه 2-0 به سود پرسپولیس به پایان رسید که مشکلاتی در سیستم کمک داور ویدئویی باعث شده که پیام حیدری امکان بازبینی صحنه در کنار زمین را نداشته باشد.

این درحالی بود که در همان دقایق ابتدایی مسابقه، برخورد میلاد محمدی با محمدجواد محمدی در محوطه جریمه صحنه‌ای مشکوک به پنالتی را خلق کرد که درنهایت داور پس از مشورت طولانی با اتاق VAR دستور به ادامه بازی داد.

دقایقی بعد مسعود ریگی برخوردی با بازیکن حریف داشت؛ در این صحنه هم در شرایطی که فولادی‌ها اعتقاد داشتند حیدری باید بازیکن پرسپولیس را با کارت قرمز جریمه کند، او به کارت زرد بسنده کرد.

داور مسابقه پس از این برخورد هم بار دیگر مشورتی طولانی با اتاق VAR داشت و سپس در کنار زمین حاضر شد اما در تصاویر تلویزیونی به نظر می‌رسید باز هم موفق به بازبینی صحنه نشده و لحظاتی بعد کارت زرد خود را تایید کرد.

این صحنه‌ها مورد نقد و بررسی کارشناسان داوری قرار گرفته که نظرات آنها را در ادامه می‌خوانید:

 برخورد میلاد محمدی و محمدجواد محمدی (دقیقه ۴ - مشکوک به پنالتی)

 محمدحسین ترابیان: در این صحنه بازیکن پرسپولیس درون محوطه جریمه با بی‌احتیاطی مچ پای بازیکن فولاد را می‌زند. داور در این صحنه باید به نفع تیم فولاد اعلام پنالتی میکرد.

 مهدی عالیقدر: اگر بازیکن قرمز مرتکب خطا شده باشد، پنالتی است. با این تصاویر و VAR نه قابل تشخیص است نه قابل ارزیابی. همانطور که قابل پیش‌بینی بود این تجهیزات به تشدید حواشی بیشتر از کاهش آن کمک کرده است.

 ابراهیم میرزابیگی: اگر پای بازیکن پرسپولیس برخورد کرده باشد، خطا داخل است و قطعا پنالتی اما تشخیص برخورد یا عدم برخورد با این تصاویر امکان پذیر نیست.

 تورج حق‌وردی: صحنه برای اظهار نظر واضح نیست.

 حسین عسگری: متاسفانه سیستم وی ای اری آورده‌اند که هیچ کجا وجود ندارد و مردم را سر کار گذاشته‌اند. در تصاویر هیچ چیزی مشخص نیست. باید یک کارشناس صحنه را ببیند تا بتواند نظر بدهد و با این شرایط نمی‌توانیم هیچ نظر قطعی بدهیم.

 بابک وسیله‌بر: در این صحنه مدافع با دست (بی‌تاثیر) و پا مهاجم را گرفته و باعث سرنگونی می‌شود که جریمه آن اعلام ضربه آزاد مستقیم است. از این زاویه فیلمبرداری تشخیص خطا در داخل یا بیرون بسیار سخت است. در هر صورت اگر روی خط محوطه و یا داخل آن باشد اعلام ضربه پنالتی بدون جریمه شخصی ولی اگر بیرون محوطه باشد اعلام خطا با کارت زرد جریمه آن می‌باشد.

 سعید علینژادیان: متاسفانه به صراحت نمی‌توان گفت که برخورد صورت گرفته یا خیر. تصاویر تلویزیونی گویا نیست.

 برخورد مسعود ریگی و بازیکن فولاد (دقیقه 17 - مشکوک به اخراج)

 محمدحسین ترابیان: در این صحنه با توجه به تصاویر پخش شده، مشخص نیست که بازیکن پرسپولیس مرتکب خطای شدید شده‌ است یا نه. باتوجه به فاصله و زاویه داور نسبت به صحنه، احترام به تصمیم داور.

 مهدی عالیقدر: جایگیری داور بسیار مناسب است. او به خوبی ارزیابی از اینکه این صحنه نیروی بیش از حد بوده یا خیر را بهتر از VAR که دکوری و نمایشی است داشته و البته VAR نیز چیزی را می‌بیند که کارگردان تلویزیونی در اختیارش می‌گذارد. لذا تصمیم داور بهترین تصمیم است مگر اینکه تصویر دیگری آن را نقض کند.

 ابراهیم میرزابیگی: این برخورد شدت لازم را نداشت و خطای شدید تلقی نمی‌شد و به نظرم تشخیص داور در این صحنه درست بود. با توجه به اینکه پای بازیکن پرسپولیس بیش از حد بالا آمده بود، داور به درستی او را با کارت زرد جریمه کرد.

 تورج حق‌وردی: این صحنه هم کاملا واضح نیست ولی حداقل جریمه می‌توانست اخطار باشد، چون بازیکن قرمز با بی‌ملاحظگی‌ پای خود را بیش حد بالا آورده ولی در مورد شدت خطا نمی‌شود با این تصویر نظر داد.

 حسین عسگری: قانون صراحتا گفته برای خطای شدید و اخراج باید نیروی بیش از حد استفاده شده باشد. آیا با این تصاویر میزان نیرو مشخص بود؟ هیچ چیزی مشخص نیست و با این شرایط کارشناس هم نباید نظر بدهد، چون هر نظری شانسی است. این وی ای آر هم که سرکاری است.

 بابک وسیله‌بر: بازیکن قرمز مرتکب خطا با بی‌پروایی می‌شود که جریمه آن ضربه آزاد مستقیم و اخطار می‌باشد، با اینکه پا بیش از حد معمول بالا رفته و به جای حساس بدن (سر) حریف برخورد می‌کند اما زمان اصابت، پا جمع شده و از شدت آن کاسته می‌شود، پس نمی‌توان آن را خطای شدید تلقی کرد.

 سعید علینژادیان: با این فاصله تصویربرداری و کیفیت پایین دوربین‌ها متاسفانه صداوسیما به شعور بیننده توهین می‌کند و قطعا تشخیص را برای کمک داور ویدئویی دچار مشکل می‌کند. تا نتوان تشخیص داد که شدت ضربه چقدر بوده و به کدام محل ضربه برخورد کرده نمی‌توان هیچ اظهار نظری کرد.

کدخبر: 1035487 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟