آنچه بر صدور مجوز سریال «تاسیان» گذشت

به گزارش رکنا، ساترا مخفف سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی ایران، یکی از نهادهای وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است که مسئولیت تنظیم‌گریِ رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی ایران به عهده اوست؛ چندی پیش پخش سریالی با عنوان « تاسیان » از شبکه نمایش خانگی، حواشی زیادی بر جای گذاشت و انتقاداتی را بر ساترا وارد کرد؛ سریال «تاسیان» جدیدترین اثر تینا پاکروان است که پیش از این با سریال «خاتون» در شبکه نمایش خانگی شناخته شد؛ این سریال روایتگر داستانی عاشقانه و تاریخی در دهه ۵۰ بوده و با وجود دریافت نکردن مجوز انتشار، اولین قسمت آن نوزدهم بهمن پخش شد.

طوری که ساترا با انتشار بیانیه‌ای گفت: «این سریال علی‌رغم جلسات متعدد کارشناسی و تبیین اشکالات مضمونی نتوانست تأیید فیلمنامه و مجوز تولید بگیرد؛ بعد از تولید غیرقانونی، نسخه ارائه شده به ساترا حاوی تخلفاتی مانند بی‌حجابی، ترویج دخانیات، رقص مختلط و ترویج شراب‌خواری بود که باعث صدور نامه تذکر و تصریح بر عدم مجوز انتشار از سوی ساترا شد و با این وجود بدون انجام اصلاحات مذکور منتشر شد؛ سریال تاسیان به دلیل عدم اصلاح ایرادات هنوز موفق به دریافت مجوز انتشار نشده و رسیدگی به تخلف عوامل تولید و سکوی انتشار دهنده در دست پیگیری است.»

تاسیان

نخستین جلسه شورای صدور مجوز انتشار درباره تاسیان به نتیجه نرسید

بر این اساس محمدصادق افراسیابی، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تفاوتی بین شبکه‌های تلویزیونی و نمایش خانگی وجود دارد و در شبکه‌های تلویزیونی وقتی یک اثر تولید می‌شود، وقتی ناظر پخش تصمیم می‌گیرد که بخشی از سریال پخش نشود، آن بخش حذف می‌شود، اما فیلم‌های سینمایی که در فضای مجازی اکران می‌شوند یا به‌صورت دوبله هستند، نیازی به مجوز ارشاد ندارد.

وی افزود: ساترا درباره سریال‌های شبکه نمایش خانگی، نقش تنظیم‌گری دارد و قدرت جلوگیری از پخش را ندارد؛ این قدرت از نظر فنی در اختیار وزارت ارتباطات و از نظر قانونی به صورت حکم قاطع نیز در اختیار قوه قضائیه است، بنابراین انتقاد درباره پخش به سازمان صداوسیما و وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، وارد نیست.

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا خاطرنشان کرد: سریال‌های نمایش خانگی که در ایران ساخته می‌شوند، نیازمند مجوز تولید و انتشار دارند؛ طرح فیلم تاسیان، مجوز تولید داشته است و هفدهم بهمن استعلام آن به سرانجام رسید؛ در واقع ساترا، مسئول استعلام است؛ بعدازظهر همان روز، جلسه شورای صدور مجوز انتشار ساترا برگزار شد و به‌دلیل ایراداتی که در حوزه محتوا وجود داشت، مجوز صادر نشد.

افراسیابی گفت: بیست‌وچهارم بهمن جلسه شورای صدور مجوز انتشار با حضور تهیه‌کننده، کارگردان و مدیر محتوایی فیلیمو به‌طور مجدد برگزار شد و درباره ملاحظات این سریال، بحث و بررسی شد؛ با این حال، باید دید که محتوای پخش شده قسمت دوم، چقدر با آنچه در جلسه مطرح شد، تطابق دارد.

تاسیان

وی تصریح کرد: شورای صدور مجوز انتشار ساترا، شورایی فراسازمانی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما و دادستانی کل کشور، اعضای حقوقی آن هستند؛ اعضای حقیقی نیز خبرگان حوزه سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی هستند که در دوره‌های مختلف در صداوسیما مسئولیت داشته‌اند.

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا بیان کرد: علاوه‌بر نظرات ممیزان سازمان صداوسیما درباره یک سریال، هر سریال نمایش خانگی نیز به‌طور کامل توسط دو نفر از اعضای این شورا دیده می‌شود؛ با توجه به اینکه در جلسه اول تاسیان، این شورا به نتیجه نرسید، برای جلسه بعدی تعداد بیشتری از اعضا به تماشا و بحث و بررسی این فیلم پرداخته بودند.

موارد مورد انتقاد سریال تاسیان، همان چهره واقعی دوره پهلوی است

افراسیابی تشریح کرد: سریال تاسیان، روایت‌کننده زمان پهلوی است و برخی افراد موافق نمایش صحنه‌هایی همچون شراب‌خواری معتقدند که اگر دوران پهلوی را به این صورت نمایش ندهیم، واقعیت را روایت نکرده‌ایم؛ با توجه به بررسی شورا به این نتیجه رسیدیم که نمایش برخی از صحنه‌ها نباید موجب شود این صحنه‌ها در موقعیت‌های دیگر، به تصویر کشیده شود.

وی گفت: به‌طور کلی، عده‌ای مخالف و بعضی موافق این موضوع بودند و موضع ساترا، تصمیمی است که اعضای شورا طبق قوانین و آئین‌نامه‌های محتوایی ارائه می‌دهند؛ با توجه به اختلاف دیدگاه‌ها در زمینه محتوایی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیش‌نویس مصوبه‌ای تحت عنوان سیاست‌ها و ضوابط محتوایی رسانه‌های صوتی تصویری و شبکه‌های نمایش خانگی ارائه کرده که به زودی به صحن علنی شورای انقلاب فرهنگی مطرح می‌شود؛ این مصوبه موجب حل شدن اختلافات تا حد زیادی می‌شود.

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا افزود: آنچه به سریال تاسیان نقد می‌شود، به سکانس‌ها مربوط است که قابل اصلاح هستند و اگر فیلیمو، همکاری لازم را با شورای صدور مجوز ساترا داشته باشد، این اتفاق صورت می‌گیرد.

تاسیان

کمیسیون فرهنگی مجلس به کمک ساترا می‌آید

افراسیابی تصریح کرد: در حوزه تنظیم‌گری رسانه‌های صوتی تصویری و شبکه‌نمایش خانگی، چالش‌هایی وجود دارد که در این دوره به‌طور جدی مورد توجه قرار گرفته و راه‌حل‌هایی برای آن ارائه شده است؛ ساترا تنها نیست و در کنار شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوعات فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی در در بحث‌های مرتبط با اقتصاد پلتفرم‌ها به حل مشکلات می‌پردازد.

وی ادامه داد: در فیلم‌های سینمایی خارجی، نمایش خانگی و بازی‌های رایانه‌ای، خلأهایی وجود دارد که به ساترا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای آسیب زده است؛ در این راستا، کمیسیون فرهنگی مجلس نیز به کمک ساترا آمده و تلاش دارد ماده واحدی را به تصویب برساند که در حوزه‌های ذکر شده، فضای مناسب‌تری داشته باشیم.

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا تاکید کرد: نهادهای مرتبط باید توجه کنند تنظیم‌گری موجب افزایش جذابیت تولیدات شود نه کاهش آن؛ امروز باید توجه کرد که از تولیدات بومی و حتی دوبله، حمایت شود و هرچقدر سکوهای داخلی و محتواها تقویت شوند، مردم از سکوهای خارجی بی‌نیازتر می‌شوند؛ در این راستا، مصوبه سال گذشته سازمان صداوسیما با وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، موجب شد ساترا بتواند از تجربیات آن‌ها استفاده کند و دیدگاه خود را درباره موضوعات تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعلام کند.

به گزارش ایمنا، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) به‌عنوان یکی از نهادهای کلیدی در حوزه رسانه‌های مجازی ایران، نقش مهمی در تنظیم و نظارت بر محتوای صوتی و تصویری دارد؛ این سازمان با هدف حفظ ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی جامعه، مسئولیت صدور مجوز و بررسی محتوای تولیدات رسانه‌ای را بر عهده دارد. ساترا به عنوان بازوی اجرایی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، تلاش می‌کند تا محتوای منتشرشده در فضای مجازی با استانداردهای ملی و دینی هماهنگ باشد.

اهمیت ساترا در حفظ حریم فرهنگی و جلوگیری از انتشار محتوای نامناسب در فضای مجازی است. با گسترش روزافزون پلتفرم‌های دیجیتال و شبکه‌های نمایش خانگی، نقش ساترا در تنظیم‌گری و نظارت بر این محتواها بیش از پیش پررنگ شده است. این سازمان نه‌تنها به دنبال جلوگیری از انتشار محتوای غیراخلاقی است، بلکه سعی دارد با ایجاد چارچوب‌های مشخص، به رشد و توسعه تولیدات داخلی کمک کند و از هویت فرهنگی ایران در فضای مجازی محافظت کند.

ساترا به‌عنوان یک نهاد تنظیم‌گر، در تلاش است تا بین آزادی بیان و حفظ ارزش‌های جامعه تعادل برقرار کند. این سازمان با همکاری نهادهای دیگر همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعی دارد تا قوانین و مقرراتی را تدوین کند که هم پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و هم از تولیدات داخلی حمایت کند.‌

 

 

  • خاطره خنده دار جناب خان: دسشویی بین راهی رفته بودم هر جا رو نگا کردم دیدم نقاشیای مختلف رو دیواره دیگه دیدم چشم و گوشم داره باز میشه چشامو بستم که نبینم همونجا خوابم برد +ویدئو