این مطلب از گروه وب گردی است و تنها جنبه سرگرمی دارد
تتلو، معین، رونالدو، علیرضا قربانی و سندی که برای موسیقی ملی امضا شد
در ادامه مهم ترین حاشیه های موسیقی در سال 1402 را مشاهده می کنید.
شاید یکی از اولین حاشیهها در حوزه موسیقی کشور در سال ۱۴۰۲ مربوط به سوم خرداد سال گذشته است، همان زمان که بهمن بابازاده، خبرنگار موسیقی اعلام کرد جلسه بررسی ممنوع الفعالیتی خوانندههای پاپ آغاز شده و محمد الهیاری، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز به همراه پنج عضو دیگرِ کمیته پیگیری وضعیت چهرهها، در جلسه حاضر شده بودند تا وضعیت پنج خواننده را بررسی کنند.
استقبال از ماه رمضان با موسیقی
شاید یکی از اولین حاشیهها در حوزه موسیقی کشور در سال ۱۴۰۲ مربوط به سوم خرداد سال گذشته است، همان زمان که بهمن بابازاده، خبرنگار موسیقی اعلام کرد جلسه بررسی ممنوع الفعالیتی خوانندههای پاپ آغاز شده و محمد الهیاری، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز به همراه پنج عضو دیگرِ کمیته پیگیری وضعیت چهرهها، در جلسه حاضر شده بودند تا وضعیت پنج خواننده را بررسی کنند. آن پنج خواننده چه کسانی بودند؟ رضا صادقی، محسن یگانه، امیر مقاره، بابک جهانبخش و امید حاجیلی از خوانندگان شناختهشدهای بودند که از سوی کمیته پیگیری وضعیت چهرهها صورت گرفته است.
با انتشار این خبر و دست به دست شدن آن در فضای مجازی، رضا صادقی، خواننده پاپ، نیز ضمن بازنشر این خبر در کانال تلگرامی خود نوشت: «خدا نکنه دنیا بدونه پشتت خالیه، بدونه همه اونایی که پشتشون بودی، پشتت رو خالی کردن، ولی من خدا بغلم کرده، همین از سرم هم زیاده.»
رضا صادقی در رابطه با این ماجرا گفت: «تقریبا دو یا سه هفته پیش به من اعلام شد که دیگر اجازه فعالیت ندارم. ولی نکته جالب ماجرا اینجاست که خبر ممنوعیت کار از سمت وزارت فرهنگ اعلام یا اعمال نشده است، بلکه یک کمیته به نام «پیگیری وضعیت چهرهها» که درباره آن اطلاعی ندارم به شرکت «لیما» و مدیر برنامه من آقای میلاد ماهانراد، این خبر را اعلام کرد.»
این ماجرا در حال آرام شدن در فضای مجازی بود و اهالی رسانه بیشتر به دنبال یک تاییدیه یا تکذیبیه از جانب مسئولان بودند که صبح چهارشنبه (۳ خرداد)، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اخبار ممنوع الکاری برخی خوانندههای پاپ، گفت: «نمیدانم، باید شبکه رسانهای ما بررسی کند. چطور امکان دارد که تصمیمی گرفته نشده، رسانهای شود؟
اینها مقررات خاصی دارد و در داخل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترتیبات روشنی وجود دارد. بررسی میشود. مشکلی باشد به افراد اعلام میشود. در این زمینه چیز مخفی نداریم. این قابل قبول نیست که قبل از تصمیمگیری شایعهسازی و جوسازی رسانهای انجام میشود. افراد با انگیزههای مختلف نباید ایجاد اختلاف کنند.»
او در بخشی از صحبتهایش هم گفت: «فرهنگ، هنر و رسانه قوانین روشنی دارد و مثل هر صنفی ممکن است شخصی تخلفی مرتکب شده باشد؛ اگر کسی مرتکب تخلفی شده باشد، به خود او اعلام میشود. من از اساس این نوع خبرسازیها را رد میکنم. فرهنگدوستان و هنرمندان موارد را از طریق اعلام رسمی وزارتخانه و نهادهای متولی در این حوزه دنبال کنند.»
اسماعیلی با بیان اینکه گویا عدهای نانشان در ایجاد التهاب است، گفت: «آقای اللهیاری، رییس دفتر موسیقی و آقای سالاری معاون هنری است؛ هر موردی که لازم باشد، اطلاعرسانی صورت میگیرد. خیلی از خوانندگان اعلامیه دادند که چنین چیزی نیست این نشاندهنده این است که یک فضای منطقی حاکم است. گویا عدهای ناراحت هستند از اینکه فضای فرهنگی هنری کشور بهخوبی فعالیتهایش انجام میشود.»
البته ناگفته نماند که آن پنج خواننده هر یک پیامی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کردند و اعلام داشتند که مدتهاست امکان فعالیت ندارند.
وقتی رونالدو روی موسیقی تاثیرگذاشت
بر خلاف سینما و تلویزیون که سال بسیار پر تلاطمی را پشت سر گذاشتند، موسیقی حواشی کمی داشت، اما همان میزان کم بسیار ریشهدار بود. مثلا فرصت حضور ۳۶ ساعته رونالدو در ایران تغییر بزرگی را در موسیقی کشور رقم زد. حالا میپرسید چرا؟
تمام پروسه حضور رونالدو در ایران و روزهای ابتدایی مهر ۱۴۰۲، تنها ۳۶ ساعت به طول انجامید، اما این ورود و خروج پس لرزههایی را هم به همراه داشت و آن بالا رفتن قیمت سالن «اسپیناس پالاس» در آغاز دور جدید کنسرتها بود که آوردهاش برای مخاطبان بلیتهای میلیون تومانی بود. این سالن بعد از حضور رونالدو برای یک شب یعنی دو سانس از ۴۲۰ میلیون تومان به ۷۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و با بحران کمبود سالنهای کنسرت در تهران این اتفاق بسیار نگران کننده قلمداد میشد.
اصفهان و مقاومت در برابر برگزاری کنسرت
اما نگران کنندهتر از کمبود سالن، عدم اجازه حضور دو باره به علیرضا قربانی در اصفهان بود، آن هم بخاطر حضور نوازنده زن.
علیرضا قربانی از اواسط اردیبهشت تور کنسرتهایش را در شهرهای مختلف ایران شروع کرد و از اواخر خرداد تا اواخر تیر، هم هر شب در کاخ سعدآباد تهران کنسرتش را برگزار کرد و با استقبال کمنظیر مخاطبان روبهرو شد و نکته جالبتر ماجرا این است که در ادامه این رویداد، تورکنسرتهای قربانی به کانادا و استرالیا و اروپا رفت و این رویه و علاقه به برگزاری کنسرت تا به امروز ادامه پیدا کرد.
۲۵ مهر بود که محمود سالاری معاون امور هنری وزارت ارشاد درباره لغو کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان گفت: «مجوز کنسرت توسط وزارت ارشاد و همچنین اداره ارشاد اصفهان صادر شده بود. با این حال به دلیل اتفاقی که این میان رخ داد فرمانداری اصفهان نامه لغو را زدند و گفتند فعلا (برگزارکنندگان کنسرت) دست نگه دارند تا مسالهای بررسی شود.
محمدرضا جاننثاری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان در یک نشست خبری به تشریح دلایل عدم صدور مجور کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان علیرغم صدور مجوز ارشاد، پرداخت: «بحث اینکه آقای قربانی میخواهد در اصفهان کنسرت اجرا کند هیچ مانع قانونی نداشت مگر یک نکته؛ و آن نکته این است که ایشان در تیم نوازندگان خود از خانم نوازنده استفاده میکرد.
این موضوع اولاً هنوز تعریف قانونی ندارد و یک چیز نویی است و حتماً باید وزارت ارشاد راجع به این موضوع تصمیم ملی بگیرد و ابلاغ کند که آیا اجازه هست این کار را بکنیم یا نه. چون نظرات فقهی در قبال این موضوع متفاوت است که آیا زن میتواند تکنواز باشد؟
در این زمینه نظر فقهی وجود دارد و باید برای آن تکلیف ملی معلوم شده و ابلاغ شود. دوم اینکه توجه کنید که ما باید همه افکار عمومی را در نظر بگیریم، بالاخره قشر عظیمی از افکار عمومیِ ما این موضوع را نمیپسندند. صراحت هم ندارد، تعیین تکلیف رسمی هم درباره این موضوع نشده است.
از آقای قربانی خواهش شد به واسطه اینکه اصفهان وضعیت خاصی از لحاظ اعتقادات مردم دارد (واقعاً مردم اینجا اعتقادات خاص خودشان را دارند) و اینجا را نمیشود با جای دیگر مقایسه کرد از تکنواز زن استفاده نکند. گفتند «اینجا مگر چه فرقی میکند و مگر با قانون نیست؟»
گفتیم چرا. شما این را به قانون تبدیل کنید و بعد بگویید قانون با قانون فرقی نمیکند. ما نمیتوانیم اگر کاری یک جایی عرفاً انجام شد بگوییم این قانون است، ممکن است جایی هیچکس هیچ چیزی نگوید و عرف مردم هم آن را بپذیرند، ولی در عرف ما پذیرفته نیست. خواهش کردیم از ارشاد که به آقای قربانی بفرمایید که این نوازندگان در اصفهان حذف شوند و کنسرت را برگزار کنید، مثل دهها کنسرت دیگری که در اصفهان برگزار شد و میشود.
یک موضوع جدیدی بود و این موضوع جدید از لحاظ مسائل گوناگون ابهام داشت و باید این مسائل توسط وزارت ارشاد و دستگاههای دیگری که متولی هستند تصریح شده و حکم آن صادر شود که این چه حکمی دارد. البته ما یک استدلال دیگری هم داریم، من واقعاً خودم مثل شما دغدغه این موضوع را داشتم و در این رابطه به حکم مقام معظم رهبری رجوع کردم که طبق نظر ایشان باید ملاحظاتی برای آن انجام بگیرد که آیا میشود این کار را انجام داد یا نه.»
این سخنان در (۲۴ آبان) و پس از گفتگوی تصویری محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد و تاکید و الزام درباره نبود هیچ محدودیتی در برگزاری کنسرت در هیچ کدام از استانهای کشور، در اصفهان مطرح شده است که نشانگر نبود هماهنگی و انسجام مدیران فرهنگی - امنیتی استانها و مرکز میتواند تعبیر شود.
بعد از مطرح شدن این صحبتها واکنشها از جانب مدیران و مسئولان یکی یکی مطرح شد در گام اول محمود سالار معاون امور هنری وزارت ارشاد گفت: «همان زمان نیز از آقای قربانی عذرخواهی کردم. عذرخواهی من موضع ما بود؛ موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.»
برای بار دوم به کنسرت اصفهان علیرضا قربانی مجوز ندادند
او ادامه داد: «در شهری که یکی از قدیمیترین هنرستانهای موسیقی دختران وجود دارد و هرساله تقاضای حضور در این هنرستان افزایش پیدا میکند، اینکه سلیقه خود را به عنوان قانون اعمال کنیم، کار شایستهای نیست. در بیانیه قدیمیتر نیز آمده بود که این موجب وهن و توهین است که من این را متوجه نشدم که چه وهن یا توهینی است. مبنای این حرف چیست؟ ضمن اینکه ایشان گفته بودند اگر قانونی هست به من اعلام کنید؛ این یعنی چه؟! قانونی که شما گذاشتید، نو است.
مگر قانون میخواهد که کسی بیاید روی صحنه و نوازندگی کند؟ قانون به ما میگوید عفت عمومی، حجاب و شأن مخاطب باید رعایت شود؛ این مسائل قانون دارد و آیین نامه تخلفات ما نیز موجود است. در همین راستا اجرایی که تخلف داشته باشد اول در آیین نامه تخلفات استان و جلسه تجدید نظر استان تهران بررسی خواهد شد.»
سالاری افزود: «همین گروه در شهر کرد و یزد اجرا کرده بود و تخلفی گزارش نشده بود. اینکه اصفهان برای اعمال سلیقه شخصی دنبال واژه میگردد و مسائلی را مطرح میکند به نظرم محلی از اعتنا ندارد و دوستان ما در اصفهان بهتر است، برگردند و به قانون عمل کنند تا این سلیقه خود را به عنوان دیانت و عرف اعمال کنند؛ دیانت را وسط نیاوریم، به نظر من این حرفها شایسته نیست و از مقامی سیاسی امنیتی این چنین گفتگوها مقداری ناپذیرفتنی است، موانع رفع و به زودی در شهر اصفهان کنسرت علیرضا قربانی برگزار خواهد شد»
علیرضا قربانی پس از آنکه در پاییز امسال نتوانست کنسرتش را به خاطر حضور نوازنده زن روی صحنه ببرد، برای بار دوم در اسفند امسال اقدام کرد تا کار نیمه کاره خود را به پایان برساند، اما علی رغم قول محمود سالاری معاون امور هنری وزارت ارشاد برای برگزاری کنسرت (در بار اول که کنسرت اجازه اجرا نگرفت)، برای بار دوم هم برگزاری این مراسم نیمه کاره باقی ماند و حتی شب اول برنامه دوم هم اجازه اجرای برنامه صادر نشد، اما با دخالت مستقیم وزیر ارشاد و پافشاری علیرضا قربانی این اتفاق رخ داد.
تتلو و حاشیههای بازگشتش
تتلو طی سالهای اخیر اقدامات گستردهای را در جهت گسترش فساد و فحشا در بین جوانان و نوجوانان داشته است. این خواننده بیشتر آثار سالهای اخیرش مغایر با اصول اخلاقی بوده تا حدی که در زمره هیچیک از آثار هنری قرار نمیگیرند.
فساد اخلاقی و رفتاری تتلو در مدت حضورش در ترکیه تا حدی پیش رفت که او در هیچ یک از پلتفرمهای شبکههای اجتماعی اجازه اداره حساب کاربری را ندارد و مطابق قوانین نمیتواند اکانت مستقیم با هویت خود داشته باشد.
تتلو در طول مدت اقامت خود در ترکیه بارها تلاش کرد در کشورهای اتحادیه اروپا کنسرت برگزار کند که به علت قوانین این اتحادیه امکان ورود به این کشورها را نداشت.
یکی از مهمترین اقدامات تتلو در گسترش فساد و فحشا فراخوان برای حضور نوجوانان زیر ۱۸ سال در محل زندگیاش در استانبول بوده است. تتلو به همین علت در حال حاضر شکات زیادی در داخل ایران دارد که شکایت علیه وی ثبت کردهاند و پس از مدتها جنجالسازی امیر تتلو در ترکیه سرانجام پلیس این کشور وارد عمل شد و شامگاه ۱۳ آذر این خواننده را بازداشت کرد.
پلیس این کشور مدتی است تحقیقات درباره خانهوحشت تتلو را آغازکرده، اما علام شده دستگیری او بهدلیل توهین به کارکنان کنسولگری ایران در استانبول بوده و با شکایت کنسولگری دستگیر شد.
لحظاتی پس از بازداشت مقام قضایی در استان آذربایجان غربی در خصوص تحقیق از اتهامات انتسابی متهم را تفهیم اتهام و در جهت تکمیل تحقیقات تحویل ضابط قضایی داد. عدهای اعلام کردند که تتلو به خواست و اراده خود به کشور بازگشته است، اما در موارد دیگر اعلام شد که او ناچار به بازگشت بوده است.
سام علامه، فعال رسانه در ترکیه نوشت: «امیر تتلو با خواسته خودش به ایران برگشت. تتلو پای قرارداد ۵۰۰ هزار یورویی را امضا کرده بود، اما به دلیل مشکلات وجود آمده، برنامهها به تعلیق درآمد. تتلو باید پول و خسارت را برمیگرداند، اما پولی نداشت. او به جای روبرو شدن با سرمایهگذار، کنسرتگذار و قانون ترکیه، بازگشت به ایران را انتخاب کرد.
اون حین برگشت به ایران حتی مسواک شخصی خود را همراه نداشت. تتلو بعد از تبرئه در دادگاه دعوای شخصی در سفارت، با اصرار خودش به ایران بازمیگردد.»
در حال حاضر هم دادگاههای تتلو در حال برگزاری است.
معین بازگردد...
مسئله بازگشت نصرت الله معین خواننده نجف آبادی موسیقی پاپ به ایران از بیستم دی ماه امسال، در کانون توجهات قرار گرفت. آن هم با صحبت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که پس از جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت نصرالله معین نجفآبادی، گفت: «حضور ایشان در ایران هیچ مشکلی ندارد و طبق قوانین انجام میشود. هر کاری درباره هر فردی انجام شود، طبق قانون انجام میشود. اجازه فعالیت قدم بعدی است، اما حضورشان در ایران هیچ مشکلی ندارد.»
اخیرا اسماعیلی در پاسخ به پرسش درباره مباحث مربوط به بازگشت نصرالله معین نجفآبادی _ خواننده و برخی دیگر از چهرههای هنری به کشور، گفت: «آقای رئیس جمهور در اولین نشست خبری خود یکی از مهمترین سرفصلهای برنامههایشان را رفتوآمد آسانتر و جذب راحت ایرانیانِ خارج از کشور اعلام کردند. فکر میکنم یکی از نگرانیهای مخالفین انقلاب اسلامی همین رویکرد است، ما در مورد ایرانیان خارج از کشور هیچ ممنوعالورودی به کشور نداریم و همه ایرانیان میتوانند بیایند و فعالیت کنند.»
اسماعیلی با تاکید بر اینکه سیاست دولت رفتوآمد آسان هنرمندان به کشور است، گفت: «ممکن است هنرمندی داشته باشیم که در مقطعی دچار اشتباه شده باشد، حتی بسیاری از هنرمندان عزیزی که اکنون به نیکی از آنها یاد میکنیم بازیگران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بودند و کاری را انجام دادند که با نظام ارزشی انقلاب فاصله داشته است، اما اکنون در حال فعالیت هستند.»
اسماعیلی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی فضای بازگشت ایرانیان خارج از کشور را ترسیم میکند، بیان کرد: «هر عزیزی که بخواهد در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت کند، منعی برای کارش وجود ندارد چنانچه در مدت اخیر هم از این موارد وجود داشتند.
اوایل دوره وزارت بنده، هنرمندی بود که میگفت ۴۰ سال است که اجرا نداشته، ولی ما مجوز کار برای ایشان صادر کردیم و تئاتر بازی کرد و اکنون هم مجوزهای دیگر گرفته است. همین هنرمند حتی ویدیویی برای تقدیر از آقای رئیس جمهور آماده کرده بودند که آن را منتشر نکردیم.»
او در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا نصرالله معین نجفآبادی پس از بازگشت به ایران مجوز برگزاری کنسرت خواهد گرفت یا خیر؟، گفت: «این نکته را تاکید میکنم که روز اول هم موضوع فقط درمورد شخص ایشان نبود، بلکه رویه دولت را تشریح کردم. ایران خانه هر فرد ایرانیِ خارج از کشور مثل خوانندگان، هنرمندان، بازیگران و... است. هر فردی که بخواهد میتواند به ایران بازگردد و فعالیت او نیز تابع همان قوانین عمومی است که هر هنرمندی در داخل با آن مواجه است.»
البته دقایقی مانده با آغاز سال نو ۱۴۰۳ هم محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی در تلویزیون حاضر شد و اعلام کرد شرایط باززگشت بهروز وثوق و بهرام بیضایی به کشور فراهم است، این هنرمندان میتوانند به کشور بازگردند و با رعایت شرایط به فعالیت خود ادامه دهند.
این پنج حاشیه از مهمترین حواشی موسیقی در سال گذشته بودند البته پرداختن به حواشی ساسی مانکن و اقدام به استرداد به کشور و بستن صفحه صادق بوقی و امضای سند ملی موسیقی هم از مواردی بود که جنجالهای بسیاری به همراه داشت.
آقایان وخانمهای محترم ناشرین این موارد لطفا نامی از خواننده معلوالحال که به اصول وارکان کشور وجامعه آن وسران کشور توهین کرده وجوانان را به کارهای ناپسند تشویق کرده وباعث انجام کارهایی خود شده که جنبه تعقیب قضایی دارد وجرمهای کثیفی مرتکب شده بها ندهید این شخص معلومالحال را به خوانندگان خوش نام پیوند ندهید مورد قبول بسیار زیاد مردم نیست
آخه کی با کی مقایسه میکنید معین کجا اون حیوان صفت کجا کسی که اینهمه تجاوز به ناموس مردم در پرونده داره با معین یکی حساب میکنید شرم آوره