حامد دهقانی: به آینده موسیقی پاپ خوشبینم!

به گزارش رکنا، حامد دهقانی- موزیسین و تهیه‌کننده موسیقی گفت: موسیقی پاپ برخواسته از زندگی روزمره مردم است و در زمان پدید آمدنش تا کنون، جایگاه خاص خودش را در سبک زندگی طیف‌های مختلف جامعه داشته است. آنچه این روزها شاهد آن هستیم، ضعیف شدن موسیقی پاپ از نظر تکنیکی نسبت به گذشته است. از نظر نگارنده دلیل این برگشت به عقب عدم آگاهی و حتی جلوگیری از یادگیری و پرورش موسیقی در کودکان است. همچنین رشد شبکه‌های اجتماعی و بنجل‌گرایی، نه تنها در جامعه ایران بلکه در سطح کلان و جامعه جهانی که تاثیر بسیاری بر موسیقی داشته است. اگر بخواهیم به این مسئله در ایران بپردازیم می‌توانیم از اینجا شروع کنیم که هر چه مصرف‌گرایی بیشتر شد، موسیقی هم مصرفی‌تر شد و شنونده به سمتی رفت که محتوایی کوتاه با عمق کمتر را بپسندد.

متاسفانه ادامه‌ی این روند می‌تواند برای هنر موسیقی بسیار مضر و حتی فاجعه‌بار باشد. نیاز اول موسیقی پاپ امروز موسیقی ما به مخاطب و مولفین برمی‌گردد. مخاطب باید رشد موسیقایی پیدا کند و گوش خود را با محتوایی با اهمیت آشنا کند اما نیازمند ذهن آماده است که این آمادگی برای ذهن با آموزش مهیا می‌شود. از سوی دیگر تولیدکننده‌ها باید به سمت موسیقی ارزشمند‌تر نظیر موسیقی پاپ دهه پنجاه بروند که کنترپوان و هارمونی‌هایی با مبنای پیچیده داشته است و حاصل این آثار آن شد که ذهن مخاطب در عین سادگی اثر به عمق بیشتری می‌رفت. نه تنها در موسیقی بلکه در ترانه هم شاهد این اتفاق بوده‌ایم.

با تمام این حرف‌ها نگارنده به موسیقی پاپ بسیار امیدوار است. امروزه آموزش بسیار راحت‌تر شده که باز رد پای شبکه‌های اجتماعی در آن دیده می‌شود. حتی خانواده‌ها نسبت به گذشته نگاه بهتری به موسیقی دارند و فرزندان خود به سمت یادگیری موسیقی هدایت می‌کنند. نسل جدید با آگاهی بیشتری رشد خواهد کرد و دسترسی به اطلاعات روز دنیا برایش راحت‌تر خواهد بود. نسل بعدی موزیسین‌ها نسبت به نسل حال حاضر باهوش‌تر و آگاه‌تر خواهد بود و تولیدات آن‌ها پیشرفته‌تر خواهد بود. همزمان با آنچه درباره موسیقی پاپ گفته شد، مصرف‌گرایی منتقدین متفاوتی را به جامعه معرفی خواهد کرد که نقش مهمی ایفا می‌کنند. این منتقدین قطعاً تاثیر درستی بر موسیقی می‌گذارند و با نگاه خاص و جدیدشان به آنچه هست و نباید باشد خواهند تاخت.

نه تنها موسیقی و هنر بلکه بشر در حال گذار به دنیایی جدید است. برای درک بهتر این عنوان، می‌توان به پیشرفت هوش مصنوعی و حضور آن در صنعت موسیقی اشاره کرد که به احتمال زیاد جای خیلی از هنرمندان را در آینده خواهد گرفت! وارد عصر جدیدی خواهیم شد و شاید دل ما برای این روزها که نسبت به آینده چندان مکانیکی نیست تنگ شود و در آن دوران نیز هنر موسیقی خصوصاً موسیقی پاپ، همچنان نقش پررنگی در زندگی روزمزه انسان دارد.

کدخبر: 1030833 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟