مردم می توانند صدای خود را به گوش مسئولان برسانند

سخنگوی دولت ضمن تاکید بر حق مردم برای بیان اعتراض خود مطابق حقوق شهروندی، تمایز میان اعتراض و اغتشاش را مطابق اصول امنیت ملی ضروری خواند.

محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، گفت: باتوجه به منشور حقوق شهروندی مردم می‌توانند در چارچوب قانون Law صدای خود را به گوش مسئولان برساند و دولت این حق را در مورد همه آنان، چه کسانی که به دولت رأی داده‌اند و چه کسانی که رای نداده‌اند، به رسمیت می‌شناسند.

وی با بیان اینکه در گذشته هم این تجمعاتی مانند تجمع مالباختگان مؤسسات مالی یا بازنشستگان برگزار شد که دولت سخنان همه آنان را شنید و از آنان بابت مشکلات عذرخواهی کرد، ادامه داد: این نوع اعتراض و پیام‌رسانی مردم از منظر حقوق شهروندی محترم شمرده می‌شود، اما اغتشاش با اعتراض مرزی دارد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در برخورد با اغتشاشات هم باید در چارچوب قانون رفتار کرد، تصریح کرد: آنان که مخل امنیت ملی شوند و به اموال عمومی ضربه بزنند، از نظر قانون مجرم و محکوم هستند، به ویژه اینکه این آسیب به جان شهروندان برسد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه همین چند ماه قبل و در یک فضای دموکراتیک دولت بر سر کار آمد و رای خود را از مردم گرفت، اضافه کرد: این دولت برخاسته از مردم است و همان‌طور که گفتیم خدمتگزار همه آنان هستند، چه کسانی که به دولت رأی دادند و چه کسانی که رای نداند.

وی ادامه داد: چه کسانی که در کسوت پلیس Police و مأمور نیروی انتظامی در این اغتشاشات شهید می‌شوند و چه کسانی هم که کشته می‌شوند همه ایرانی هستند. امروز که رئیس‌جمهوری ما از این اتفاقات غمگین است، یک رئیس‌جمهور و یک نخست وزیر دیگر خوشحال هستند.

سخنگوی دولت با بیان این که من تردیدی ندارم ملت فهیم و بصیر ایران خواست‌های خود را در چارچوب قانون بیان می‌کنند، گفت: هر هفته من پیشرفت‌های اقتصادی دولت را به شما می‌گفتم، این خیلی ساده‌لوحانه است که فکر کنیم دشمنان ما به کمک می‌کنند.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره جرقه اولیه ناآرامی ها و نقش برخی جریان ها در این باره تاکید کرد: در حال حاضر وقت این نیست که بگوییم ریشه این اتفاقات از کجاست. باید مشکلات مردم را حل کنیم. اما مساله این است که در خانه‌های ما شاید جوان‌ترها تند صحبت کنند، اما پدر صبر و تحمل می‌کند، با این حال این صبر هم اندازه دارد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه دولت موظف است مشکلات مردم را حل کند، اضافه کرد: مشخص است که از کدام شهر این اختلافات شروع شد، اما الان زمان این حرف‌ها نیست. باید کاستی‌ها را جبران کنیم. در حال این سم مهلک است که بگوییم چه کسی آمد و چه کسی رفت.

وی درباره چرایی افزایش بودجه به صدا‌ و سیما با وجود کمبودها گفت: قانون تعیین کرده است که این بودجه به صدا و سیما اختصاص داده شود، اما بحث بودجه‌ریزی عملیاتی به همین دلیل مطرح شد که دستگاه‌ها بر اساس عملکرد بودجه دریافت کنند.

نوبخت درباره چرایی افزایش بودجه برخی موسسات فرهنگی و مذهبی نیز ادامه داد: ممکن است شما بگویید یک میلیارد هم زیاد است، ما هم برای همین است که می‌گوییم بودجه بر اساس عملکرد بدهیم. ما تلاش‌هایی را انجام دادیم که برخی از نهادها حذف شوند، جدول ۱۷ خاطرتان هست، کمک کنید این حذفیات دوباره برنگردد.

نوبخت درباره فلیترینگ شبکه‌های اجتماعی و مختل شدن کسب و کارهای مجازی عنوان کرد: نگاه دولت مشخص است، این که فضای مجازی و برخی از کانال‌ها با خط دادن باعث مختل شدن فضای کسب و کار و شکسته شدن شیشه مغازه‌ها و مختل شدن کسب و کار واقعی نیست، ابتدا باید آن مسائل حل شوند و بعد به فضای مجازی و رفع محدودیت‌ها پرداخت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 343404 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟